Světový unikát Austro-Daimler 20PS 1910: Tenhle krasavec hnil v Brně!
Masivní dřevěný volant padl do ruky, když se vůz zrušil při bouračce, bylo čím topit...
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Volant je umístěný vpravo, na této straně se jezdí na našem území od roku 1939, auta však mají řízení na straně levé. Vpravo se nyní jezdí v Anglii, Austrálii a mnoha státech Asie či Afriky (celkem cca v 70 zemích světa).
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Tyhle lampičky šoférovi za temných nocí moc nepomohly, ovšem vyleštěné kulaté reflektory jsou na pohled parádní.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Pravým srdcem auta je spínací skříňka. Oproti dnešním modelům je to jednoduchá nádhera.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Nádrž vozu je uzavřena krásným víkem se štítkem výrobce, slovutné automobilky Daimler.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Pedály mají už klasické rozmístění, spojka, brzda a plyn. Sešlápnout ho a na plný céres uhánět do dálek...
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Na čem tenhle vůz jezdí? Jedním slovem nádhera. Loukoťová jasanová kola najezdila stovky kiláků po asflatu i kostkách, čepy všechny výmoly vydržely, vždyť jsou masivní ocelové.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Kdo usedal do vozu, musel si otevřít dvířka pomocí ozdobných bronzových klik, naleštěná madla se pak blýskala jako zrcadlo.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno
Otočit klíčkem a jet? Ani nápad. Tady se musela vzít do »teplejch« klika, zatočit, a když motor blafl, teprve se mohlo vyrazit.
|
Foto Aha! – Jiří Nováček, Technické muzeum Brno