Ekologický passat: U pump ho (skoro) neuvidíte

Hybridní auta, vozy spalující ve svých motorech zemní plyn, dokonce elektromobily. To vše představily světové automobilky na letošním autosalonu v Ženevě. Signalizuje to snahu výrobců osobních vozů o snižování emisí vypouštěných při provozu do ovzduší.
Ujede více než 1000 km na plnou nádrž
Hybridní auta, vozy spalující ve svých motorech zemní plyn, dokonce elektro- mobily. To vše představily světové automobilky na letošním autosalonu v Ženevě. Signalizuje to snahu výrobců osobních vozů o snižování emisí vypouštěných při provozu do ovzduší. Daleko nejvíce však ve výstavních halách byly vidět nové verze na pohled známých aut, k nimž se ovšem do názvu přidával pojem signalizující vztah k čisté přírodě – Greenline (Škoda), Econetic (Ford), Bluetec (Mercedes) či Bluemotion (Volkswagen). Právě zástupce této značky – Volkswagen Passat Bluemotion Aha! důkladně otestovalo.
Tak trochu pan Nenápadný
Passat Bluemotion je na první pohled stejný, jako kterýkoli jiný passat. Pod kapotou pracuje dobře známý turbodiesel 1,9 TDI. Ten má v běžné verzi normovanou spotřebu 5,8 litru díky úpravám od výrobce na jeho řídící jednotce, dále v převodovce a také na karoserii a na podvozku lze na každé stovce ujetých kilometrů ušetřit 0,7 litru. Také emisí je o dost méně – konkrétně o 21 g CO² na 100 km. Přitom maximální rychlost je u verze bluemotion o pět kilometrů v hodině vyšší.
Benzinkám se můžete smát
Pokud nejezdíte denně trasu Praha – Ostrava a zpátky, k čerpadlům se moc často nepodíváte. Obsah nádrže vždy postačí na více než tisíc kilometrů. Při našem testu se například po ujetí první stovky kilometrů ručička na palivoměru pohnula jen o jeden z celkem dvanácti dílků. A to jsme jezdili převážně v hustém pražském provozu.
Výbava
Uvnitř se od sériových passatů liší hlavně signalizací řazení vhodného převodového stupně. Výbava je stanovena maximálně účelně, tak, aby se zbytečně nezvyšovala hmotnost auta – takže například nechybí tempomat, ale zato cestující vzadu musí okénka ve dveřích stahovat kličkami.
Triky VW ke snížení spotřeby
● Úpravy na karoserii: jedná se o kryt chladiče, přístup vzduchu k brzdám – vše má vést ke snížení aerodynamického odporu.
● Snížení světlé výšky vozu a úpravy proudění vzduchu pod vozem: opět to snižuje odpor vzduchu při jízdě.
● Motor má nižší otáčky na volnoběh. Také se prodloužila délka jednotlivých převodových stupňů – má to snížit dobu, po kterou motor pracuje ve vysokých otáčkách, tudíž potřebuje méně paliva.
● Použití speciálních pneumatik – díky zvláštní konstrukci a většímu tlaku uvnitř mají nižší valivý odpor.
Autor: Radek PECÁK
Foto Aha! – Radek Pecák, VW