Velký test ojetých vozů: Nejspolehlivější jsou »Japonci«!
PRAHA/BONN – Jak kvalitní jsou auta, která jezdí i v Česku? Jak dobře je o ně postaráno, když mají na hrbu první léta? Nezávislí němečtí experti provedli průzkum kvality 3 až 7 let starých vozů od 22 nejznámějších značek.
Jak kvalitní jsou auta, která jezdí i v Česku? Jak dobře je o ně postaráno, když mají na hrbu první léta? Nezávislí němečtí experti provedli průzkum kvality 3 až 7 let starých vozů od 22 nejznámějších značek. Právě u aut v tomhle »věku« vyplavou totiž na povrch nedostatky a slabé stránky, které v testech nově zakoupených aut nehrály žádnou roli. V testu byly zohledněny následující veličiny:
-
Test spolehlivosti aut světových značek
-
Test výdrže nově zakoupených vozů
-
Stížnosti zákazníků na provoz a servis
-
Anketa německého deníku Bild
V konečném pořadí dopadly nejlépe japonské vozy – první tři místa patří automobilkám Toyota, Honda a Mazda. Škodovky skončily na 13. místě. A naprostým fiaskem skončil test pro francouzské automobilky Citroën, Renault a Peugeot. Pořadí je následující (číslo udává průměrnou udělenou známku):
-
TOYOTA 2,0
Jasný vítěz! Úplně bez chybičky ovšem vozy Toyota taky nejsou. Obrázek o nejlepších autech světa trošku zhoršují stížnosti a požadavky na dodělávky. Nedostatky prý ale brzy budou odstraněny. -
HONDA 2,1
Auta jsou solidní, zákazníci spokojení. Značka má velkou šanci dostat se na první místo. S tak nedokonalým servisem, jaký byl alespoň v Německu zjištěn testem deníku Bild, to ale Honda těžko dokáže. -
MAZDA 2,1
Mazda vyšla nejlépe z testu výdrže, předvedla dokonalý výkon. Na vítězství to ale nestačilo, musely by být odstraněny drobné kosmetické vady jako rez nebo problémy se vstřikovací technikou. -
OPEL 2,2
Problémy s kvalitou, kterým Opel čelil v 90. letech, jsou pryč. Jakožto nejlepší německý výrobce dýchá Opel třem japonským automobilkám na záda. Jen výsledek testu spolehlivosti aut není nijak uspokojivý. -
HYUNDAI 2,4
Korejci důsledně sledují svůj cíl, vyrovnat se – co se týče spokojenosti zákazníků – japonské konkurenci. Kdyby vozy Hyundai lépe obstály v testu spokojenosti zákazníků, mohl se jim tenhle sen podařit. -
MITSUBISHI 2,5
V testu spokojenosti zákazníků i v anketách se vozy Mitsubishi umístily daleko za jinými japonskými automobilkami. Vážné problémy u nich ale nalezeny nebyly. I schránka stížností byla téměř prázdná. -
AUDI 2,6
Kvalita vozů Audi v oblasti karoserií a materiálu už nemá kam růst. I počet poruch klesl. Nepříjemnosti ale způsobují technicky nevyzrálá řešení, např. nedokonale řešená automatická převodovka ››multitronic‹‹. -
MERCEDES 2,6
Mercedes chce zpět spokojenost svých zákazníků. Test servisů dopadl skvěle, výdrž aut je také výborná a počet poruch klesl o 40 %. Zákazníci si ale stěžují na jediný, leč závažný problém – na rez. -
NISSAN 2,6
Tato japonská automobilka nedopadla v testu nejlépe. Konkrétně Nissan Micra vykazuje problémy s rezavěním nosných částí. Jinak se spokojeností zákazníků, spolehlivostí a výdrží výrazné problémy nejsou. -
BMW 2,7
BMW je ztělesněním kvality. Nicméně zákazníci si špičkovou kvalitu představují jinak. Podle výsledků testu spokojenosti zákazníků jsou majitelé »bavoráků« nejvíce nespokojeni s nápravami. -
VOLVO 2,7
Kdysi bylo Volvo považováno za automobilku vyrábějící luxusní auta z pravé švédské oceli. Jejich kvalita však v současné době není nijak převratná. Pozitivní je, že se počet stížností snížil, a to o 50 %. -
SUZUKI 2,8
Co se týče kvality, je Suzuki černou ovcí mezi japonskými auty. Dokazují to výsledky testu spokojenosti zákazníků, ti si stěžují na rezavění a nekvalitní brzdové potrubí. Tenhle problém je hlavně u Suzuki Shift. -
ŠKODA 3,0
Mezi majiteli českých škodovek jsou spokojení i nespokojení zákazníci. V Německu ale počet dopisů ve schránce stížností vzrostl o celých 50 procent! Otázka je, jak se to projeví v podílu na trhu. -
SMART 3,0
Poskakování během jízdy a vzhled vozidla nevyhovují každému. Smart má ale výhodu snadného parkování. Výtečná péče o zákazníky a dobrý servis by ho výhledově mohly posunout ještě o pár míst dopředu. -
KIA 3,1
Nízká kvalita vozů jako takových značně zhoršuje výsledky celkového testu. V současné době se Korejci snaží získat zpět důvěru zákazníků v jejich vozy pomocí velkorysých slibů záruky. -
VOLKSWAGEN 3,1
Na jednu stranu mají vozy Volkswagen mechaniku na ucházející úrovni, na druhou stranu si kazí reputaci kvalitou provedení. I přístup k zákazníkům by mohl být o něco lepší. -
SEAT 3,2
Nejen v oblasti péče o zákazníky jsou zde značné odchylky od ostatních členů koncernu Škody, Volkswagenu a Audi. Seat zaostává ve výsledcích testu spokojenosti zákazníků a co se týče dobrých ohlasů. -
FORD 3,5
Stížností zákazníků výrazně ubylo. Nepříliš lichotivé pro tuto automobilku jsou ale problémy s rezavěním, a to zejména u typů Focus a Mondeo (to nedopadlo příliš dobře ani v testu výdrže). -
FIAT 3,5
Kdo by to byl čekal – za posledních sedm let německého hodnocení Fiat poprvé není na posledním místě! Bohužel není důvodem zlepšení služeb Italů, ale naopak zhoršení služeb Francouzů… -
CITROËN 3,7
„Proboha, co to ti Francouzi vyvážejí!“ zněl komentář deníku Bild k tomuto testu před rokem. Od té doby se bohužel nic nezměnilo. Naopak! Třeba Citroën C8 absolutně propadl v přízni zákazníků. -
RENAULT 3,7
Ze strategie zlepšování kvality, zahájené před 5 lety, toho moc nezbylo. Až utichnou zbytky prázdných slov o vynikající kvalitě vozů, Renault se přestane těšit oblibě zákazníků úplně. -
PEUGEOT 4,1
Katastrofa! Vozy mají velkou spotřebu a snadno zašpinitelné výfuky. Pokud se vůbec podaří tyto problémy napravit, bude i tak mít složitou výchozí situaci pro nápravu pokažené pověsti.