Škody 100 až 125, Favorit a Forman Experti: Jsou to auta smrti!
PRAHA – Máte doma »stodvacítku«, žigulíka nebo favorita? Raději se jich rychle zbavte. Jezdíte totiž v pojízdné rakvi!
-
Převrácení na střechu – ZEMŘETE!
-
Náraz v rychlosti 48 km/h – ZEMŘETE!
-
Boční náraz – ZEMŘETE!
Máte doma »stodvacítku«, žigulíka nebo favorita? Raději se jich rychle zbavte. Jezdíte totiž v pojízdné rakvi! Podle odborníků stačí jedno nevinné ťuknutí na silnici, a posádka těchto vozů končí v nejlepším případě v nemocnici. Při větším nárazu se doslova srolují jako harmonika a člověk v nich nemá žádnou naději…
Stačí ještě menší rychlost, než nejvyšší povolená v obci, a Škoda 105 se zmačká jako list papíru. „Podle testů by řidič při rychlosti 48 kilometrů v hodině při čelním nárazu téměř stoprocentně zemřel. I kdyby byl připoutaný,“ varuje automechanik Pavel Karec před nebezpečím starých aut.
Mezi jejich nejvážnější nedostatky patří právě pevnost karoserie. „Ve starých vozech chybí výztuhy ve dveřích, sloupky karoserie jsou měkké a auta nemají takzvané deformační zóny, které chrání řidiče i spolujezdce,“ dodal Karec.
Mezi velmi nebezpečné vozy patří nejen staré škodovky, oltcity, dacie nebo žigulíky, ale i Škoda Felicia. Ta dokonce nikdy neprošla bariérovými testy, které zkoumají, co se s autem stane při nárazu do pevné překážky! „Dalším nebezpečným vozem je podle mé zkušenosti favorit, který má stejně měkké sloupky jako předešlé modely škodovek,“ řekl jeden z pražských záchranářů.
Podle něj je problém se starými auty nejen při čelním nárazu, ale i ve chvíli, kdy se auto převrátí na bok nebo na střechu. „Když přijedeme k favoritu na střeše, víme, že budeme mít hodně práce,“ dodal.
Pojízdnými rakvemi nazývají záchranáři všechna stará auta. A po silnicích v české republice se jich prohání většina. Průměrný věk aut je u nás téměř 14 let! A staré vozy ze silnic patrně jen tak nezmizí, jejich majitelé v nich většinou jezdí do té doby, než zreznou a rozpadnou se. Přitom každou jízdou starým autem riskujeme život!
Škoda 100
Je nejstarším vozem, který v Česku jezdí. Jeho věk přesahuje 33 let. Vůz nemá spolehlivou a pevnou karoserii, chybí bezpečnostní pásy na zadních sedadlech a opěrky pod hlavu.
Škoda 105
V registru vozidel je nyní 170 868 kusů. Nevýhodou Škody 105 je, že nemá například podpěrky pod hlavou, řidič si tak při nárazu může lehko zlomit vaz. Průměrné stáří »stopětky« je 23 let.
Škoda 120 a 125
Po českých silnicích jich stále jezdí 269 678 kusů. Jejich průměrné stáří je 23 let. Největším nedostatkem je měkká karoserie a nevyztužené sloupky. Při nárazu ze strany je pokaždé posádka zraněna.
Škoda Favorit a Forman
Patří k nejnebezpečnejším vozům. A po silnicích jich jezdí neuvěřitelných 366 640 kusů. Jeho karoserie je zastaralá a stejně měkká jako u starších vozů, nemá výztuhy dveří a chybí také deformační zóny. Průměrný věk je 16 let.
Žigulík
Čeští řidiči vlastní 34 900 sovětských »tanků« VAZ 2101, známých také jako »žigulíky«. Auto nemá kvalitní karoserii ani opěrky pod hlavu. Vůz je navíc těžký, a když se rozpohybuje«, je k nezastavení. Osádka se v něm doslova »umlátí«.
Trabant
Východoněmeckých trabantů se prohání po českých silnicích 38 914 kusů. Průměrné stáří bakelitových dvoutaktů je 32 let. Nebezpečný je tím, že nemá kovovou karoserii. Trabant se tak při nárazu doslova rozloupne jak skořápka.