Kde máte zásuvku? Potřebuji si dobít auto...
Svět se zbláznil do zástrček. Tak to letos musí připadat návštěvníkovi prvních letošních autosalonů. Kabely se zástrčkami čouhají z aut futuristických tvarů, ale také z těch, které jsou dávno známy a jezdí na benzinový nebo naftový motor.
To, že svět začne tíhnout k alternativním pohonům, bylo jasné už dlouho, finanční krize ale pokrok v tomto směru nesmírně urychlila. V automobilkách tak vývojáři museli sundat nohy ze stolu, vypnout fotbal v televizi a pustit se do vývoje vozů, které eliminují vysoké náklady na pohonné hmoty. A tohle jsou první vlaštovky!
Jeep Wrangler Unlimited Electric
Mohutné spalovací motory pod kapotou tohoto čistokrevného teréňáku nahradil elektromotor kombinovaný s malým benzinovým motůrkem. Baterie, které pohánějí elektromotor, dokážou tomuto autu zajistit dojezd zhruba šedesát kilometrů, pak se do práce dá spalovací motor. Ten při chodu zároveň dobíjí energii do baterií.
Dodge Circuit EV Concept
Nejrychlejší z představených elektromobilů koncernu Chrysler. Na stovku zrychluje za pět sekund a umí se rozjet až na 200 km/h. V autě jsou přitom jen baterie a elektromotor. S touto kombinací se dá ujet až 300 kilometrů. Jenže si musíte dát pozor, abyste neskončili někde, kde do zásuvky nedosáhnete ani s pořádně dlouhou prodlužovačkou!
Chevrolet Camaro
Pravý americký sporťák odkazující na svého předchůdce z šedesátých let. Pod kapotou bude buď třísetkoňový šestiválec, nebo mamutí osmiválec o objemu více než šesti litrů. Některé z válců ovšem bude možné při ustálené klidné jízdě odpojit. Konstruktéři vymysleli pro vůz nezávislé zavěšení všech kol, takže by měl dokázat jet rychle nejen po rovině.
Cadillac Converj Concept
V případě cadillacu půjde o sportovní kupé, se kterým dojedete na baterie šedesát kilometrů. Pak se musí tři hodiny dobíjet u zásuvky, nebo pokračovat v jízdě na benzinový pohon. Konstruktéři využili platformu Chevroletu Volt. Maximální rychlost stanovili na sto šedesát kilometrů v hodině.
VW Concept Blue sport
Volkswagen přivezl také koncept, ten se však obejde bez šňůry se zástrčkou. Jde o auto necelé 4 m dlouhé, s hmotností pod 1200 kg. Pohánět ho má dieselový turbomotor, který ho rozjede na 226 km/h. Hlavním trumfem má být spotřeba 4,3 l/100 km a emise 113 g na km. Při brzdění se vyrábí elektřina sloužící k napájení palubních přístrojů.
Lincoln C Concept
Jedná se zatím o výjimku potvrzující pravidlo. Až se automobil zhruba za tři roky skutečně začne vyrábět, půjde o nejmenší Lincoln v historii. Je velký asi jako klasický evropský hatchback formátu VW Golf. Vpředu i vzadu má být místo pro tři pasažéry. Volantu chybí středový sloupek, cestující budou mít připojení k internetu a komunikovat s nimi bude virtuální mluvící robot.