Rarita: Trabant za 1,5 milionu korun!
Patnáct let! Přesně tolik letos uběhlo od ukončení výroby legendárního »bakeliťáku« v německém Cvikově. I po takové době je trabant pro spoustu lidí obrovská láska, kterou by za nic na světě nevyměnili.
Někteří jsou do »trabiho« tak zbláznění, že jsou ochotni na jeho úpravu obětovat veškerý čas i statisícové částky. „Když to tak počítám, vyšel mě tenhle kousek na 1,5 milionu korun,“ říká Milan Běhounek (28) z Prahy. Jeho exemplář je ale skutečně výstavní – na délku má šest metrů, interiér je v kůži a za jízdy si posádka klidně může nalít štamprli z baru...
Soudruzi, představujeme vám trabant
-
Leden 1957 – Východoněmečtí soudruzi představili automobil P50, předchůdce trabanta.
-
7. listopadu 1957 – Ke 40. výročí VŘSR se rozjíždí nultá série prvních trabantů. Dvoutaktní motor měl výkon 18 koní, ale už o dva roky později byl výkon zvýšen na 20 koní.
-
10. července 1958 – Začíná sériová výroba.
-
1962 – Trabant dostává silnější motor, a to 600 ccm a 23 koní.
-
1964 – Projektanti upravují karoserii, aby auto plně splňovalo požadavky tehdejších motoristů. Dokonce tvrdí, že design prý dokonce snese srovnání se západními auty. Tím startuje výroba Trabanta 601. Později dostává trabant další motor, tentokráte o výkonu 26 koní. Zlepšení se dočkaly i brzdy. K dalšímu vylepšení patří i automatická spojka (Hycomat).
-
9. listopadu 1989 – Trabant prochází omlazovací kúrou, aby mohl do světa. Nový Trabant 1.1 dostal čtyřtaktní motor Volkswagen Polo, i karoserie byla vylepšena. Celkem bylo vyměněno přes 60 procent dílů.
-
21. března 1990 – Vyjíždí první Trabant 1.1.
-
25. července 1990 – Končí výroba Trabantu 601.
-
28. dubna 1991 – Končí výroba trabantů v německém Cvikově. V průběhu 35 let bylo vyrobeno 3 096 099 trabantů!
Auto: (tom)
Foto: Martin PEKÁREK, archiv