Odborníci říkají: HLINKA MOHL ŽÍT ...kdyby tehdy jel připoutaný v novém superbu

Nové tvary karoserie, lepší výbava, větší kufr. Tím se zpravidla nová generace toho kterého modelu auta odlišuje od té minulé. Hodně novinek a vylepšení však zůstává očím ukryto pod plechy karoserie.
Bezpečnost Škody Superb
Týká se to samozřejmě úprav podvozku, zejména systému zavěšení kol, ale také, a v poslední době právě to bývá nejdůležitější, zlepšení pevnosti karoserie. Naprosto zřejmé je to při pohledu na schéma použití jednotlivých druhů oceli na novém a starém superbu.
Řada odborníků se domnívá, že například hokejový trenér Ivan Hlinka (†54) by svoji osudnou srážku s avií mohl přežít, pokud by jel v novém, nikoli starém superbu. Jedním dechem ovšem dodávají, že je to těžké odhadnout, protože nebyl připoután a všechna auta se konstruují a zkouší tak, aby chránila při nehodě připoutané lidi. Pořád tedy jde jen o ono příslovečné »co by, kdyby...«.
Je nepochybné, že novější vozy dokážou při stejném typu nehody ochránit cestující uvnitř lépe než ty staré. Toho se dociluje především použitím kvalitnějších pevnějších druhů plechů a také umístěním výztuh na důležitých místech. Přestože je tak nová karoserie výrazně tužší než ta u minulé generace a auto je i větší, její hmotnost je ve většině případů stejná nebo i nižší. To je důsledek použití mnohem většího množství vysoce pevných a tepelně formovaných ocelových plechů. Díky tomu lze celkové množství materiálu ušetřit.
Otázky pro mluvčího Škody Evžena Krauskopfa:
Jak se testuje bezpečnost auta?
„Jedná se o složitý proces. Například použití materiálu, konstrukce karoserie a množství i umístění výztuh se definuje na základě propočtů a simulací a testů během vývoje vozu. Kromě vývoje samotného vozidla se věnujeme i výzkumu dopravní bezpečnosti a dopravních nehod. Speciální tým na místě analyzuje příčiny vybraných dopravních nehod a chování vozidla během nich a tyto poznatky se následně aplikují při vývoji bezpečnostních prvků. Vše se pak ověřuje při nárazových testech.“
Kolikrát se auto takzvaně pošle proti zdi?
„Známé nárazové testy EuroNCAP představují jen poslední z celé řady crash testů, které se v rámci vývoje bezpečnosti vozu provádějí. Celkem vůz několikrát projde více než dvěma desítkami typů crash testů, při kterých se technici a vývojáři zaměřují na vyhodnocování kritických deformačních zón a působení nárazových sil na posádku uvnitř vozu.“
Auto má ale mít schopnost minimalizovat následky i pro účastníky nehody, i mimo to konkrétní auto...
„Samozřejmě, stejně jako prakticky všechny automobilky se snažíme zkonstruovat vůz, který by byl bezpečný nejen pro posádku, ale i pro všechny ostatní případné účastníky nehody. Dnes se například bere velký důraz při konstrukci přední kapoty na to, aby hlava chodce při nárazu na auto nepřišla do styku s žádnými tvrdými součástkami motoru a podobně...
Srážka s chodcem se pochopitelně také hodnotí hvězdičkami v testech EuroNCAP.“
Autor: Radek PECÁK
Infografika Škoda Auto