TVR Tuscan S závodníka Petra Vojáčka: Ďábel: 446 koní! V Česku jezdí jediný...
PRAHA – Když si ho před třemi lety pořídil, používal ho jako služební vůz. „Jenže na každodenní cestování do práce se příliš nehodí,“ poznal pak nejlepší český vrchařský závodník PETR VOJÁČEK.
Když si ho před třemi lety pořídil, používal ho jako služební vůz. „Jenže na každodenní cestování do práce se příliš nehodí,“ poznal pak nejlepší český vrchařský závodník PETR VOJÁČEK. A tak s krasavcem, který nese název TVR Tuscan S, začal dobývat závodnické vavříny. Ostatně, vždyť tenhle ďáblík s motorem o výkonu 446 koní, je k tomu předurčen...
„Je to čistokrevný závodní automobil, jen v civilnějším obleku. Naučit se s ním závodit ale bylo trochu obtížnější. Když mi namontovali formulové pedály, musel jsem si zvyknout, že se auto neustále přetáčí. Navíc v něm nejsou žádné protikluzové systémy ani další elektronické vymoženosti,“ vysvětlil Vojáček.
»Na vině« je nízká hmotnost 1100 kg. A silný motor – čtyřlitrový šestiválec o výkonu 446 koní. Tenhle agregát je ostatně dominantou celého vozu. O zvuku nemluvě. Jedeteli s ním, můžete si vychutnat jeho »vřískot«. Musíte si ale také zapamatovat, že neuslyšíte radio. Ani spolujezdce.
„Je to hlučné auto, ani dva kevlarové výfuky z motorky nedokázaly těch 400 koní příliš ztlumit,“ popsal Vojáček. „A taky si musíte si dávat pozor na pedál plynu. Necitlivě ho sešlápnete a auto okamžitě začne hrabat. Nebo vám zhasne motor.“
Tuscan se vyrábí v Anglii již od roku 1947, ovšem v posledních letech za výrazné podpory ruských peněz. Před lety automobilku koupil podnikatel Nikolaj Smolenskij a zachránil ji před krachem. Po světě jezdí cca 3000 kusů, s označením »S« však jen několik desítek. A v Česku jediný.... Každý automobil je vyráběný ručně a na motoru jsou vyraženy inciály pracovníka, který jej vyrobil.
Další zvláštností je design vozu a konstrukce rámu. Kvůli složitě zakřiveným tvarům a úspoře na hmotnosti bylo upuštěno od plechové karoserie, ta je tak montována z panelů kompozitního plastu.
Přední světla vpředu jsou zabudována do tří částí nad sebou, stejně tak zadní. Tuscan také může posloužit jako »polokabriolet«, a to díky odjímatelné střední části střechy.
„Tohle auto strašně poutá pozornost. A stačí si do něj jednou sednout a hned se zamilujete,“ upozornil Vojáček.
Závod s premiérem
Při nedávném »Setkání mistrů« se na městském okruhu v Ostravě setkali ve skupině VIP i premiér Mirek Topolánek a letošní vítěz poháru FIA Petr Vojáček. Ač měl premiér značnou výškovou převahu, v závodě samotném byl Vojáčkův TVR Tuscan o nějakou vteřinku rychlejší.
TVR Tuscan S
Motor ................řadový šestiválec
Objem motoru ................3996 cm3
Max. výkon ....................446 koní
Převodovka ...................6 stupňů
Délka ...........................4235 mm
Šířka ............................1810 mm
Výška ...........................1200 mm
Rozvor .........................3260 mm
Nádrž .............................56 litrů
Max rychlost ..................314 km/h
Zrychlení 0-100 km/h ............4,0 vt.
Zrychlení 0-160 km/h ............8,9 vt.
Cena ......................cca 1,5 mil. Kč
A další modely Tuscan, které se vyrábí!