Legendární Titanic: Výročí 95 let od jeho potopení. Co se tehdy v Atlantiku skutečně stalo? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Legendární Titanic: Výročí 95 let od jeho potopení. Co se tehdy v Atlantiku skutečně stalo?

 (: profimedia.cz, archiv)

Přesně před 95. lety, 15. dubna roku 1912, vrcholil v Atlantském oceánu boj o životy stovek pasažérů z potopeného Titaniku. V tu chvíli nikdo ze zachráněných nechápal, jak k takové tragédii vůbec mohlo dojít. Vždyť Titanic byl největší lodí své doby, kterou lidé považovali za nepotopitelnou! Přesto se nevrátila ze své první plavby. Proč se obrovský kolos poroučel ke dnu?

-Dosud nevysvětlené okolnosti
-Proč Titaniku nepomohla nejbližší loď?
-Kolik lidí skutečně utonulo?
-Jednalo se o pojišťovací podvod?

Ani dnes na tuhle otázku neexistuje jasná odpověď. A záhad kolem utonutí více než 1500 lidí je mnohem víc!

Vizitka Titaniku
Délka: 269 metrů
Šířka: 28 metrů
Výška: 53 metrů
Ponor: 10,5 metru
Váha: 46 tisíc tun
Kapacita: 3547 pasažérů
Cena: Stavba lodi přišla společnost White Star Line na 7,5 milionu dolarů, což odpovídá dnešní sumě zhruba 400 milionů dolarů, v přepočtu 8,6 miliardy korun.

  • 29 PARNÍCH KOTLŮ
    V podpalubí se skrývalo celkem šest kotelen s 29 parními kotli, které vyráběly páru pro dva parní stroje a turbínu o výkonu celkem 50 tisíc koní.
  • TRUP LODI
    Trup Titaniku se skládal z 16 vodotěsně oddělených komor, dno bylo zdvojené. Loď měla přestát i současné proražení čtyř komor. Ledovec ale rozpáral komor šest.
  • KOMÍNY
    I když si každý vybavuje Titanic se čtyřmi komíny na střeše, ve skutečnosti se kouřilo jenom ze třech. Ten čtvrtý byla totiž pouze roura od lodní ventilace.
  • LODNÍ ŠROUBY
    Síly téměř třicítky parních kotlů využívaly celkem tři lodní šrouby na zádi. Dva z nich byly těžší, každý z nich vážil 38 tun.
  • LODNÍ NOVINY
    Na Titaniku se každý den vydávaly lodní noviny, které se vyráběly přímo na palubě. Zprávy přicházely přes výkonnou radiostanici, která tehdy byla opravdovým zázrakem techniky.

 

 

 

 

Cesta ke katastrofě

  • 10. dubna 1912
    Titanic vyráží na první plavbu z britského Southamptonu do amerického New Yorku.
  • 14. dubna 1912
    13:45 – Radiostanice na Titaniku přijímá první varování před ledovými krami od lodi, která je spatřila. Kapitán přesto nemění trasu cesty ani nesnižuje rychlost. Pozorovatelé v takzvaném »Vraním hnízdě« žádné nebezpečí nevidí, navíc z nepochopitelného důvodu nemají ani tehdy už zcela běžné dalekohledy.
    23.39 – Pozorovatel spatřil na dohled před lodí obrovskou ledovou kru. První důstojník přikazuje zařadit zpětný chod a snaží se loď stočit doleva.
    23.40 – Pouhých 37 vteřin po poplachu naráží Titanic pravým bokem do plujícího ledovce. Naráz prohýbá bok lodi a vytrhává železné nýty. Vzniká třicet metrů dlouhý pruh miniaturních otvorů po nýtech, kudy do lodi proudí voda.
    23:45 – Důstojníci zjišťují, že potopení je nevyhnutelné. Zatím ale neinformují cestující.
  • 15. dubna 1912
    00.05 – Kapitán nechává připravit první záchranné čluny. Pasažéři to zatím berou jako preventivní opatření.
    00:15 – Radisté vysílají první tísňové signály, ale nejbližší loď, která je zachytila, je přes sto kilometrů daleko. Pouhých patnáct kilometrů od Titanicu přitom stojí nákladní loď. Její kapitán ale spí a radisté nevěnují Titanicu pozornost.
    00.45 – Na hladinu se spouštějí první záchranné čluny.
    00.50 – Lodní důstojník vystřeluje první signální rakety. Místo červených ale použije bílé, a tak má poblíž stojící loď dojem, že se jedná pouze o ohňostroj.
    02:05 – Záď potápějícího Titaniku se začíná zvedat z vody. Je to tím, že špička lodi je plná vody a potápí se rychle pod hladinu.
    02:20 – Potopená přední část lodi se ulomila a zdvižená záď opět dopadla na vodu. O pár okamžiků později klesla pod hladinu i zadní část lodi.
    03:00 – Jediný záchranný člun se vrací mezi topící se pasažéry, kteří jsou už třičtvrtě hodiny v ledové vodě s teplotou kolem nuly. Ačkoliv jsou všechny čluny poloprázdné, z ledové vody je nakonec zachráněno jen deset lidí.
    04:10 – Loď Carpathia, která vyrazila na pomoc, nachází první záchranný člun. Později naloží i pasažéry z ostatních člunů. Ve vodě nikdo nepřežil.
    08:50 – Carpathia plná ztroskotanců se vydává do New Yorku. Do přístavu přijíždí o tři dny později.

 

 

 

 

Strůjci katastrofy

Majitel lodi Joseph Bruce Ismay
Dohlížel na první plavbu a kvůli zvýšení popularity zřejmě nechal hnát loď hned na první plavbě vysokým tempem, ačkoliv nebyly zatím velké zkušenosti s jejím řízením.

Kapitán Edward J. Smith
Byl zodpovědný za celé plavidlo, přesto zřejmě nedbal na rádiové výstrahy, že se loď blíží do nebezpečné oblasti plné ledových ker.

První důstojník Murdoch
Poté, co se dozvěděl o obří kře před přídí, vydal rozkaz, kterým osud Titanicu zpečetil. Ze všech možných manévrů, které přicházely v úvahu, vybral ten, který musel podle názoru dnešních odborníků zákonitě vést k tragickému konci.

Kliknutím zvětšete

Kliknutím zvětšete

 

 

 

 

Konspirační teorie:
Titanic potopily německé ponorky!

Zkáza Titaniku je opředena mnoha legendami a po tragédii se objevilo hned několik teorií, které jeho potopení vysvětlují úplně jinak. Tady jsou ty nejpodivnější.

1) Titanic potopilo torpédo německé válečné ponorky
Sice se blížila první světová válka, ale nikdo z přeživších nikdy ani nevyjádřil podezření, že se něco takového mohlo stát.
2) Byl to pojišťovací podvod
Pokud měl být parník úmyslně potopen, je nepravděpodobné, že by na něm cestoval majitel společnosti, kterého někteří právě z pojišťovacího podvodu podezírali.
3) Parníky firmy White Star Line jsou prokleté
Tento výkřik naráží hlavně na fakt, že o pár let později se potopil i Britannic, sesterská loď Titaniku. Ta šla ke dnu během válečných operací, což byl ale osud většiny lodí té doby. Další sesterský parník Olympic se zase srazil při vplouvání do přístavu s křižníkem a byl vážně poškozen.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.