Nejvtipnější reklamy starých časů: Pánové, je libo pneumatiky, nebo ponožky? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 23. července 2025

Svátek slaví Libor, zítra Kristýna

Nejvtipnější reklamy starých časů: Pánové, je libo pneumatiky, nebo ponožky?

Čím před lety lákali výrobci zákazníky? V automobilu Z-5 to byl motor uložený v gumě! To byly věci!
Čím před lety lákali výrobci zákazníky? V automobilu Z-5 to byl motor uložený v gumě! To byly věci! (: Kateřina Kalibánová, archiv)

Zapomeňte na automobily prohánějící se mezi mrakodrapy New Yorku, na drsňáky v terénních vozech uprostřed divoké brazilské řeky a vyžeňte z hlavy přepudrované krásky válející se po kapotách nablýskaných sporťáků.

Ještě před pár desítkami let vypadala reklama na automobily úplně jinak! Pokud chtěl výrobce zaujmout zákazníky, prostě si dal obyčejný inzerát do novin. Možná vás to překvapí, ale i tenkrát měly některé inzeráty nápad a často i pořádný kus odvahy. Tak třeba Praga měla těsně před začátkem 2. světové války na svých inzerátech hned tři Davidovy hvězdy! Zajímavé byly také reklamy na autodoplňky. Firma Baťa kupříkladu nabízela pneumatiky hned vedle nového modelu polobotek…

Auta jen pro vyvolené!

Ve třicátých letech minulého století rozhodně nebylo tak snadné vlastnit auto. Naopak! Stále se jednalo především o hračku pro bohatší lidi. Auta byla velmi drahá, navíc se výrobcům o tisícovkách vozů vyjíždějících každý den z výrobních pásů mohlo jenom zdát. V porovnání s dneškem byla technika na nízké úrovni a výroba každé součástky, každého šroubečku, zabrala mnohem více času. Důležitou součástí reklamy byl především seznam technických novinek a zdůrazňování elegantních tvarů a konstrukcí. Boháči přece vždy měli rádi eleganci!

Kliknutím zvětšeteInzeráty tvořili umělci

I na začátku minulého století musela reklama zaujmout. Prostředkem k přilákání pozornosti pak mělo být neotřelé grafické zpracování. O počítačové grafice se tehdejším výrobcům grafiky nejspíš ani nezdálo, všechno byla poctivá ruční práce. Grafická úprava také technickým možnostem výrobců reklamy odpovídala. Jednoduché kresbičky a koncepce, žádné fotografie... Vrcholem takového grafického snažení byly propracované stíny kolem auta, případně motocykl v pohybu. Právě zdání pohybu je to, co většině historických reklam v porovnání s dneškem chybí. Druhým, na první pohled do očí bijícím rozdílem, je jakákoliv absence poloobnažených dívek.

Kliknutím zvětšeteAutomobilka Praga proti fašismu

Černým, možná až šibeničním humorem, při kterém mrazí v zádech, je reklama tři hvězdy z Národních listů roku 1935. Tři modely automobilky Praga umístěné ve třech šesticípých hvězdách mají zářit na nebi automobilového průmyslu. Uvědomímeli si, že Druhá světová válka je za rohem a právě šesticípá, tzv. Davidova hvězda je symbolem židovství, pak nezbývá než před odvahou tvůrců reklamy smeknout…

Kliknutím zvětšetePánové, kupte si autobus!

Některé reklamy v dnešní době působí dost úsměvně. Málokdy dnes v novinách například narazíte na reklamu výrobce a prodejce autobusů. Nákladní auta také nejsou zrovna na stránkách denního tisku obvyklá. Pro toho, kdo inzeruje nabídky nákladních aut nebo autobusů v současnosti přece jenom fungují jiné cesty, jak najít zákazníka.

Kliknutím zvětšeteK novým střevícům pneumatika zdarma

Inzerovat v jedné nabídce boty, ponožky a zároveň protismykové pneumatiky už se dnes přece jenom často nevidí. Společnost Baťa se v roce 1935 téhle zvláštní kombinace rozhodně nebála.

Kliknutím zvětšeteSedmdesátá léta 20. století
Mototechna vládla Čechům

V 70. letech minulého století se reklama svým zpracováním už přece jenom blíží té současné. Fotky nablýskaných vozů, živí lidé, světla velkoměsta. Ovšem pozor! Tato změna se týká pouze inzerce ve světě. U nás jakoby reklamu vyráběli stejní lidé jako v roce 1935. Stačí porovnat reklamu na Škodu 105/120, s reklamou Dodge nebo Volvo. Zahraniční inzeráty už jsou pro člověka o trochu atraktivnější. I když v porovnání s množstvím silikonu, účinkujícím ve většině dnešních reklam, je to pořád trochu nuda…

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Agáta Hanychová • Anna K. • Anna Slováčková • Artur Štaidl • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Daniela Písařovicová • Dominika Gottová  • Eva Burešová • Eva Samková • Felix Slováček • Filip Blažek • František Ringo Čech • Hana Gregorová • Hana Zagorová • Helena Vondráčková • Hynek Čermák • Iva Kubelková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jakub Prachař • Jan Čenský • Jan Kraus • Jana Adamcová Nováková • Jana Boušková • Jaroslava Obermaierová • Jiří Bartoška • Jiří Krampol • Jiřina Bohdalová • Jitka Čvančarová • Josef Kokta • Karel Gott • Karel Šíp • Kate Middleton • Kateřina Brožová • Libor Bouček • Linda Rybová • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Šafářová • Lucie Vondráčková • Lukáš Vaculík • Mahulena Bočanová • Marek Eben • Marta Kubišová • Martin Dejdar • Michal David • Monika Marešová-Poslušná • Ondřej Gregor Brzobohatý • Pavla Tomicová • Petr Janda • Rey Koranteng • Sára Affašová  • Sara Sandeva • Simona Krainová • Štefan Margita • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tomáš Plekanec • Václav Neckář • Veronika Arichteva  • Veronika Gajerová • Veronika Žilková • Vojtěch Dyk • Vojtěch Kotek • Zdeněk Pohlreich • princ George • princ Harry