Útočník Chicaga Martin Havlát: Jsem profipilot!

CHICAGO/PRAHA – Formuli 1, rallyový vůz nebo monopost v sérii Indy Racing League už český jezdec řídil. A co takový chevrolet z jiné populární zámořské série NASCAR? Ano, i tam se už Česko může pochlubit prvním pilotem v historii.
Martine, jak jste se vůbec za volant závodního chevroletu dostal?
„Během All Star Game v Dallasu nám to nabídla NHL, která s NASCAR spolupracuje. Přihlásilo se nás asi pět, například ještě Marian Hossa z Atlanty. Ráno nás naložili do helikoptéry a odvezli na okruh. Provezli nás tratí, dostali jsme půlhodinovou přednášku co smíme a co ne. A pak už nás posadili do auta. A jeli jsme...“
Sami? Bez pomoci?
„Vedle nás seděl chlápek, který nám radil, kde zpomalit, kde zrychlit. Nejdřív jsme jeli hodně pomalu. A pak zrychlovali.“
Mohli jste mezi sebou závodit?
„Ne, to ne. Při závodech jsou normální třeba jen dvaceticentimetrové rozestupy. My měli mnohem větší. Aby se nic nestalo.“
Jakou jste jeli rychlostí?
„Říkali nám, že asi 160 mil v hodině (cca. 260 km/h – pozn.). V těch autech není tachometr. Vlastně tam není nic. Jen plechy, volant a pedály.“
Co ještě vám z toho utkvělo v paměti?
„Že to je strašně silný auto. A mnohem těžší než ty, které jezdí po silnici. Je potřeba si dávat pozor, aby se nic nestalo. Stačí chyba a malér je na světě.“
Cítil jste nebezpečí? Že se může něco stát?
„Ne. Je to mnohem bezpečnější než na silnici. Tady jedete rychle a spoléháte na sebe. Když se něco stane, je to vaše chyba. Ale můžete to ovlivnit. Když jedete na silnici, tak se vám může něco přihodit, aniž byste za to nesli vinu.“
Ve formuli 1 prý platí, že nejtěžší je samotný rozjezd. Je to stejné i s takovými chevrolety?
„Je to stejný. Nás taky roztlačovala čtyřkolka, abychom se vůbec rozjeli. Sám bych to asi nedokázal. Řazení jde také pořádně ztuha. Jel jsem pak raději celou dobu na čtyřku. A jen zrychloval a zpomaloval.“
Darovali vám aspoň závodní kombinézu, abyste měl něco na památku?
„Ne, to ne. Ale mám bundu a kšiltovku. A také DVD. Kdosi z NHL to celé natáčel, tak mám aspoň skvělou vzpomínku. Byl to skvělý víkend.“
Sledujete závody NASCAR v televizi?
„Ne, moc ne. Ale teď asi budu, když to znám (směje se). V NASCAR se jezdí pořád jen dokola, moc mě to nebere. I když Američani to strašně žerou. Kolem každého závodu je vždycky strašný humbuk. Mě ovšem víc baví formule 1.“
Sledoval jste úvodní závod v Melbourne?
„Ne, to ne. Ale vím, že vyhrál Räikkönen.“
Znáte se s některým z jezdců osobně?
„Ne, ne. Ale díky Pavlu Turkovi (bývalý manažer v McLarenu, nyní komentátor na Nově – pozn.) jsem se dvakrát dostal do Monte Carla. Jednou s Patrikem Eliášem, jednou s Jardou Jágrem a Pavlem Nedvědem. A tam jsem se potkal s Coulthardem, Räikkönenem i Häkkinenem. Bylo to skvělý.“
Pochlubil jste se se svým zážitkem Patriku Eliášovi, vašemu kamarádovi a velkému motoristickému fanouškovi?
„Říkal jsem mu to. Byla škoda, že Patrik nebyl na All Star Game. Určitě by jel taky.“
Plánujete, že i teď v létě vyrazíte na některý závod formule 1?
„Ještě nevím. Teď se soustředím na konec sezony v NHL. Ještě nám zbývá deset zápasů. Až skončíme, tak začnu plánovat program na léto. Uvidím, jak na tom budu s časem.“
Co možná nevíte o NASCAR
- Jezdí se na oválných tratích a vždy na určitý počet mil (300, 500). Jeden závod trvá zhruba 4 hodiny.
- Každý rok se jede 31 závodů, mj. v Indianapolis (návštěvnost až 400 tisíc fanoušků/závod), Las Vegas, Daytoně nebo Montrealu.
- V sérii startují tři značky vozů: Ford, Dodge a Chevrolet. Vozy mají jednotný tvar i výkon motoru (objem 5,9 l; výkon 850 koní).
- Mezi nejznámější jezdce patří Kolumbijec Montoya (bývalý pilot F1), Ryan Newman (syn herce Paula Newmana), nebo Jeff Gordon (čtyřnásobný vítěz, který jako první v historii vydělal za rok na prémiích 10 mil. dolarů; v přepočtu cca. 230 milionů Kč)