Ani auto, ani motorka. Vypadá jako… Stíhačka na dvou kolech!
Tenhle stroj připomíná něco mezi motocyklem, mrňavým autem a pilotní kabinou. I když vypadá poměrně vratce, řeže zatáčky s chirurgickou přesností a nezřídka dá v přímém souboji sportovním motorkám za vyučenou.
MonoTracer, stroj z dílny švýcarské firmy Peraves, v sobě skloubil to nejlepší z automobilu, motocyklu a letadla. Tenhle silniční predátor nabízí jak adrenalin spojený s agresivní jízdou na závodním motocyklu, tak komfort klimatizované limuzíny…
V zatáčkách rychlejší než sportovní motorka
I když MonoTracer není klasickým motocyklem a kovaní motorkáři pro něj nemívají jiné označení než hybrid, přesto v některých směrech své sportovní příbuzné trumfne. Jeho velkou devizou je totiž náklon až 52°; běžné supersportovní motocykly přitom nabízejí zpravidla náklon »jen« okolo 40°. Díky téhle vlastnosti a faktu, že se jedná o kabinový motocykl (má lepší aerodynamiku), tak může MonoTracer v zatáčkách jet podstatně rychleji než normální motocykly. Motorkáře, pro které je právě ostré »řezání« zatáček drogou, tenhle fakt zřejmě nenechá chladnými.
Kufr jako automobil
Kabina tohoto zázraku na dvou kolech je vyrobena jen z mimořádně kvalitních, a tím pádem i hodně drahých materiálů. Stěžejním materiálem jsou karbon, kevlar a hliník, tedy materiály používané v leteckém průmyslu. Konstrukce kabiny je samonosná, vybavená po levé straně vyklápěcími dveřmi. Mimochodem, byť to není na první pohled vůbec patrné, MonoTracer disponuje i obstojně velkým kufrem o objemu 200 litrů, což je stejná hodnota, jakou nabízí mezi automobily třeba nový Fiat Panda.
Volant nebo řídítka?
V kokpitu MonoTraceru jsou řídítka. Rozdíl oproti klasickým motocyklům tady ale je – řadí se totiž rukou. Pokud vám řazení nic moc neříká, můžete si pořídit model s automatickou převodovkou. Za příplatek je také tempomat. Ve vozidle najdou pohodlí hned dva cestující, kteří sedí, jak jinak, za sebou. Mimochodem, pokud se do tohoto hybridu usadíte, budete mít zadek jen 60 cm nad zemí.
Pekelně ostré brzdy
K zastavení téměř půltunového »puclíka« slouží tři diskové kotouče, z nichž dva jsou na předním kole. Průměr kotoučů je 320 mm. MonoTracer si z osobních automobilů vypůjčil i další vychytávku, a to systém ABS, kterými jsou brzdy vybaveny.
Výbava luxusního auta
Nevýhodou motocyklů bývá fakt, že si nemůžete při jízdě naplno užívat oblíbenou hudbu a navíc, když zavládnou opravdová horka, jste v motorkářské kombinéze v podobné pozici jako kuře na grilu. To ovšem neplatí v případě tohoto zajímavého hybridu. Interiér kabinového motocyklu nabízí poměrně bohatou výbavu, do které patří i klimatizace, audio systém, navigační systém a také čelní airbag. O bezpečnost řidiče se také, podobně jako v osobáku, stará tříbodový bezpečnostní pás.
Žádný strach, na křižovatce nespadnete!
Jednou z prvních otázek, které laik při pohledu na řítící se MonoTracer vysloví, je: „A co se stane, když budu muset zastavit na křižovatce? Nesložím se i tímhle vehiklem na bok?“ A odpověď? Není třeba panikařit. Při zastavení se z karoserie vysunou dvě malá podpůrná kolečka, které vozidlo z obou stran bezpečně podepřou. Chvilku po rozjezdu se pak kolečka automaticky vrátí zpět pod kapotu. V podstatě jde o stejný systém jako u letadel, která vysunují a zasouvají podvozek. V tomto případě je ale vše zcela automatizováno.
Praotcem zázraku je Čech!
Česky se kabinový motocykl označuje výrazem »dálník«. Možná budete překvapení, ale za fenoménem kabinových motocyklů stál Čech, konkrétně konstruktér Jan Anderle (†1982), bývalý tovární pilot firmy Aero. Anderle přišel s prvním dálníkem už v třicátých letech, jeho první jednostopý »vůz« se zatažitelnými podpůrnými kolečky byl ale postavený až během 2. světové války. Ve vývoji svého geniálního nápadu nicméně Anderle na půdě tehdejšího Československa nepokračoval. I s letounem z Aera prchnul za hranice, a když se na naléhání své manželky vrátil, skončil v uranových dolech jako špion a vlastizrádce. Později znovu emigroval do Německa. Na sklonku svého života se podílel na vývoji dálníků pro společnost Peraves, tedy výrobce, který unikátní MonoTracer nedávno přivedl na silnice.