Jak správně stát, sedět a chodit, abychom si neublížili! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 21. května 2024

Svátek slaví Monika, zítra Emil

Jak správně stát, sedět a chodit, abychom si neublížili!

Koukej pořádně sedět!
Koukej pořádně sedět! (Profimedia.cz)

Také vám rodiče coby děcku neposednému říkali: „Seď pořádně, kroutíš se jak paragraf...“? Měli pravdu, správné sezení je základ. Věděli jste, že »aktivní sed«, při kterém nesedíme zhroucení v křesle, nás nutí pálit více kalorií?

Že pomocí rovné chůze můžeme přirozeně hubnout? Jak na to? Nabízíme rady a triky, které můžeme využít každodenně, a to doma, na ulici i v kanceláři!

Jak správně chodit?

● Základem je narovnaný postoj: aktivní břišní svalstvo, uvolněná ramena, brada nad hrudní kostí.

● Chůze je přirozená součást života: pozor na kabelky nošené stále na jednom rameni, či v jedné ruce. Střídat!

● Při chůzi dbejme na rovnoměrné rozložení váhy po chodidle, nenašlapovat ani přes paty, ani přes špičky. Výhodné pro správnou chůzi jsou také »rozumně vysoké« podpatky. Zcela nevhodné jsou ploché boty, např. žabky (bortí se obě klenby chodidla: příčná i podélná). Nevhodná obuv se nám negativně podepíše v oblasti beder. Pokud vás bolí při chůzi záda, je vhodné se zamyslet nad obuví.

● Při chůzi si hlídejme hlavu: tendence je vystrkovat hlavu před sebe a sklánět pohled do země, což vede k bolesti v krční páteři.

Jak správně sedět?

● Sed je nejen nejčastější pracovní pozicí, trávíme v něm i většinu volného času. Dbejme na správnou židli s opěrou zad a v ideálním případě i hlavy. Sedět bychom měli buď zcela opřeni o židli, nebo na jejím předním kraji, kdy se vytáhneme v zádech a sedíme »jako bychom spolkli pravítko«.

● Obě nohy mějme stále na zemi, noha přes nohu vede k vychýlení pánve z osy. Obě chodidla by měla být rovnoměrně zatížená.

● Při práci na počítači nastavme monitor v úrovni očí přímo před sebou. Dávejte pozor na úklon či rotaci při práci na počítači.

● Snažme se stále uvolňovat ramena, nepřetěžovat trapéz (týlní sval).

● Důležité je se tzv. nehrbit v zádech.

TOP TIP: Nemáte opravdu ani pět minut na cvičení? Tak se na židli alespoň občas s chutí protáhněte, abyste uvolnili ramenní a šíjové svaly. Propínejte paže střídavě směrem ke stropu, jako kdybyste trhali z pomyslného  stromu jablíčka. Vytahujte se z pasu vzhůru a pravidelně dýchejte.

Upozornění!

Pokud neudržíte rovný sed na židli, je zcela nevhodné používat místo židle balon. Jedná se o balanční pomůcku, která v případě, že máte nefunkční posturální držení těla, podporuje špatné pohybové návyky a stereotypy.



Autor:  PhDr. Olga Huspeková, ing. Eva Behenská, MBA, www.elixirstudio.cz

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.