AUTOBUS SMRTI - Najděte si v autobusu bezpečné sedadlo | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 16. dubna 2024

Svátek slaví Irena, zítra Rudolf

AUTOBUS SMRTI - Najděte si v autobusu bezpečné sedadlo

Nehoda u Zdib poblíž Prahy.
Nehoda u Zdib poblíž Prahy. (: Foto: ČTK, archiv,Infografika: Rastislav BUJNA)

Pohodlné sedadlo u okna, v ruce časopis, cesta příjemně ubíhá. Jenže pak přijde náraz! Čelem autobusu proletí betonový sloup a vezme si šest životů.

  • Bezpečná sedadla v autobusu
  • Existují vůbec? A kde je najdete?
  • A kam si rozhodně nesedat?

Nehoda z minulé neděle, kdy linkový autobus na druhém kilometru dálnice D8 u Zdib nedaleko Prahy narazil do mostu, patří mezi nejhorší bouračky svého druhu u nás. Opět ukázala, že ani takový obr jako autobus není nezranitelný. Tady je pět vzorových nehod, které se opakují se smutnou pravidelností. Ta šestá je spíše výjimkou. Povíme vám, co se při nich stalo a kdo měl největší šanci je přežít. A pak to nejdůležitější – kam si má člověk vlastně sednout?

Když se autobus nevyhne
Dálnice D8 u Zdib, červenec 2006
6 mrtvých

Poslední vážná autobusová nehoda se stala minulou neděli na dálnici u Zdib poblíž Prahy. Řidič autobusu sjel ve velké rychlosti krajní svodidlo a bokem narazil do pilíře dálničního nadjezdu. Cestující sedící na pravé straně autobusu neměli šanci na přežití. Celý bok autobusu se při nárazu odtrhl a šest cestujících u pravých oken náraz nepřežilo. Nehoda s podobnými následky se stala i v roce 1999 u středočeské obce Středokluky, kde se autobus jen těsně nevyhnul odstavenému náklaďáku. Tenkrát havárii nepřežilo deset lidí. Podle soudního znalce chyběly autobusu při vyhýbavém manévru pouhé tři centimetry, aby se celá situace obešla bez havárie.

Odpáraný bok
Těžký autobus se nárazem nezastaví a pokračuje dál. Překážka tak doslova odstřihne boční plechy a výztuhy autobusu. Při tom většinou zasáhne i cestující u oken. V těchto případech často odejdou cestující sedící ve vedlejší řadě sedadel nezraněni.

Kde nesedět – u okna, pravá strana autobusu
Často se autobus nevyhne právě nějaké překážce na pravé straně silnice. Řidič jedoucí třeba za nákladním autem totiž na pravou krajnici až do poslední chvíle nevidí. Pokud třeba sjede ze silnice, hrozí bezprostředně jiné překážky, jako domy nebo stromy. Proto jsou sedadla na pravé straně autobusu nebezpečnější než na levé.

Když se střetne autobus a vlak
Hradec Králové, duben 2004
4 mrtví

Jedním z nejtragičtějších nehod tohoto druhu byl náraz vlaku do kloubového autobusu. Stalo se tak v dubnu roku 2004 na přejezdu v Hradci Králové. Na místě zemřeli čtyři lidé včetně řidiče, další čtyři byli těžce zraněni. Autobus vjel na přejezd, u kterého nefungovalo výstražné zařízení, a vlak v plné rychlosti odhodil vozidlo plné lidí mimo trať.

Devastace kabiny
Karoserie autobusu je poměrně křehká, mezi jednotlivými sloupky konstrukce jsou jen tenké plechy. Proto vlak na přejezdu nebo náklaďák na křižovatce často vjede až do útrob autobusu. Lidé, kteří mu stojí, nebo spíše sedí v cestě, pak mají malou šanci vyváznout živí nebo bez těžkých zranění.

Kde nesedět – u okna
I když jiné vozidlo může do autobusu narazit z jakékoliv strany v jakémkoliv místě, riziko zranění se dá snížit. Vyhněte se všem sedadlům u okna. U něj vás totiž v případě nárazu od okolí dělí jen pár centimetrů plechu a tenké sklo.

Když to autobus neubrzdí
Dálnice D1, říjen 2005
44 zraněných

Autobus převážející německé turisty narazil ve velké rychlosti do kamionu jedoucího před ním. Ve zdemolovaném autobusu bylo sedm lidí velmi těžce zraněno. Na nejdelší české dálnici je takový druh nehod celkem obvyklý. Záchranáři se navíc ke zničenému autobusu dostávali jen těžko, protože řidiči stojící v koloně za nehodou jim neuvolnili průjezd.

Čelní náraz
Řidič se zranění nevyhne téměř nikdy, protože mezi ním a předkem jeho autobusu není téměř žádná deformační zóna. Kromě zkroucených plechů ho mohou zranit střepy z velkého čelního skla. Pokud je náraz silný, jsou ve velkém nebezpečí také cestující v prvních řadách sedadel.

Kde nesedět – v prvních dvou řadách sedadel
Autobusy jezdící po českých silnicích nemívají bezpečnostní pásy leckdy ani na předních sedadlech. A pokud ano, cestující je podle řidičů stejně skoro nepoužívají. Proto při nárazu lidé v první řadě sedadel často doslova vylétnou předním oknem z autobusu. Podobné podmínky ale mají i cestující sedící za druhými dveřmi autobusu a cestující na prostředním sedadle zadní »pětky«.

Nepozorný řidič za autobusem
Dálnice D1 u Domašova, prosinec 2004
6 mrtvých

Linkový autobus se snažil vjet na dálnici z připojovacího pruhu. Než se ale stihl zařadit mezi projíždějící vozy, zezadu do něj narazilo nákladní auto.

Náraz zezadu
Cestující jsou nárazem zamáčknuti do sedaček. Při silném nárazu může bourající vůz projet až do kabiny pro cestující. Širokou řadu sedadel totiž dělí od zadní stěny autobusu většinou jen pár desítek centimetrů. Vzadu tak není prakticky žádná deformační zóna, jako tuhá překážka slouží jen vzadu uložený motor, který je ale většinou uložený pod úrovní podlahy.

Kde nesedět – poslední řada sedadel
Prudký náraz kamionu může zmuchlat zadní část autobusu k nepoznání. Silný náraz vás dokonce může vymrštit třeba z bočního okna na silnici. Zadní pětisedačku tak nechte těm odvážnějším.

Když se autobus neudrží na silnici
FrýdekMístek, květen 2005
15 zraněných

Pod autobusem s polskými turisty se za jízdy utrhla krajnice. Vůz se po pádu ze třímetrového svahu převrátil na pravý bok. Ještě tragičtější nehoda se stala začátkem letošního června u slovenského Prešova. Ze zájezdu se nevrátila jedna Češka.

Převrácení na bok
Ve chvíli, kdy se autobus převrátí na bok, nemají nepřipoutaní pasažéři žádnou šanci udržet se v sedadlech. Všichni se najednou sesypou na boční stěnu autobusu, po které převrácený autobus klouže. Pokud se při převrácení rozbijí okna, často se stane, že některý z cestujících rozbitým oknem vypadne.

Kde nesedět – u okna v pravé řadě sedadel
Autobus se často převrací na pravý bok. To není dané jeho konstrukcí, ale prostě tím, že na pravé straně silnice, kam autobus většinou sjede, je v drtivé většině případů příkop nebo sráz. Sedadla na pravé straně vozu jsou tak nejrizikovější, pro ta u okna to platí dvojnásob.

Kotrmelec přes střechu
Nažidla, duben 2003
19 mrtvých

Nejtragičtější nehoda za poslední tři desetiletí se stala na silnici u jihočeských Nažidel. Dvoupatrový autobus při jízdě z kopce prorazil svodidla a zřítil se ze sedmimetrového svahu. Při pádu se otočil přes střechu, která nejdříve přimáčkla cestující na horní palubě a pak se odtrhla.

Převrácení na střechu
Při nárazu do střechy autobusu na koncích sloupků mezi okny vzniknou tzv. plastické klouby. Sloupky v rozích oken totiž neunesou náraz a střecha se zbortí. To je problém hlavně dvoupatrových autobusů, kterých na našich silnicích jezdí desítky.

Kde nesedět – v horním patře autobusu
Pokud už se ocitnete ve dvoupatrovém autobusu, najděte si raději jakékoliv místo dole. Spodní patro autobusu je totiž výrazně odolnější. Střechy dvoupatrových autobusů jezdících po našich silnicích totiž nejsou na rozdíl od jednopatrových na náraz testované.

KAM SI TEDY V AUTOBUSU SEDNOUT?

Která místa jsou tedy nejvíce bezpečná? To je těžká otázka i pro dopravní odborníky. Z analýzy tragických nehod vyplývá, která místa jsou nejnebezpečnější, a je lepší se jim pokud možno vyhnout. Stejně ale vždy záleží na konkrétní nehodě.

Velmi nebezpečná sedadla
(červená)

  • první řada sedadel – při čelním nárazu
  • dvojice sedadel před druhými dveřmi – při čelním nárazu
  • poslední řada sedadel – při nárazu zezadu
  • pravá řada sedadel u okna – při nárazu zezadu a převrácení autobusu do krajnice
  • začátek levé řady u okna – při nárazu protijedoucího vozu

Středně nebezpečná sedadla
(žlutá)

  • druhá řada sedadel – při čelním nárazu
  • předposlední řada sedadel – při nárazu zezadu
  • řada podél levých oken – při nárazu z boku
  • pravá řada sedadel do uličky – při nárazu zboku a převrácení autobusu do krajnice

Nejméně nebezpečná sedadla
(zelená)

  • sedadla v levé řadě do uličky, s výjimkou dvou prvních a posledních, jsou relativně nejbezpečnější

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Gregor Brzobohatý • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská