Diváci vydělají!
PRAHA – Ligové kluby se mohou těšit! Společnost STES coby marketingový partner fotbalového svazu pro ně připravuje zajímavý projekt. Od příští sezony si všechny, které překročí divácký průměr Gambrinus ligy, rozdělí prémii 16 milionů korun.
Pro kluby s nejvyšší návštěvností je připravena odměna:
16 milionů Kč!
„Chceme, aby kluby ještě víc zapracovaly na marketingu. Tohle by mohl být motivační prvek,“ myslí si šéf ligy Ivo Lubas. Logika je jasná. Když bude chodit víc diváků, bude moci STES po sponzorech požadovat vyšší cenu. Takže oněch 16 milionů by nespadlo z nebe.
Po jedenáctém kole by »kritérium nadprůměrnosti« splňovalo sedm klubů. Každý z nich by tedy vyinkasoval 2,29 milionu. „Určitě by to byly zajímavé peníze. A kdybychom ten průměr ještě víc zvedli, mohlo by to být třeba až kolem pěti milionů,“ plánuje si Lukáš Přibyl, člen představenstva AC Sparta. Tedy klubu s nejvyšším rozpočtem a bezkonkurenčně nejvyšším diváckým průměrem.
Podobný pokus už tady byl na konci osmdesátých let. Tehdy svaz stanovil každému týmu úřední průměr. Za jeho překročení následoval bonus, za nedodržení penalizace. A o nějaké spravedlnosti nemohla být ani řeč. Zatímco na Spartu mělo chodit 15 tisíc fanoušků, třeba na Duklu stačilo desetkrát méně.
Teď je systém mnohem přehlednější. Do statistik se nebudou počítat televizní zápasy, které většinou »kradou« diváky. Nevýhodu ovšem mají kluby s menší kapacitou. Třeba Mladá Boleslav, na jejíž stadion se vejde o 83 diváků méně, než je současný ligový průměr. „Ale my tu iniciativu jedině vítáme. Loni bychom kritérium v pohodě splnili. A navíc plánujeme rozšíření kapacity. Bylo by to dobré. Každý milion se počítá,“ říká sportovní ředitel FK Mladá Boleslav Zdeněk Kudela.
A co když by někoho napadlo počet diváků uměle nafukovat? „Nevím, proč by to někdo dělal. Kluby přece z každého diváka odvádějí peníze do městských rozpočtů. A když by to nějaký opravdu brutálním způsobem zfalšoval? Tak se mu všichni vysmějou,“ nebojí se Lubas.
Návštěvy v lize? Sparta, pak zbytek...
PRAHA – Ten rozdíl je opravdu propastný. Zatímco na hřišti to stále není žádná sláva, co do návštěvnosti Sparta zbytek ligy doslova válcuje! S průměrem 11 395 by se neztratila třeba ani ve slavné italské Serii A.
Jak je to možné? „Klub se postupně dostává z velké sportovní krize. A to je pro diváky impulz. Vítězství je vzácnější. Slavila se tady třeba výhra nad Příbramí. To by bylo kdysi nemyslitelné,“ vysvětluje mluvčí Lukáš Přibyl.
Kladno, Příbram, Zlín, České Budějovice, Ostrava. Tak tahle pětice zatím na podzim přijela na Letnou. Až na Baník tedy žádná velká atraktivita. Tak kde se zrodil ten nebývalý divácký boom? Těch důvodů je hned několik.
Čím Sparta vábí diváky?
✔ Bezpečnost: Neexistuje, aby se potkaly dva nepřátelské »kotle«
✔ Sektor pro rodiny s dětmi, včetně dětského koutku, speciálního občerstvení (zmrzlina), snížené vstupné – od jarní části
✔ Spolupráce s hokejovou Spartou – kluby si vycházejí vstříc při stanovení začátku zápasů divák stihne obojí
✔ Speciální akce. Např.: Kladno (inzerce jako před hokejovým »derby«), Příbram (Homolkové zdarma), Zlín (vojáci zdarma), Č. Budějovice (přiveď svého kamaráda), Brno (souboj univerzitních měst, zvýhodněné vstupné pro vysokoškoláky)
Autor: (tom)
Foto Aha!: Denisa Hamerníková, ČTK