Let MH370 - Nejzáhadnější letecké neštěstí: Konec nadějí! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Let MH370 - Nejzáhadnější letecké neštěstí: Konec nadějí!

Pátrání po MH370 skončilo bezvýsledně
Pátrání po MH370 skončilo bezvýsledně (Foto ara)

Ani obnovené pátrání po zmizelém boeingu nepřineslo odpovědi. Většina stop ovšem naznačuje, že s ním schválně zmizel kapitán a na onen svět s sebou vzal dalších 238 lidí.

Let MH370 společnosti Malaysia Airlines zmizel 8. března 2014 a ani největší a nejdražší pátrání historie ho nenašlo. Boeing 777 měl z Kuala Lumpuru letět do Pekingu, ovšem po hodině letu dispečerům zmizel, a jak ukázalo pozdější vyšetřování, otočil to přes Thajsko do Indického oceánu. A někde tam se ztratil, což dokazuje několik málo trosek vyplavených různě po africkém pobřeží. „Za dobu fungování civilního letectví jsme vždycky letadlo našli. Je to snad největší záhada letecké historie,“ podivuje se John Cox, expert na leteckou bezpečnost.

Dluhy a žádné plány

Letečtí experti odpověď nemají, celkem pravděpodobnou hypotézu však přinesla klasická detektivní práce. Mnohá zjištění totiž naznačují, že kapitán Zaharí Ahmad Šáh (53) spáchal spektakulární sebevraždu. „Odborníci se momentálně domnívají, že se jedná o záměrný čin jednoho z těch pilotů, udělal všechno pro to, aby se letadlo nenašlo,“ řekl České televizi Ladislav Keller, pilot a letecký publicista.

Pátrání po MH370 skončilo bezvýsledně

Šáh měl například až do osudného dne nabitý diář, zatímco pro týdny po nehodě už v něm nic neplánoval. A také měl na počítači letecký simulátor, ovšem před zmizením smazal všechny záznamy, což také člověk běžně nedělá. Nicméně experti, včetně těch z americké FBI, dokázali data obnovit. Ukázalo se, že Šáh půl roku nacvičoval přistání se svým strojem buď na malých letištích, nebo na moři – a to někde v Indickém oceánu.
Podezřelé jsou i poslední radarové záznamy. Boeing totiž obratně manévroval nad klikatou hranicí Thajska a Malajsie, aby se o něj nezajímali operátoři vojenských radarů ani jedné ze zemí.

„Kdybyste si mě najali, abych zmizel se 777, udělal bych to přesně takhle,“ prohlásil letecký instruktor a expert na Boeing 777 Simon Hardy v australských Nine News. Navíc stroj, než se úplně ztratil radarům, přeletěl nad kapitánovým rodištěm – jako by se chtěl rozloučit.

A motiv? Šáh měl údajně vysoké dluhy, žil si nad poměry v luxusním ranči.

Jak se zbavit kolegy

Je však možné, aby celé letadlo takto zničil jediný člověk? Vlastně mu v tom může zabránit jen kopilot. „Možností, jak se zbavit druhého pilota, je celá řada. Prostě ho pošle pryč z kokpitu a zamkne dveře,“ nabízí jednoduchou možnost Keller. Kvůli obavám z teroristů či únosců obvykle není šance se zvenčí do kabiny probojovat. „A v kokpitu jsou záchranné prostředky, například sekyrka, hasicí přístroj…“ přidává ještě brutálnější možnosti. Beztak chtěl kolegu zabít spolu se všemi ostatními.

Všechny udusil

A jak zřejmě příběh pokračoval? „Podle vojenských radarových záznamů letadlo nastoupalo do 13 kilometrů, v nichž letělo téměř dvě hodiny. Asi zrušil přetlak a nechal lidi udusit,“ nastínil Keller. „Když měl jistotu, že už nikdo nežije, klesl do velmi nízké výšky, aby zmizel radarům, a letěl si, kam chtěl.“ Nejspíš ale se strojem prostě praštil do moře, a to kdekoli v širém Indickém oceánu.

Marná rekonstrukce

Podle vyplavených trosek a map oceánských proudů experti zkoušeli zpětně dopočítat, kde se letoun mohl zřítit. V oněch místech naházeli do moře stejné části boeingu, ale ani to v hledání nepomohlo.

Původní pátrání Austrálie, Malajsie a Čína vzdaly v lednu 2017. O rok později to začala zkoušet soukromá společnost Ocean Infinity, a to na vlastní náklady – jen s vidinou odměny, pokud uspěje. To se ale nestalo.

S letadlem zmizelo i 227 pasažérů z 15 zemí, zejména Číňanů a Malajsijců, a dvanáct členů posádky z Malajsie.

Pátrání po MH370 skončilo bezvýsledně


Průběh letu v malajsijském čase (proti Česku o sedm hodin napřed)

00:41 – Letadlo vzlétlo z Kuala Lumpur. Přistání v Pekingu bylo naplánováno na 6:30 ráno.

01:19 - Poslední kontakt střediska s posádkou. Piloti se rozloučili s malajsijským řízením letového provozu větou: „Dobrou noc, malajsijské tři sedm nula.“

01:22 – Po 41 minutách letu došlo ke ztrátě kontaktu mezi letadlem a řídícím střediskem, když přestal reagovat radarový odpovídač letadla.

01:30 – Kapitán jiného letadla se pokoušel o radiové spojení s MH370, podařilo se mu se s nimi sice spojit, ale slyšel jen huhlání a praskání statické elektřiny. To byl poslední kontakt s posádkou.

Pak už bylo letadlo sledováno jen vojenskými radary.

Kusy letadla

Od zmizení letu MH 370 bylo u afrického pobřeží a v Indickém oceánu nalezeno více než 20 různých trosek. Zde jsou nejdůležitější nálezy:

Červenec 2015 - Na ostrově Réunion se našla vztlaková klapka letadla typu Boeing 777. Vojenská laboratoř v Toulouse potvrdila, že patřila přímo pohřešovanému letadlu.

Srpen 2015 – Americký právník Blaine Gibson během své soukromé pátrací mise na Madagaskaru nalezl sedadlové polštářky a okno. Zatím se příslušnost k letu MH 370 nepotvrdila.

Prosinec 2015 – Úlomek křídla vyplaven na pláži Daghatane v Mozambiku.

Únor 2016 – Malá část letadla nalezena u jihoafrického přístavního města Mossel Bay.

Březen 2016 – Kus vnitřního pláště se našel na Mauriciu.

Květen 2016 – Levá vzletová klapka se objevila na Mauriciu.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.