8x NEJ z ženevského autosalonu
Plně obsazené výstaviště Palexpo, řada světových či evropských premiér... Na první pohled je vše při starém, jako by ani finanční krize neexistovala. Při bližším zkoumání jsme ale zjistili, že například stánek automobilky General Motors je o dost menší než v minulých letech.
Škoda Yeti a ti druzí...
Z rozhovorů s představiteli automobilek je znát snaha hlavně neudělat chybu. To ale někdy přináší zmatky. Škoda například dlouho neměla jasno, kdy představí svůj nejnovější model Yeti. Nejdříve premiéru oznámila na Ženevu, o chvíli později informovala o jeho premiéře na podzim ve Frankfurtu a nakonec ho přivezla přece jen do Ženevy. A co dalšího bylo na autosalonu k vidění?
NEJ brutálnější sporťák
Pracuje na něm automobilka Aston Martin. V době zmenšování velikostí aut a hlavně jejich motorů překvapuje, že pod kapotou této budoucí vlajkové lodi značky má být dvanáctiválec s objemem válců přes sedm litrů. Výkon přesáhne hranici 700 koní! Podvozek je z karbonu a karosérie z hliníku.
NEJ hezčí dívky
Letos byla koncentrace modelek na ženevském výstavišti o něco nižší. Zejména to platilo o stáncích amerických automobilek a některých japonských, přesto se ani tentokrát nedaly přehlédnout výstavní »exempláře«. Jako tradičně vyčnívaly italské značky (Lamborghini, Lancia, Alfa Romeo, Lancia a Fiat), ale podle řady mužských posuzovatelů jim velmi zdařile konkurovaly modelky oděné v bílých kožešinách u nové Škody Yeti.
NEJ méně ekologický
Mezi vystavenými vozy, mezi nimiž se zhusta vyskytovalo označení blue, green, eco a jiné, vystihující kladný vztah k ekologii, se vyjímal Cadillac CTS – V. Na ekologickém štítku u tohoto vozu totiž doslova svítila červená linka s označením G, které ukazuje nejméně kladný vztah k životnímu prostředí. Spotřeba tohoto osmiválcového sedanu je 15,3 l/100km a za 1 km jízdy vyprodukuje 365 g CO2.
NEJ úspornější
Mezi automobily s klasickým spalovacím motorem je v Ženevě nejúspornější Volkswagen Polo Bluemotion II. Koupit si ho budeme moci již příští rok. Spotřeba bude pouhé 3,3 litru nafty na 100 km. Kromě aerodynamických prvků, technologie stop-start a dalších drobností na tom bude mít hlavní zásluhu zcela nový motor 1,2 TDi.
NEJ luxusnější
Luxusní značky ani tentokrát na ženevském autosalonu nechyběly. Mezi ostatními zmiňme například Maybach či Bentley, ale králem luxusu je stále ještě Rolls Royce. Tentokrát ukázal téměř sériovou podobu nového sedanu. Je sice menší než Phantom, ale i tak je tento sedan s délkou 5,4 metru určitě dostatečně pohodlný a reprezentativní pro všechny lidi na světě. Snad s výjimkou britské královny.
NEJ extravagantnější
Mezi auty,která mají již definitivní podobu, a dokonce se budou v brzké době prodávat, zaujal svými tvary Nissan Cube. Hranatý design je zvláště mezi automobily do města v módě. V Japonsku se tento model těší obrovské oblibě. Na podzim bude k mání i v Evropě. Pod kapotou pracuje benzinový motor 1,6 s výkonem 111 koní a dieselový 1,5 s výkonem 106 koní.
NEJ novější české auto
Kromě Škody Yeti se jedná o novou Kiu s označením N3. Bude se totiž vyrábět v severomoravských Nošovicích v továrně Hyundai. Vůz spadá do kategorie velkoprostorových, avšak není z nejdelších. Měl by prý konkurovat i Škodě Fabii, nejprodávanějšímu autu v ČR. Vůz je údajně již připraven do výroby a na trh se dostane v létě. Nová Kia by se měla prodávat zhruba za 250 tisíc korun.
NEJ tišší auto
Pouze vzduch potřebuje k provozu tříkolka AirPod od francouzské firmy MDI. Již v květnu se začne zkoušet na některých evropských letištích. Vůz se ovládá joystickem a dveře se otevírají jen dopředu a dozadu. Tankovat stlačený vzduch lze po zapojení kompresoru kdekoli u elektrické zásuvky. V tomto případě trvá načerpání vzduchu k ujetí až 220 km 8 hodin. U speciálních čerpacích stanic lze ale tankovat pouhé 2 minuty. Cena má být cca 160 000 korun.