Dnes už můžetevyjet bez rezervy - Ale ne všichni - Začaly platit 2 novinky v povinné výbavě automobilu

05:00 – Od dnešního dne končí pro řidiče povinnost vozit v autě rezervní kolo. Stačí, když si koupíte za 200 – 300 Kč lepicí sprej na opravu pneumatik, případně lepidlo a kompresor. Jenže, pozor! Věc má háček.
Od dnešního dne končí pro řidiče povinnost vozit v autě rezervní kolo. Stačí, když si koupíte za 200 – 300 Kč lepicí sprej na opravu pneumatik, případně lepidlo a kompresor. Jenže, pozor! Věc má háček. Zdaleka ne všechna auta, která se prohánějí po tuzemských silnicích, budou moci nechávat rezervní kolo v garáži.
Výrobci je totiž kdysi homologovali pro provoz na silnici včetně náhradní pneumatiky, tudíž tu v autě budou muset mít i nadále. To se týká i aut, jejichž výroba skončila docela nedávno (Peuegot 307, Peugeot 206) či se dokonce ještě vyrábějí (Peugeot 407).
Naproti tomu majitelé všech škodovek počínaje řadou favorit a mladších, už budou moci využívat díky absenci rezervního kola větší kapacitu v zavazadlovém prostoru. Ti výrobci, kteří jízdu bez náhradního kola povolí, ale podle některých právníků riskují případné soudní procesy. Žalovat by je mohli například ti řidiči, do jejichž vozu takovýto vůz naboural. Oběť totiž může argumentovat tím, že jej poškodilo nehomologované auto.
Přestože povinnost vozit rezervu pro mnohé řidiče opravdu dneškem končí, odborníci se stále nemohou shodnout na tom, zda je pro řidiče opravdu výhodou rezervní kolo nemít.
Proč jezdit bez rezervy?
-
Podle autoklubu ADAC řidič v Německu v průměru píchne jednou za 150 000 kilometrů.
-
V autě je k dispozici trochu více prostoru, případně lze ušetřit i pár desetinek litru paliva díky menší hmotnosti vozidla.
-
Opravné sady zpravidla dobře fungují při běžném defektu, jako je např. díra od hřebíku.
Proč zvolit rezervu?
-
Výměna píchlého kola za rezervu trvá přibližně stejnou dobu jako manipulace s lepicí sadou.
-
Po použití lepicí sady stejně musíte, a navíc omezenou rychlostí, do pneuservisu.
-
S proraženou bočnicí či větší dírou než šest milimetrů si lepidlo neporadí.
-
Málokdo stačí poznat defekt a zastavit dříve, než je pneumatika nenávratně zničena.
Bez rezervy vyjet nesmí:
-
Všechny škodovky, které se vyráběly před modelovou řadou Favorit.
-
Všechny současné i minulé modely zn. Hyundai.
-
Toyota Aygo, Citröen C1.
-
Prakticky všechny modely značky Peugeot (výjimkou jsou jen 207, 308, 2008, 206 plus a nový Partner.
-
Kompletní seznam vozů, které nebudou moci ani nadále jezdit bez rezervy, by se měl ještě dnes objevit na internetových stránkách ministerstva dopravy: www.mdcr.cz.
Konec mřížek v autě
Rachotily a zbytečně omezovaly využitelnost prostoru v autě. Nyní nastává jejich konec. Podnikatelé, aby si mohli odečíst devatenáctiprocentní sazbu DPH, si už do aut nemusejí nechávat montovat ocelovou mříž oddělující nákladový prostor od osobního a ti, kteří ji tam už mají, ji od dnešního dne nemusejí vozit. Mohou si ji vymontovat klidně i svépomocí. Má to však jeden háček. Pokud byl v autě změněn počet využitelných sedaček, aby mohly být zejména menší osobní vozy zařazeny do kategorie malých náklaďáků N1 (např. z pěti na čtyři), musí to tak zůstat i nadále.