Sněženky a machři po 25 letech: To, co režisér provedl Radkovi Brzobohatému, je hnus!
PRAHA – Snímek režiséra Viktora Tauše (35) Sněženky a machři po 25 letech vidělo v kinech už přes půl milionu lidí.
Po mnoha režisérových nářcích v tisku z poslední doby na téma obtíže a »klacky pod nohy« se rozhodl poskytnout Ahaonline exkluzivní vyjádření Jan Antonín Duchoslav (43), který ve »starých« i »nových« Sněženkách ztvárnil uličníka Vikiho Cabadaje.
„Nechtěl jsem se k tomu už vracet, ale poté, co jsem někde slyšel Viktorovo vyjádření, jak vzhledem k tomu, že má zkušenosti s producenstvím a výkonnou produkcí z filmu Poslední plavky, si umí spočítat, kolik co při natáčení stojí, tak to už vážně nemohu přejít velkorysým mlčením. Viktorovi údajně nepřálo počasí, okolnosti, výkonná produkce, producent a Bůh. Chci zdůraznit, že počasí bylo naprosto normální, jaké je na horách obvyklé“, začíná vyprávění herec, který se v posledních týdnech raduje ze svého syna Toníčka, jenž přišel na svět koncem ledna.
„Někdy prostě sněží, jindy zase svítí slunce. Na horách to tak holt bývá. S tím je nutné počítat. Problém ale je chtít to po člověku, který byl na horách naposledy před dvaceti lety, jak se mi Viktor trošku hloupě chlubil při přípravách filmu z hor. Výkonná produkce pro film udělala maximum, o čem se od Viktora dozvěděla. On jim toho totiž moc neříkal. Na dotaz na produkci, co se bude dělat, bylo obvyklou odpovědí: „Těžko říct, Viktor nám to neprozradil.“ K producentovi řeknu jediné. Původní rozpočet, k jehož dodržení se režisér minimálně morálně zavázal, byl kolem 35 milionů korun. Výsledná cena, kterou Pragofilm proinvestoval, hovoří za vše, přes 70 milionů! To je vážně obraz nevstřícnosti producenta. A Bůh? „Viktore, tomu jsou nějaké Sněženky úplně lhostejné, věř mi, onehdá mi to sám říkal,“ dodává Duchoslav s úsměvem.
„Víte, ono všechno přebolí a s odstupem času se na vše díváte smířlivěji. Já už Viktorovi odpustil skoro všechno. Jeho podraz, který na mně udělal v době, kdy jsem byl psychicky na dně po úmrtí mého bratra, jeho žabomyší válku na place, kdy se mi neustále snažil předvést, že »ON je film«, ale jednu věc mu odpustím jen těžko. A sice, jak se choval k Radkovi Brzobohatému (76). Radek má svoje roky, navíc má endoprotézu a Viktor se k němu v mnoha případech choval vyloženě bezohledně. Kdyby si s tím něco udělal, vyřadilo by ho to třeba na rok z normálního života,“ šokuje nás Duchoslav na schůzce v jedné kavárně v centru Prahy.
Podle Jana Antonína Duchoslava problém spočíval v tom, že režisér Tauš byl naprosto neflexibilní. „Odmítal točit, když sněžilo, když přestalo sněžit, když byla mlha, svítilo sluníčko. Rozhodně nedokázal využít rozmary počasí jako tenkrát režisér Karel Smyczek, který měl tři lampy a agregát tři a půl kilowatu a dokázal s tím celý film natočit,“ vzpomíná na natáčení před 25 lety herec, který v reklamní branži působil deset let. „Ano, jako producent i osvětlovač, takže trochu znám způsob práce takových režisérů. Viktor třeba zrušil scénu proto, že neměl zrovna to auto, které si vysnil. Přitom jeho výběr aut byla čistě pocitová záležitost, nebylo to postavené na žádném racionálně zdůvodnitelném jádru. Zrušení půlky natáčecího dne samozřejmě stálo strašně moc peněz, to bylo sto padesát tisíc vyhozených do vzduchu. A přitom barva a značka auta vůbec v konečném výsledku nehrála žádnou roli, prostě rozmar »umělce«. „Ten film mohl vydělat slušné peníze, škoda,“ špitl už jen.