To jsou auta!A všechny naše...
MLADÁ BOLESLAV – Mladoboleslavská Škoda Auto slaví, včera vyrobila desetimiliontý vůz, stříbrnou Škodu Octavia combi! Od doby, kdy »z výrobní linky« sjel první model Voiturette, uplynulo neuvěřitelných 101 let. A jaké však byly nejkrásnější »kousky« v historii automobilky? Tím prvním zcela určitě sporťák Laurin&Klement typ M.
Škoda vyrobila už 10 milionů vozů
Za celou historii výroby překročily hranici milionu vyrobených vozů jenom čtyři modely – Favorit, Felicia, Octavia a Fabia. „Prvních pět milionů vozů jsme vyrobili za 86 let, druhých pět milionů za 15 let. Teď je otázka, jak dlouho nám potrvá vyrobit dalších pět milionů vozů,“ uvedl předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig.
První automobil z pásů mladoboleslavské továrny sjel v roce 1905. Šlo o model Voiturette A, tehdy prodávaný ještě pod značkou Laurin&Klement. Jeho výroba se čítala pouze na kusy. Letos chce automobilka poprvé vyrobit více než půl milionu automobilů. Většina z nich bude směřovat za hranice. V současnosti Škoda vyrábí čtyři modelové řady. Poslední z nich je roomster, jehož sériová produkce odstartovala nyní v březnu. Nejbližší chystanou novinkou bude nová Fabie, u které oficiální termín premiéry zatím není ohlášen.
Koupit si pořádné české auto už není díky nejrůznějším leasingům a půjčkám zdaleka takový problém jako v minulosti. Třeba slavné »embéčko«, tedy Škoda 100 MB, stálo v roce 1965 sice »jen« 45 600 korun, průměrný plat byl ovšem tehdy pouhých 1493 korun hrubého – v přepočtu na dnešní peníze stálo tedy neskutečných 572 382 korun! Za takovou cenu si dneska už můžete koupit mercedes typu A anebo dvě fabie s nejslabším motorem.
Voiturette L&K type A a C 1905
První u nás vyráběný automobil Laurin&Klement, model Voiturette A. Byl to dvouválec o objemu 1005 cm3 a výkonu sedmi koní.
L&K type S, 1911
Čtyřválec o objemu 1771 cm3 a výkonu čtrnácti koní.
L&K typ M/MK/MS, 1915
Automobily L&K typové řady M už patřily mezi luxusní vozy. Poháněl je čtyřválec o objemu 4713 cm3 a výkonu 50 koní.
Škoda 420 Popular, 1935
Malé vozy vyvinuly rychlost přes 80 km/h a spotřebovaly 7,5 litrů benzinu na 100 km. Spolehlivě sloužily i jako sanitky nebo dodávky.
Škoda Popular Sport-Monte Carlo, 1936
Vítězství upraveného raoadsteru Popular na Rallye Monte Carlo v roce 1936 vedlo Škodovku k výrobě 70 elegantních speciálů.
Škoda Tudor, 1946
První vozy přišly na trh na jaře 1946. Pak přišla čtyřdveřová verze a dodávka s nosností 300 kg. Vyráběly se i vojenské verze »tudorů«.
Škoda 440 Spartak, 1955
Motor měl objem 1089 cm3 a výkon 40 koní. Vznikla i sportovní varianta Škoda 450, se stahovací střechou a výkonem 50 koní.
Octavia a Felicia, 1960
Po úpravách se ze Škody 440 stala Octavie a ze sportovního modelu 450 byla vyrobena Felicia.
Škoda 100, 1970
Vůz dostal modernější karoserii od Škody 1000 a kotoučové brzdy na předních kolech. Typ 1100 MB se proměnil v model 110.
Škoda 130 a kupé Garde/Rapid, 1980
Typy Škoda 105/120 dostaly 13” kola a plastové nárazníky. Od roku 1981 se vyrábělo dvoudveřové kupé Garde, později přejmenované na Škoda Rapid.
Autir: Ján TROPP
Foto: ČTK, René VOLFÍK