Rychlé auto se spotřebou jen 3 litry? Ta doba se blíží!
A kolik ti to žere? Právě tahle otázka je jednou z nejčastějších při rozhovorech lidí o vlastních autech. Přestože ceny benzinu i nafty jsou v současnosti relativně příznivé, výrobci aut se snaží nabízet stále ekologičtější vozy. Hlavně proto, že je k tomu nutí předpisy Evropské unie o nutnosti snižovat emise CO2. A to se spotřebou hodně souvisí.
> Motor se bude na semaforech sám vypínat
> K rozjezdu poslouží energie z brzdění
Navíc například takzvané šrotovné v řadě zemí nedostane ten, kdo si koupí vůz s emisemi přesahujícími určitou pevně stanovenou hranici!
Tohle je »nejčistší« vůz světa
Podle německého žebříčku ADAC, který testuje emise (nejen oxidu uhličitého, ale i dusíku, pevných částic a podobně), je v současné době »nejčistším« sériově vyráběným autem na světě Volkswagen Passat 1,4 TSI Ecofuel, tedy vůz umožňující spalování zemního plynu. Po pěti letech sesadil z této pozice hybridní automobil Toyota Prius.
Volkswagen Passat 1,4 TSI Ecofuel
Maximální rychlost: 210 km/h
Spotřeba: 4,4 kg CNG* na 100 km (6,7 l benzinu na 100 km)
Cena modelu: 724 600 Kč
* Stlačený zemní plyn
Nejekologičtější auta současnosti?
Běžná spotřeba i u malých vozů se dnes obvykle podle hodnot udávaných výrobci pohybuje nad čtyřmi litry benzinu či nafty na sto kilometrů. Například Kia Picanto, vybavená naftovým motorem o objemu 1,1 litru, má spotřebu 4,4 litru na 100 km. Letos v březnu na autosalonu v Ženevě Volkswagen představil nové polo ve verzi Blue Motion. Pod kapotou bude mít dieselový motor 1,2 TDi. Až se dostane do prodeje, bude to nejúspornější pětidveřový vůz všech dob. Spotřeba má činit jen 3,3 l/100 km. Kromě úsporného motoru bude palivo šetřit systém start stop zhasínající motor na křižovatkách a také systém pro možnost použít při zrychlování vozu energii vzniklou předtím při brzdění.
Nejméně zelené jsou »ameriky«
Velké limuzíny s osmiválcovými motory od amerických výrobců. Ty, stejně jako auta kategorie SUV a velké pickupy patří k nejméně ekologickým vozům, které jsou v současné době na trhu. Například na autosalonu v Ženevě měl na energetickém štítku, který je v této zemi povinný u všech zde prodávaných aut, jeden z nejhorších výsledků Cadillac CTS. Objem motoru má 6,2 litru, průměrnou spotřebu 15,3 l/100km a každým kilometrem vypouští do ovzduší 365 gramů CO2.
Vodíkové vozítko jezdí skoro zadarmo!
Nejúspornější auta světa je možné spatřit v těchto dnech na německém závodním okruhu Eurospeedway Lausitz ring nedaleko Drážďan. Právě sem se totiž přestěhovala soutěž studentských vozítek o co nejmenší spotřebu. Bude mezi nimi i vůz z ostravské vysoké školy báňské Hydrogenix, který pro pohon elektromotoru využívá jako původní palivo vodík. Soutěžit bude v kategorii prototypů na alternativní pohon, kde kromě vodíku může za palivo sloužit prakticky cokoli, bioetanol počínaje, přes bioplyn až třeba po sluneční energii. Hodnotí se jak dlouhou vzdálenost by (po přepočtu energetické hodnoty jednotlivých paliv) konkrétní autíčko ujelo na jeden litr klasického benzinu Natural 95. Zatím absolutní rekord drží z roku 2005 vůz studentů švýcarské univerzity ETH z Curychu. Ten má spotřebu necelých 0,03 l/100 km a energie z litru benzinu by mu stačila na ujetí 3810 kilometrů. Uvnitř je prakticky stejná technologie jako v ostravském autě, tedy nádrž na stlačený vodík, palivový článek vyrábějící energii a elektromotor. Ten pak auto skutečně rozjede.
Co sníží spotřebu vašeho auta každý den?
> Kontrola správného tlaku v pneumatikách.
> Sejmutí střešního nosiče ve dnech, kdy ho nepotřebujeme.
> Vyjmutí nepotřebných věcí z interiéru a zavazadlového prostoru.
> Nákup pneumatik s nižším valivým odporem.
> Změna stylu jízdy.
> Zapínání klimatizace a dalších spotřebičů v autě jen na nezbytně dlouhou dobu.