Útočník Chicaga Martin Havlát: Jsem profipilot! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Útočník Chicaga Martin Havlát: Jsem profipilot!

Karoserie je celistvá, proto se do chevroletu musí nastupovat bočním oknem. Ale to Martinu Havlátovi nedělalo žádný problém. „Horší bylo rozjet se. Ale pak to šlo,“ vyznal se hokejový útočník Chicaga ze zážitku spojeného s jízdou
Karoserie je celistvá, proto se do chevroletu musí nastupovat bočním oknem. Ale to Martinu Havlátovi nedělalo žádný problém. „Horší bylo rozjet se. Ale pak to šlo,“ vyznal se hokejový útočník Chicaga ze zážitku spojeného s jízdou  (image.net, ČTK)

CHICAGO/PRAHA – Formuli 1, rallyový vůz nebo monopost v sérii Indy Racing League už český jezdec řídil. A co takový chevrolet z jiné populární zámořské série NASCAR? Ano, i tam se už Česko může pochlubit prvním pilotem v historii.

Martine, jak jste se vůbec za volant závodního chevroletu dostal?
„Během All Star Game v Dallasu nám to nabídla NHL, která s NASCAR spolupracuje. Přihlásilo se nás asi pět, například ještě Marian Hossa z Atlanty. Ráno nás naložili do helikoptéry a odvezli na okruh. Provezli nás tratí, dostali jsme půlhodinovou přednášku co smíme a co ne. A pak už nás posadili do auta. A jeli jsme...“

Sami? Bez pomoci?
„Vedle nás seděl chlápek, který nám radil, kde zpomalit, kde zrychlit. Nejdřív jsme jeli hodně pomalu. A pak zrychlovali.“

Mohli jste mezi sebou závodit?
„Ne, to ne. Při závodech jsou normální třeba jen dvaceticentimetrové rozestupy. My měli mnohem větší. Aby se nic nestalo.“

Jakou jste jeli rychlostí?
„Říkali nám, že asi 160 mil v hodině (cca. 260 km/h – pozn.). V těch autech není tachometr. Vlastně tam není nic. Jen plechy, volant a pedály.“

Co ještě vám z toho utkvělo v paměti?
„Že to je strašně silný auto. A mnohem těžší než ty, které jezdí po silnici. Je potřeba si dávat pozor, aby se nic nestalo. Stačí chyba a malér je na světě.“

Cítil jste nebezpečí? Že se může něco stát?
„Ne. Je to mnohem bezpečnější než na silnici. Tady jedete rychle a spoléháte na sebe. Když se něco stane, je to vaše chyba. Ale můžete to ovlivnit. Když jedete na silnici, tak se vám může něco přihodit, aniž byste za to nesli vinu.“

Ve formuli 1 prý platí, že nejtěžší je samotný rozjezd. Je to stejné i s takovými chevrolety?
„Je to stejný. Nás taky roztlačovala čtyřkolka, abychom se vůbec rozjeli. Sám bych to asi nedokázal. Řazení jde také pořádně ztuha. Jel jsem pak raději celou dobu na čtyřku. A jen zrychloval a zpomaloval.“

Darovali vám aspoň závodní kombinézu, abyste měl něco na památku?
„Ne, to ne. Ale mám bundu a kšiltovku. A také DVD. Kdosi z NHL to celé natáčel, tak mám aspoň skvělou vzpomínku. Byl to skvělý víkend.“

Sledujete závody NASCAR v televizi?
„Ne, moc ne. Ale teď asi budu, když to znám (směje se). V NASCAR se jezdí pořád jen dokola, moc mě to nebere. I když Američani to strašně žerou. Kolem každého závodu je vždycky strašný humbuk. Mě ovšem víc baví formule 1.“

Sledoval jste úvodní závod v Melbourne?
„Ne, to ne. Ale vím, že vyhrál Räikkönen.“

Znáte se s některým z jezdců osobně?
„Ne, ne. Ale díky Pavlu Turkovi (bývalý manažer v McLarenu, nyní komentátor na Nově – pozn.) jsem se dvakrát dostal do Monte Carla. Jednou s Patrikem Eliášem, jednou s Jardou Jágrem a Pavlem Nedvědem. A tam jsem se potkal s Coulthardem, Räikkönenem i Häkkinenem. Bylo to skvělý.“

Pochlubil jste se se svým zážitkem Patriku Eliášovi, vašemu kamarádovi a velkému motoristickému fanouškovi?
„Říkal jsem mu to. Byla škoda, že Patrik nebyl na All Star Game. Určitě by jel taky.“

Plánujete, že i teď v létě vyrazíte na některý závod formule 1?
„Ještě nevím. Teď se soustředím na konec sezony v NHL. Ještě nám zbývá deset zápasů. Až skončíme, tak začnu plánovat program na léto. Uvidím, jak na tom budu s časem.“

Co možná nevíte o NASCAR

  • Jezdí se na oválných tratích a vždy na určitý počet mil (300, 500). Jeden závod trvá zhruba 4 hodiny.
  • Každý rok se jede 31 závodů, mj. v Indianapolis (návštěvnost až 400 tisíc fanoušků/závod), Las Vegas, Daytoně nebo Montrealu.
  • V sérii startují tři značky vozů: Ford, Dodge a Chevrolet. Vozy mají jednotný tvar i výkon motoru (objem 5,9 l; výkon 850 koní).
  • Mezi nejznámější jezdce patří Kolumbijec Montoya (bývalý pilot F1), Ryan Newman (syn herce Paula Newmana), nebo Jeff Gordon (čtyřnásobný vítěz, který jako první v historii vydělal za rok na prémiích 10 mil. dolarů; v přepočtu cca. 230 milionů Kč)
Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Gregor Brzobohatý • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská