Legendární nákladní auto Praga V3S slaví: Vejtřasce je 70! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 22. července 2025

Svátek slaví Magdaléna, zítra Libor

Legendární nákladní auto Praga V3S slaví: Vejtřasce je 70!

Nablýskaná Praga V3S je dodnes třeba ve výbavě dobrovolných hasičů z Borovna na Plzeňsku.
Nablýskaná Praga V3S je dodnes třeba ve výbavě dobrovolných hasičů z Borovna na Plzeňsku.  (Foto Aha! – R. Vébrová, ČTK/V. Šálek, K. Beba, J. Sýbek )

Nákladní vůz Praga V3S byl postaven v rekordním čase. Jeho konstrukce ale byla tak zdařilá, že si poradil s každým terénem. Tenhle náklaďák poprvé opustil továrnu v pražských Vysočanech právě před 70 lety. Záhy se stal spolehlivou součástí výbavy naší armády a samozřejmě žádaným artiklem vyváženým do desítek zemí světa. Legendárnímu československému náklaďáku nikdo mu neřekne jinak než »vejtřaska«

Československá armáda po druhé světové válce postrádala lehký terénní automobil spolehlivý v jakémkoliv terénu. A tak v srpnu 1951 oficiálně zažádala o jeho vývoj. Inženýři ze závodu Praga se při konstrukci inspirovali u sovětských zilů a amerických studebakerů, samotná konstrukce je však dílem zlatých českých ručiček a zhotovení se povedlo navíc v rekordním čase. První prototyp totiž opustil továrnu ve Vysočanech už 18. února 1952. Úvodní jízda sice skončila fiaskem, po pár stovkách metrů prasklo ložisko hřídele, ovšem po drobných úpravách se Praga V3S brzy stala žádanou u nás i v zahraničí, především kvůli své vysoké spolehlivosti a schopnostem vyhrabat se z jakéhokoliv marastu.

Unikátní vlastnosti

Automobil Praga V3S našel uplatnění nejen u armády, ale i v zemědělství, stavebnictví, v těžařském průmyslu a sloužil i jako fekální vůz. Třítunový kolos se dokázal brodit metrem vody, zdolával kolmé překážky vysoké až 40 centimetrů a zároveň unesl náklad o hmotnosti až šest tun. A to při velmi nízké poruchovosti.

Zaujal po celém světě

Závody v pražských Vysočanech, Letňanech a Vinoři a později také v Bratislavě mezi lety 1953 až 1990 vyrobily celkem 130 tisíc vozidel, z nichž velká část mířila na export. Kromě zemí východního bloku se Praga V3S v nejrůznějších variantách vyvážela i do Nizozemska, Západního Německa a řady dalších států v Evropě i Asii.

Víte, že...

...poslední vejtřasku vyrobili v roce 1990? Armáda si jich objednala na 30 000 v desítkách modifikací, sloužily i během války v Perském zálivu.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Agáta Hanychová • Anna K. • Anna Slováčková • Artur Štaidl • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Daniela Písařovicová • Dominika Gottová  • Eva Burešová • Eva Samková • Felix Slováček • Filip Blažek • František Ringo Čech • Hana Gregorová • Hana Zagorová • Helena Vondráčková • Hynek Čermák • Iva Kubelková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jakub Prachař • Jan Čenský • Jan Kraus • Jana Adamcová Nováková • Jana Boušková • Jaroslava Obermaierová • Jiří Bartoška • Jiří Krampol • Jiřina Bohdalová • Jitka Čvančarová • Josef Kokta • Karel Gott • Karel Šíp • Kate Middleton • Kateřina Brožová • Libor Bouček • Linda Rybová • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Šafářová • Lucie Vondráčková • Lukáš Vaculík • Mahulena Bočanová • Marek Eben • Marta Kubišová • Martin Dejdar • Michal David • Monika Marešová-Poslušná • Ondřej Gregor Brzobohatý • Pavla Tomicová • Petr Janda • Rey Koranteng • Sára Affašová  • Sara Sandeva • Simona Krainová • Štefan Margita • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tomáš Plekanec • Václav Neckář • Veronika Arichteva  • Veronika Gajerová • Veronika Žilková • Vojtěch Dyk • Vojtěch Kotek • Zdeněk Pohlreich • princ George • princ Harry