V Bombaji včera představili nejlevnější auto světa - Tata Nano: Jen za 45 000 Kč!
BOMBAJ/PRAHA – Co si lze koupit za 45 tisíc korun? Vcelku luxusní dovolenou. Nebo LCD televizor. Třeba i horské kolo. A od včerejška platí: Nové auto! Indická automobilka Tata Motors včera v Bombaji oficiálně představila nejlevnější auto na světě.
-
Maximální rychlost 96 km/h!
-
Spotřeba 5 litrů/100 km!
-
Maximální výkon 33 koní!
Model Tata Nanio, označované jako »lidové vozítko«, se bude prodávat za 100 000 rupií, což je právě necelých 45 tisíc Kč.
Ovšem má to háček: Čeští motoristé v něm v nejbližší době jezdit nebudou. Tata Nano se bude vyvážet do rozvojových zemí, ale i do Číny nebo do Ruska.
A tak pro český trh zatím platí: Nejlevnějším vozem je Hyundai Atos za 179 900 korun, nejprodávanější Škoda Fabia začíná s cenou na 249 900 Kč.
I tak to ale byla včera v Bombaji velká sláva: Superlevný osobní automobil by měl být pro masový automobilismus v Indii podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Koupi automobilu si díky němu budou moci dovolit desítky milionů Indů.
Dlouho očekávaný nejlevnější automobil světa předvedl na autosalonu Auto Expo v Dillí šéf společnosti Ratan Tata. Firma slíbila konkrétní cenu již před pěti lety, i když tehdy byly ceny surovin mnohem nižší. „Slib je slib,“ prohlásil však šéf Tata.
Automobilka Tata Motors, původně výrobce nákladních automobilů, si od modelu Nano slibuje revoluci v domácím i světovém automobilovém průmyslu. Analytici se domnívají, že Nano donutí vyvíjet levná auta i další automobilky. Záměr vyvinout podobný vůz již ohlásily společnosti Volkswagen, Toyota, Honda i Fiat, který nedávno uvedl na trh novou verzi populárního modelu 500 »cinquecento«. Ve spolupráci s indickou Bajaj Auto již auto za 3000 dolarů (asi 53 000 korun) vyvíjí aliance Renaultu a Nissanu.
Do boje o podíl na indickém trhu vstupuje i Škoda Auto; česká automobilka chce letos v Indii zdvojnásobit své montážní kapacity a zkompletovat tam asi 30 000 vozů.
-
DESIGN
Model Tata Nano byl navržený v italském institutu vývoje v automobilovém průmyslu. Při prvním pohledu upoutá vysoká karoserie a malá kola. -
KAROSERIE
Je pětidvéřová z oceli (!). Na délku měří 3,1 metru, na šířku 1,5 metru, na výšku 1,6 metru. Nano je tedy o něco delší než i v Česku známý vůz Smart ForTwo. -
BEZPEČNOST
Podle firmy je prý na vysoké úrovni. A zvlášť pro indické podmínky, kde lidé jezdí převážně na skútrech s objemnými náklady a kolikrát i s několika pasažéry... -
MOTOR
Nano pohání benzinový dvouválec o objemu 624 ccm a s maximálním výkonem 24 kW (33 koní). Spotřeba se pohybuje kolem 5 litrů benzinu na 100 km. Maximální rychlost činí 96 km/h. -
INTERIÉR
Je celý z plastu. Vyznačuje se jednoduchostí, pár úložných schránek, víc nic. Dominuje mu velký volant, řízení je však bez posilovače. Ten lze dokoupit za příplatek. -
CENA
Začíná na částce 45 tisíc českých korun bez daně (cca 1750 eur, 2500 dolarů). Firma ale bude nabízet i lepší modely »de luxe« s širší výbavou ale za vyšší ceny.
Nejlevnější auta na českém trhu...
11.1.2008