Legendární nákladní auto Praga V3S slaví: Vejtřasce je 70!

Nákladní vůz Praga V3S byl postaven v rekordním čase. Jeho konstrukce ale byla tak zdařilá, že si poradil s každým terénem. Tenhle náklaďák poprvé opustil továrnu v pražských Vysočanech právě před 70 lety. Záhy se stal spolehlivou součástí výbavy naší armády a samozřejmě žádaným artiklem vyváženým do desítek zemí světa. Legendárnímu československému náklaďáku nikdo mu neřekne jinak než »vejtřaska«
Československá armáda po druhé světové válce postrádala lehký terénní automobil spolehlivý v jakémkoliv terénu. A tak v srpnu 1951 oficiálně zažádala o jeho vývoj. Inženýři ze závodu Praga se při konstrukci inspirovali u sovětských zilů a amerických studebakerů, samotná konstrukce je však dílem zlatých českých ručiček a zhotovení se povedlo navíc v rekordním čase. První prototyp totiž opustil továrnu ve Vysočanech už 18. února 1952. Úvodní jízda sice skončila fiaskem, po pár stovkách metrů prasklo ložisko hřídele, ovšem po drobných úpravách se Praga V3S brzy stala žádanou u nás i v zahraničí, především kvůli své vysoké spolehlivosti a schopnostem vyhrabat se z jakéhokoliv marastu.
Unikátní vlastnosti
Automobil Praga V3S našel uplatnění nejen u armády, ale i v zemědělství, stavebnictví, v těžařském průmyslu a sloužil i jako fekální vůz. Třítunový kolos se dokázal brodit metrem vody, zdolával kolmé překážky vysoké až 40 centimetrů a zároveň unesl náklad o hmotnosti až šest tun. A to při velmi nízké poruchovosti.
Zaujal po celém světě
Závody v pražských Vysočanech, Letňanech a Vinoři a později také v Bratislavě mezi lety 1953 až 1990 vyrobily celkem 130 tisíc vozidel, z nichž velká část mířila na export. Kromě zemí východního bloku se Praga V3S v nejrůznějších variantách vyvážela i do Nizozemska, Západního Německa a řady dalších států v Evropě i Asii.
Víte, že...
...poslední vejtřasku vyrobili v roce 1990? Armáda si jich objednala na 30 000 v desítkách modifikací, sloužily i během války v Perském zálivu.