Prckové za 200 tisíc - Zaparkujete skoro všude!

Nákupní taška, ženské autíčko, vůz pro důchodce… Tak trochu hanlivě označovány jsou dnes nejmenší modely s délkou kolem tří a půl metru, které mají výrobci automobilů ve své nabídce. Časy se však mění.
Pro velká rodinná a manažerská auta bývá problém najít ve městě parkování, navíc se kvůli čím dál dražšímu benzinu a naftě prodražuje jejich provoz. Pro pořízení nového malého auta hovoří pochopitelně i jeho cena. Ta v řadě případů začíná i pod hranicí 200 000 korun. Pojďme se mrknout na tři prcky, kteří nás v poslední době nejvíc zaujali…
Renault Twingo GT
Sportovní verze svých modelů Renault umí snad nejlépe na světě a tahle ostrá verze je toho důkazem. Motor s objemem pouze 1,2 litru díky turbu dosahuje výkonu 100 koní, což ho umí rozjet na stovku pod deset sekund, a maximálka činí skoro 200 km/h. Zatímco základní verze twinga stojí také bez stovky 200 000 Kč, tento sportovní vůz lze koupit za 329 900 Kč. Twingo je sice pouze čtyřmístné, ale díky dvěma samostatně posunovatelným sedačkám mají lidé uvnitř spoustu místa. Nebo se případně mohou uskromnit, aby uvolnili prostor zavazadlům.
Subaru Justy
Stojí za pozornost, i když je to vlastně Daihatsu Sirion, (to samo o sobě se do ČR nedováží), na které pouze Subaru lepí své logo. Jde o příklad toho, jak lze skvěle využít prostor uvnitř poněkud »krabiciózní« karosérie. Za mírně vyšší cenu 269 800 Kč však řidič či řidička dostanou prakticky vše, co potřebují (4 airbagy, klimatizaci, rádio, elektrické ovládání oken i zrcátek…). Navíc má auto skvělý litrový motor a výborné jízdní vlastnosti.
Hyundai i10
Jde o absolutní novinku. Už základní model za 199 900 má ve výbavě například rádio s CD se šesti reproduktory a také centrální zamykání. Kufr má na rozměry auta úctyhodnou hodnotu 225 litrů. Přitom design se určitě bude líbit ženám a neurazí ani muže. Odhlučnění motoru při jízdě je velmi dobré.
Co mají a umí malá auta?
Vnitřní prostor je až na výjimky řešen tak, že si na přední a na zadní sedadla bez problémů sednou i čtyři dospělí cestující. Protože se počítá s tím, že tato auta budou každodenním společníkem, je v nich spousta odkládacích prostor – na lahve či plechovky s pitím, na tužku, drobné mince, telefon, ale třeba i na »malovátka« a další nezbytné potřeby. Výbava je sice stále pochopitelně chudší, než mají auta střední třídy, ale i zde se samozřejmostí stávají alespoň dva airbagy, ABS, posilovač řízení či rádio.
Hlavní výhody:
• nízké sazby povinného ručení
• příjemná spotřeba paliva
• malý zájem zlodějů
• k zaparkování stačí malé místo
Hlavní nevýhody:
• horší komfort při dlouhých cestách
• menší deformační zóny v případě vážné havárie
Autor: Radek Pecák
Foto Aha! – Radek Pecák, ara