KRVAVÉ PRVENSTVÍ...JEDNA BYLA PRVNÍ OBĚTÍ AUTA BEZ ŘIDIČE, DRUHÁ VŮBEC TOU PRVNÍ V DĚJINÁCH AUTOMOBILISMU | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

KRVAVÉ PRVENSTVÍ...JEDNA BYLA PRVNÍ OBĚTÍ AUTA BEZ ŘIDIČE, DRUHÁ VŮBEC TOU PRVNÍ V DĚJINÁCH AUTOMOBILISMU

 Elaine Herzberg (†49)
Elaine Herzberg (†49)  (Foto Reuters, AP, ara)

Ačkoli snímky obou žen dělí 120 let, mají hodně společného. Obě se staly prvními oběťmi silniční nehody svého druhu. Paní Bridget Driscoll (†44) srazil vůz v centru Londýna v roce 1896 a jako první chodec v historii srážku zaplatila životem. Elaine Herzberg (†49) vběhla na předměstí amerického Phoenixu ve státě Arizona pod kola auta řízeného autopilotem. Zemřela po převozu do nemocnice.

Oba případy spojuje fakt, že byly skutečně prvními v historii. Zatímco v Londýně se po nehodě v tisku psalo, že byla jistě poslední a od neblahé události budou již jistě všichni dávat pozor na chodce, poučeni historií už dnes víme, že auta bez řidičů jsou budoucností dopravy a tato nehoda nebyla zdaleka poslední! Sebelepší robot nezvrátí tragédii, když chodec vběhne pod kola jako Herzbergová.

Dokumentuje to i záznam kamery z vozu. Chodkyně vedla jízdní kolo a vystoupila ze stínu pár metrů před autem. Nešlo reagovat, nemělo jít tedy o chybu systému, kdy situaci snímá několik kamer a vyhodnocuje počítač mnohem rychlejší, než jaká by byla reakce lidského mozku.

Bezohledná
jízda 7 km/h

Kdysi v Londýně jel osobní vůz britsko-francouzské přepravní společnosti Roger-Benz rychlostí necelých 
7 km/h, a přesto nebohou dámu zabil. „Řidič se bezohledně řítil, jako by jel k požáru hasičským autem,“ líčil tehdy svědek. Těžko říct, jak rychle se jezdilo tehdy k ohni, ale pár dní před tragédií zvýšil britský parlament povolenou rychlost na 23 km/h. „Jel, jako by se řítil s koňmi v cvalu,“ popsal jiný svědek. Jakkoli šofér zvonil a křičel, paní Driscoll zůstala jako přimrazená a nezmohla se ani na výkřik.

 

Společnost vyjádřila soustrast a uvedla, že plně spolupracuje s úřady. Zároveň Uber přerušil veškeré zkušební jízdy samořízených aut v USA a Kanadě. První nehoda tohoto druhu může zkomplikovat snahu o rychlé povolení provozu autopilotovaných vozů v USA. Jejich vývoji se kromě Uberu věnuje například technologický gigant Google, výrobce elektromobilů Tesla Motors či klasické automobilky.

V autě Tesla už se zabil řidič

První smrtelnou nehodu v samořídícím módu už za sebou mají automobily Tesla. V květnu 2016 sedan na elektrický pohon Model S narazil do nákladního vozu, řidič Tesly, který ale do řízení nezasáhl, zahynul. Vyšetřování ukázalo, že elektroauto jelo příliš rychle. Experti upozorňují, že testování samořízených aut se nyní rozmáhá po celém světě, a nehod proto bude přibývat. „S autonomními auty jsme nyní ve fázi, kdy se stále učíme, jak dobrá vlastně jsou. Když vypustíte novou technologii, tak vždy nastane celá řada neočekávatelných situací,“ prohlásil odborník na nové technologie Arun Sundararajan.

Celý článek najdete v tištěném Nedělním Aha!



Přečtěte si
ja01
25. 3. 2018 • 13:12

"Nešlo reagovat, nemělo jít tedy o chybu systému, kdy situaci snímá několik kamer a vyhodnocuje počítač mnohem rychlejší, než jaká by byla reakce lidského mozku." Skutečně? Viděl Autor: mich video, jak se "operátor" nevěnoval řízení? Pokud ano, tak má docela odvahu toto tvrdit. Pokud ne, tak doporučuji shlédnout.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.