Tmavé pečivo? Většinou jen »dobarvované«! Jak poznat opravdu celozrnné? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 30. června 2022

Svátek slaví Šárka, zítra Jaroslava

Tmavé pečivo? Většinou jen »dobarvované«! Jak poznat opravdu celozrnné?

Pečivo bychom si při dietním režimu měli dopřávat spíše v první polovině dne, ideálně ke snídani. Obézní lidé by ho měli jíst jen v omezeném množství, důležité výživové látky je třeba nahradit konzumací zeleniny a některýc
Pečivo bychom si při dietním režimu měli dopřávat spíše v první polovině dne, ideálně ke snídani. Obézní lidé by ho měli jíst jen v omezeném množství, důležité výživové látky je třeba nahradit konzumací zeleniny a některýc (Profimedia.cz, Martin Pekárek, Josef Mašek, Petr Novotný, Igor ZehlZdroj energetických hodnot: www.istob.cz)

PRAHA – Vůně právě dopečených pletýnek, dalamánků, kornspitzů, cereálních rohlíků, vícezrnných nebo žitných chlebů útočí v obchodě na vaše čichové buňky a sliny se jen sbíhají. Které z nabízeného pečiva ale vybrat a koupit? Odborníci na výživu radí, že zdravější je pečivo celozrnné.

Rohlíky a housky z bílé mouky proto přejdete a vybíráte především podle barvy. „V tom případě buďte při výběru na pozoru. Tmavé pečivo neznamená vždy zároveň celozrnné a zdravé,“ upozorňuje doktor Martin Staněk.

Musíme totiž zbořit jeden velký mýtus, že bílé pečivo není nejlepší, ale celozrnné, které poznáme tak, že je tmavší, je v pořádku…

Jen podle barvy se rozhodovat nemůžeme, pečivo může být ve skutečnosti jen bílé, ale umně výrobci dobarvené! Krásně hnědé barvy dosahují pekaři u rohlíků a chlebů velmi často přibarvováním karamelem, kořením, pražením obilí či záparou, kdy se přelije např. kukuřičná krupice vroucí vodou. Nemá ji na svědomí, jak si myslíme, celozrnná mouka.

„Je lepší kupovat balené výrobky, kde je na etiketě uvedeno jejich přesné složení,“ radí doktor Staněk. Opravdu celozrnné pečivo bývá oproti bílému výrazněji dražší. Ale u obarveného je rozdíl v ceně jen nepatrný.

Důležité je mít také na paměti energetickou hodnotu pečiva. Ta se u celozrnného a bílého výrazně neliší. Výhodou pečiva z celozrnné mouky je to, že obsahuje celé zrno, tedy i tzv. osemení, oplodí, klíček, které jsou při výrobě bílé mouky odstraněny.

„Celozrnné pečivo vzhledem k výraznějšímu podílu vlákniny více zasytí,“ uvádí jednu z výhod celozrnného pečiva doktor Staněk. Na množství jej tak stačí sníst mnohem méně. „Neodstraněné části zrna obsahují i významný podíl vitaminů a minerálních látek,“ ukazuje na další plus celozrnného pečiva doktor Staněk, který doporučuje zejména žitné celozrnné pečivo.

„Je velmi bohaté na esenciální aminokyseliny, které si naše tělo nedovede vytvořit. Některých esenciální aminokyselin je v žitné bílkovině oproti pšeničné více až o 40 procent,“ dodává Staněk.

 

Co je důležité vědět o pečivu?

  • Většinu pečiva zařazujeme do jídelníčku pouze občas. Obsahuje příliš mnoho sacharidů ve formě škrobu a jsou do něj přidávány i další ve formě sirupů do těsta, polev apod.
  • Musíme myslet na velikost porce, i když se jedná o celozrnný výrobek. Jedna porce by se měla pohybovat okolo 50 g!
  • Preferujeme pečivo balené, kde si na obale můžeme porovnat výživové složení.
  • Nekupujeme výrobky, do kterých je zbytečně přidáván rostlinný olej a sirupy jakéhokoliv druhu.
  • Pozor na tmavou barvu pečiva! Nemusí zdaleka znamenat, že je výživově bohatší. Může dokonce obsahovat více kalorií než pečivo bílé!
  • Celozrnný žitný chléb zasytí lépe, než výrobky z bílé mouky a dáváme mu přednost.
  • Pekařské výrobky jsou pro lidi s nadváhou jen pamlskem!
  • Dietní totiž nemusí být ani »suchary«. Např. 100 gramů knäckebrotu obsahuje 1400 kJ. Pšeničný chléb 1000 kJ a pšeničný celozrnný 860 kJ.
  • Velmi problematické jsou i zdánlivě dietní rýžové chlebíčky Racio, stogramová porce obsahuje 1590 kJ.

Kliknutím zvětšete

Kliknutím zvětšete

 

 

 

 

 

Brambory. Nejlepší příloha!

PRAHA – O bramborách se dá říct, že jsou naším druhým chlebem. Patří totiž k nejlepším ze všech příloh. I jejich skromná porce na talíři vypadá výrazně větší, než v případě rýže, těstovin nebo knedlíků, a navíc má i nejmenší energetickou hodnotu.

  • Brambory jsou nejvhodnější přílohou při dietním režimu a stabilizaci váhy. Do jídelníčku je zařazujeme jako první ze všech příloh.
  • Pozor ale na přílohy z brambor připravovaných na rostlinném oleji! Oproti vařeným bramborám má 100 g hranolků až 4krát více energie, bramborové lupínky až 5krát více.
  • Při tepelné úpravě brambor dochází k poměrně velkým ztrátám výživných látek. Je lepší je proto vařit nebo péct ve slupce.
  • Oproti rýži, těstovinám, bramborovým knedlíkům či chlebu si můžeme dovolit brambor sníst dvakrát až čtyřikrát větší váhové množství.
  • Přestože se uvádí, že brambory mají poměrně vysoký tzv. glykemický index, většinou lépe zasytí než jiné přílohy.
  • Pozor musíme dávat nejen na samotné přílohy, ale především na to k čemu je jíme. Smetanové omáčky či maštění máslem nejsou pro dietní režim a stabilizaci váhy vhodné.

Jídelníček na příští týden

Kliknutím zvětšete

Seriál Zhubněte s Aha! do plavek v pondělí vstoupí do pátého týdne. Pokud stejně jako tři naši soutěžící Miloslava, Pavlína a Karel, dodržujete náš unikátní dietní plán, máte za sebou nejhorší – první měsíc hubnutí. Museli jste si zvyknout na menší porce, učit se stravovat pravidelně pětkrát denně a jestli se nešidíte, tak začít i pravidelně cvičit.

V následujícím týdnu nahradí speciální potraviny z lékárny zase o něco víc ty ze supermarketu.

Stále je ale nutné důsledně hlídat denní energetický příjem, proto jsou v jídelníčku uváděné konkrétní výrobky prověřené našimi poradci. V případě, že je neseženete ve vašem obchodě, můžete je zaměnit za jinou značku. Vždy ale pečlivě sledujte údaje na obalu a řiďte se přesně podle rad našich odborníků, které průběžně přináší náš seriál.

 

 

Poradci Aha!: Brambory a alkohol

Kliknutím zvětšeteMUDr. Taťána Staňková, interní lékařka
„Pečivo má významnou energetickou hodnotu a je důležitým zdrojem sacharidů. Lidé s nadváhou ale musí volit skromné porce a preferovat celozrnné výrobky s tím, že podíl celozrnné mouky by měl být co největší. Mají výraznější sytící účinek než bílé pečivo. To platí dvojnásobně o celozrnném žitném chlebu, jehož vláknina je unikátní a dokáže se navázat na žitnou bílkovinu takovým způsobem, že výborně zasytí, díky delšímu setrvání v žaludku.“

Kliknutím zvětšete● MUDr. Eva Zuzová, praktická lékařka pro dospělé
„Brambory mají vysokou výživovou hodnotu. Vedle sacharidů (zejména škrobu) obsahují množství vitaminů a minerálních látek. Jsou zdrojem vlákniny i tzv. rezistentního škrobu, který má podobné vlastnosti jako vláknina. Co do váhového množství si jich můžeme jako přílohu dovolit sníst dvakrát až čtyřikrát více než rýže, těstovin či chleba. Při tepelné úpravě doporučujeme pečení a vaření ve slupce. Dlouhodobě skladované raději loupeme.“

Kliknutím zvětšete● MUDr. Dana Dufková, odborná lékařka-psychiatr
„V řadě případů se setkáváme, že lidé jsou natolik závislí na konzumaci alkoholu, že si jej nejsou schopni odepřít ani během redukčního režimu. Pravidelné konzumaci většího množství alkoholu bychom se měli vyhýbat, vede ke vzniku řady nemocí. Alkohol má značnou energetickou hodnotu, která je sice o 23 % nižší než u tuků, ale využitelnost v organismu je na rozdíl od tuků výtečná a prakticky stoprocentní.“

Kliknutím zvětšete● PharmDr. Martin Staněk, lékárník
„Tmavé pečivo je považováno často za zdravější, a proto ho řada z nás jí v dobré víře bez omezení, aniž bychom si uvědomili jeho vysokou energetickou hodnotu. Zabarvení pečiva může mít různé příčiny. Mohou za ně chemické reakce při pečení, ale tmavou barvu pekaři také docilují drcením semen, kořením, pražením obilí. Barva tedy nemusí být ukazatelem větší výživové hodnoty a kvality. Obézní lidé musí k pečivu přistupovat spíše jako k pamlsku.“

 

Čtenáři Aha! Hubnutí je teď bezva!

PRAHA/BRNO – Po čtvrtém týdnu hubnutí panuje v týmu našich soutěžících nadšení. Miloslava, Pavlína i Karel hlásí, že jsou lehčí o další kila. Jako štíhlejší se cítí skvěle a jsou rozhodnuti v boji se svojí nadváhou pokračovat.

Kliknutím zvětšeteMiloslava Ryšanová (72)
Už je dobře

Jak se hubne?
„Daří se mi moc dobře, mám dole další kilo dvacet. Celkem už 6,20 kg. Minulý týden jsem byla trochu zklamaná, dnes už jsem opět plná optimismu.“
Jaké máte pocity?
„Velmi dobře, v jídelníčku máme moji oblíbenou zeleninu. Nemám pocit hladu ani chutě.“
Co sport?
„Stále cvičím posilovací cviky, chodím na dlouhé procházky se psem. Tento týden jsem hodně pracovala i na zahrádce, vysazovala rajčata a papriky.“

Kliknutím zvětšeteKarel Konrád (59)
Dnes bude kolo

Jak se hubne?
„Podle pocitů dobře, neměl jsem možnost se zvážit, vracím se ze služební cesty. Každopádně jsem od posledně nepřibral, cítím to na oblečení.“
Jaké máte pocity?
„Pocity jsou jen příjemné, sice mám hodně práce, ale cítím se velmi dobře. Kilogramy dole jsou znát.“
Co sport?
„Vzhledem k práci jsem během týdne nic nestihl, ale už se těším na sobotu a neděli. Bude opět kolo a práce na zahradě.“

Kliknutím zvětšetePavlína Nováková (44)
Už je to vidět

Jak se hubne?
„Úplně skvěle, mám další dvě kila dole, celkem tedy osm kilo. Už si toho všímají i kolegové a chválí mě.“
Jaké máte pocity?
„Opravdu bezvadné. Vidím, že to není zase tak těžké, chce to se jen rozhodnout. Podporuje mě rodina a teď už nemůžu přestat, cítím se totiž stále líp.“
Co sport?
„Se sportem kamarádím stále stejně. Na rotopedu ujedu denně patnáct kilometrů a půl hodiny denně cvičím aerobik. Teď se chystáme s manželem na tenis.“

 

Seznam potravin na další týden i podrobné informaceo dietním plánu najdete zde

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová-Prachařová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Brzobohatý Gregor • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Vilhelmová • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská