ZNAKY NA CHLADIČÍCH - Víte, co vlastně znamenají?

Při pohledu na znaky automobilek zdobící masky jejich aut se člověk občas neubrání rozpakům. Cože ten klikyhák asi tak může znamenat? A znamená vůbec něco, nebo je to jen hezky vypadající nesmysl?
Škoda
Název: Naše největší automobilky nese jméno prvorepublikového majitele, průmyslníka Emila Škody.
Logo: Oficiálně je symbol škodovky popisovaný jako okřídlený šíp, ale původ tohoto emblému je možná trochu jiný. Alespoň o tom hovoří dvě loga registrovaná v roce 1923. Na prvním z nich je detailně vykreslená hlava indiána, kterého si prý z Ameriky přivezl obchodní ředitel Škody jako sluhu. Na druhé variantě už je šíp a nad ním velmi zjednodušená hlava indiána, která výrazně připomíná perutě na pozdějších znacích.
Volkswagen
Název: Nacistické Německo se těsně před druhou světovou válkou naplno vrhlo do vývoje levného auta, které dnes známe pod názvem »brouk«. Kvůli jeho výrobě vznikla nová automobilka Volkswagen, což v češtině znamená »lidový vůz«.
Logo: Dvě písmena VW ve znaku automobilky jsou od začátku téměř stejná, jen kruh kolem nich býval dříve ozubený.
Citroën
Název: Firmě dal jméno její zakladatel Andre Citroën. První auto z továrny ale vyjelo až v roce 1919. Předtím se v ní totiž vyráběla pouze ozubená kola a podobné součástky.
Logo: Ať vypadají dvě stříšky pod sebou sebevznosněji, jejich původ je daleko jednodušší. Mají totiž připomínat právě železné zuby převodových kol.
ALFA Romeo
Název: Legendární italská značka vznikla v roce 1907 v Miláně. Alfa je zkratka názvu továrny, Romeo se jmenoval podnikatel, který továrnu osm let po jejím založení převzal.
Logo: Červený kříž v bílém poli je znakem Milána. Pochází ze středověkých křížových výprav stejně jako had pojídající muže na druhé straně firemního emblému.
Toyota
Název: Původně se firma jmenovala Toyoda, ale roku 1937 byla přejmenována právě o jediné písmenko. Majitelé prý chtěli odlišit jméno rodiny od jména firmy. Navíc se Toyota v japonštině píše pouze osmi tahy, což je číslo přinášející štěstí. A konečně, překladem slova toyota získáme české »mnoho rýže«.
Logo: Podle firemní povídačky jsou to tři ovály, z nichž první symbolizuje srdce zákazníka, druhý srdce automobilu, třetí, největší znamená pokrok a podobně. I když se často hovoří spíše o zjednodušené kresbě býka.
BMW
Název: Bayerische Motoren Werke – Bavorské automobilové dílny – vznikly v roce 1913 v Mnichově. Původně se ale zabývaly výrobou leteckých motorů.
Logo: Právě letecká výroba prý měla vliv na podobu současného symbolu. Modrobílý střed prý připomíná roztočenou leteckou vrtuli. Bílomodře pomalované stroje, tedy i včetně vrtulí, měla jedna bavorská letka používající motory BMW.
Opel
Název: Nese jméno po zakladateli. Ten od poloviny 19. století vyráběl šicí stroje a později jízdní kola. Do automobilového průmyslu vstoupili po jeho smrti až jeho synové.
Logo: Firma používala až do třicátých let dvacátého století různá grafická ztvárnění slova Opel. Před druhou světovou válkou ale vzniklo logo, ve kterém je (prý Zeppelinova) vzducholoď zasazená do zlatého kroužku. Vzducholoď později nahradil blesk, kolečko zůstalo.
Peugeot
Název: Jméno dal firmě zakladatel Jean-Jacques Peugeot. Ještě před výrobou automobilů se ale věnovala výrobě desítek jiných výrobků.
Logo: Bylo vytvořeno na zakázku a zpočátku ji Peugeot používal jako punc pro nejkvalitnější výrobky. Tehdy stál lev na všech čtyřech, až později se postavil na zadní.
Renault
Název: Automobilka je pojmenovaná po zakladateli Louisi Renaultovi, který postavil první automobil v roce 1898 na dvorku svého domu.
Logo: Renault si za znak vybral diamant, který ale od svého vzniku už devětkrát změnil podobu.
Chevrolet
Název: Jméno dal automobilce její zakladatel Louis Chevrolet.
Logo: Na jeho původu se nemohou shodnout ani majitelé Chevroletu. První verze říká, že legendární kříž objevil jako vzorek na tapetě v jednom pařížském hotelu majitel automobilky. S jejím útržkem pak přijel zpět do Ameriky. Druhá verze říká, že tento symbol zahlédl v novinách. Tak jako tak, znak nemá žádný význam.
Mercedes
Název: Největší distributor tehdejších vozů automobilky Daimler--Benz si vynutil jejich přejmenování podle jména své dcery.
Logo: Trojcípá hvězda má prý znamenat nadvládu na zemi, ve vodě i ve vzduchu. I když u automobilů je něco takového jen těžko představitelné.
Autor: (jas)