Chci si koupit ferrari!
Vlastnit některý z modelů Ferrari, pokud možno pochopitelně v tradiční červené barvě, je snem téměř každého muže. Zdánlivě si to může dopřát každý, kdo má dost peněz. Jenže, má to přece jen několik háčků.
Můžete být prezident, stejně budete čekat!
● Továrna nestíhá vyrábět!
● Předběhnout pořadník nelze!
● Nepomůžou ani úplatky
Budoucí vlastník nového Ferrari se především musí obrnit trpělivostí, protože roční kapacita továrny v italském Maranellu je pouze několik tisíc vozů ročně. Čekací doba v některých případech proto dosáhne od okamžiku objednávky i několika let.
Nejdéle se čeká pochopitelně na nové modely. Tím je v současné době kabriolet s pevnou skládací střechou Ferrari California. Představen byl loni v září na autosalonu v Paříži a i když si ho někdo objednal hned poté, dočká se vysněného vozu až ke konci letošního roku. Průměrná čekací doba na dodání se v současné době, podle mluvčího českého dealera značky Jiřího Rozkošného pohybuje zhruba v rozmezí deseti až dvanácti měsíců.
Daleko obtížnější je koupě vozu z některé z limitovaných sérií jako byly například Enzo či 599XX. „O tom, kdo získá právo ho vlastnit, nerozhoduje nikdo v Česku, ale přímo v továrně v Itálii,“ říká Jiří Rozkošný.
Nákup ferrari krok po kroku
● Nového zákazníka, který přijde do autosalonu, se ujme prodejce.
● Při rozhovoru se snaží zjistit, zda má přesnou představu, o tom, co vyžaduje, nebo zda se přišel nejprve poradit.
● Záleží na tom, jak a kde chce své ferrari používat. Jeden model je vhodnější pro jízdu na okruhu, další pak na relativně poklidné cestování.
● Po rozhodnutí zákazník vyplní obsáhlý dotazník, v němž se ho například ptají, jestli už má nějaký další model značky, zda se hodlá účastnit pořádaných akcí, jaké má společenské postavení podobně.
● V případě, že jde vážného zájemce se pak do podrobna rozebírají detaily. Odstíny barvy, druhy čalounění, volant, barvy třmenů brzd apod.
● Pak zákazník složí zálohu. V případě osmiválcových modelů činí zhruba 700 tisíc korun, u dvanáctiválců cca 1 milion korun. Kupující kromě toho podepisují závazné prohlášení, že pokud by vůz prodali do jednoho roku, zaplatí prodejci pokutu cca 1,2 milionu korun.
● A pak už jen čeká...
Příběhy ze života: Funkce ani úplatky nefungují
Každý rok se v Maranellu vyrobí čtyři tisíce vozů Ferrari. Zájemců je však mnohonásobně víc. Jak to řešit? Nijak. „Když vám slíbí jeden kus, dostanete prostě jeden kus,“ tvrdí Zdeněk Holubovský, bývalý majitel dealerské sítě HPExkluziv. Nepomohou přímluvy politiků, ani milionové úplatky. Ostatně příběhů ze života je celá řada:
● Před lety Holubovskému s přímluvou za svého známého volali nejvyšší slovenští vládní představitelé. Neuspěli.
● Chtěl platit hotově, i tak ale marně žádal o koupi ferrari majitel jednoho českého erotického centra. Z továrny přišlo zamítavé stanovisko s ohledem na špatnou morální pověst jeho podnikání.
● Před lety byly do Česka slíbeny tři modely Spider 360. Zájemců se ale přihlásilo hned pět. „Bylo to velké dilema, všichni to byli seriózní zájemci. Nevěděl jsem, jak jim to říct. Nakonec rozhodl nejjednodušší způsob. Vzal jsem je do restaurace na večeři a nechal je vytáhnout sirky...,“ vzpomínal Zdeněk Holubovský.
● Ferrari má po světě i svoje informátory, kteří hlásí do centrály v Maranellu identifi kační čísla vozů. Tím se zabraňuje spekulativním prodejům.
V Česku jezdí 230 kusů
Něco málo přes 230 kusů vozů legendární značky Ferrari je v současné době registrováno v Česku. Podle údajů z centrálního registru vozidel na konci loňského roku jezdilo v Čechách a na Moravě přes 40 kusů modelu 360 Modena a více než 60 dosud vyráběných typů F 430. V Česku ale jezdí i opravdové skvosty. Například dva kusy Ferrari Enzo za 22 milionů Kč. Vůz konstrukčně vycházející z monopostů formule 1 vlastní i právník Robert Pergl či šéf Dostihové greyhoundové společnosti. Také je v ČR i jedno F 40. Ze statistik je také zřejmé, že čím dál více Čechů si ferrari může dovolit. Svědčí o tom i 15 evidovaných modelů 599 GTB, který se začal prodávat teprve před dvěma roky. Vloni se v Česku prodalo 31 nových vozů Ferrari, letos to zřejmě bude ještě o několik více. Nejprodávanějším se letos poprvé stane model California.
Současná ferrari:
F 430
● Cena: 4 700 000 Kč*
● max. rychlost: 316 km/h
● Zrychlení 0 - 100: 4 s
● spotřeba: 9,9 l/100 km
California
● Cena: 4 700 000 Kč*
● max. rychlost: 310 km/h
● Zrychlení 0 - 100: 3,8 s
● spotřeba: 13 l/100 km
F 599 GTB Fiorano
● Cena: 6 600 000 Kč*
● max. rychlost: 331 km/h
● Zrychlení 0 - 100: 3,7 s
● spotřeba: 9,9 l/100 km
612 Scaglietti
● Cena: 7 300 000 Kč*
● max. rychlost: 320 km/h
● Zrychlení 0 - 100: 4,2 s
● spotřeba: 9,9 l/100 km
Pozn.: *Ceny jsou včetně DPH