Před 45 lety představili supersporťák: Měl srdce krávy a jezdil na krev! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 16. dubna 2024

Svátek slaví Irena, zítra Rudolf

Před 45 lety představili supersporťák: Měl srdce krávy a jezdil na krev!

Dagmar Veškrnová a Petr Čepek. Upír z Feratu byl herecky nabitý.
Dagmar Veškrnová a Petr Čepek. Upír z Feratu byl herecky nabitý. (Foto: ara)

Jezdil na lidskou krev, kterou skrz plynový pedál sál motor z kravských vnitřností. Vycucaný šofér zpravidla nepřežil. Fantasmagorie? Kdepak, sporťák mladoboleslavské škodovky, který ale nikdy nezávodil, takhle fungoval. Zašlou kratičkou slávu vozu Škodu 110 Super Sport, který se představil právě před 45 lety na autosalonu v Bruselu, oživil film Upír z Feratu (1981) režiséra Juraje Herze. Aspoň k něčemu bylo auto, které komunisté nepustili do výroby.

Dodnes ho sem tam můžeme vidět v muzeu v Mladé Boleslavi, většinou ale odpočívá v depozitáři. Ano, přesně tam, kde většinou skončily zajímavé a revoluční vozy, do kterých ale komunisté nechtěli investovat a posílali šmahem ke dnu. Černý krasavec, elegantní nízký vůz byl původně bílý. Až pro film jej na černo (s červenými prvky) přebarvil výtvarník Theodor Pištěk. Před 45 lety udělal dojem v Bruselu, zejména nestandardně řešené dveře, které při vyklopení dopředu odkryly celou kabinu. Vyvíjel se od roku 1969, ale vyrobil se jediný exemplář a slávu nadělal až ve filmu o zabijáckém autu Upír z Feratu, Vlastně jednou závodil, projel trať rallye za obrovského potlesku fanoušků. Bylo to ale jen kvůli filmování...

Cenzura film znehodnotila
Film však citelně utrpěl zásahy cenzury. Motor, který saje lidskou krev a vypadá jako srdce obrovského netvora, byl unikátní. Auto na pohon lidské krve, to byl skutečně hororový nápad, ale komunisté si klepali na čelo, co to je za pitomost. Vystříhala se spousta působivých animovaných scén. „Nejvíc mě mrzela ztráta snové scény, kdy auto požírá hlavního hrdinu, surrealistický motor pulzoval, vydával zvuky, byl úplně nechutný až krásný,“ vzpomíná režisér Herz.

Feraty byly dva!
Model 724 existoval jen jeden, jenže filmaři potřebovali mít auta dvě, takže ve finále byl k dispozici jeden a půl Ferata. Dodělal se čumák s motorem, který pak schramstnul Jiřího Menzela. Záběry ale byly vystřiženy a diváci je nikdy neviděli. Vnitřnosti poháněné vačkami, aby evokovaly chod motoru, byly nakonec spáleny i s čelem vozu. Ani to lidé neviděli.

Herz: Motor jsme koupili na jatkách
Režisér filmu Juraj Herz zavzpomínal v rozhovoru pro Nedělní Aha! na výrobu motoru i na samotné filmování. „Auto mělo motor z vnitřností, z kravských krků, srdcí i svalů. S Janem Švankmajerem jsme to nakoupili na jatkách a on z toho pak sestavil unikátní motor.“ Byl umístěn v prostoru kufru, takže ničemu nepřekážel. Filmaři si půjčili vůz z mladoboleslavské Škodovky, ale zásadně jej upravili. „Dóda Pištěk udělal úplně novou kapotu. V továrně sice trvali na tom, že musíme auťák dostat do stejného stavu, ale když viděli, jak dobře vypadá, souhlasili, že to smíme nechat.“ Auto pak bylo vystaveno v rámci propagace šest týdnů ve výloze pražského obchodního domu Družba. Vůz také skutečně jezdil a kvůli natáčení se dokonce zúčastnil Barum Rallye ve Zlíně. „Projížděli jsme zatáčkami kolem fandících diváků. Jeli jsme samozřejmě až jako poslední, ale měli jsme úspěch a lidé si lámali hlavu, co to tam jede za neznámý krásný vůz,“ směje se Juraj Herz.

Dáša byla skvělý jezdec
Testovací jezdec Stanislav Cinkl, který byl ve Škodovce šéfem předmontáže prototypů, zavzpomínal v rozhovoru pro Téma na Dagmar Veškrnovou, později provdanou Havlovou. Řídila Ferata ve většině scén, ale pro obzvlášť nebezpečné kousky ji dubloval. „Řídila skvěle, přecházela ze sanitky do Ferata a sama jezdila trabantem. Jízda ve sporťáku ji ale neoslnila, protože v kabině byl cítit silný zápach benzínu a byly to vysloveně muka. Sedět tam, bylo za trest. Benzín totiž vytekl ve scéně, kdy je Ferat na boku.“

Škoda 110 Super Sport (typ 724)
Prototyp sporťáku s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Byl vyroben jediný exemplář.
• Aerodynamická karoserie byla vyrobena ze sklolaminátu, vpředu byla šestice vyklápěcích světlometů, dále prostor pro zavazadla a rezeru.
• Dveře se vyklápěly nahoru spolu s čelním sklem a střechou.
• Vzadu byl řadový čtyřválec ze Škody 110 L Rallye. Kvůli testování byl do auta dočasně namontován silnější motor o obsahu 1147 cm³.
• Na zadní masce bylo 16 kulatých světel, 6 v horní řadě u kraje po třech a 10 v dolní řadě po celé šířce!
• Lidem si líbil, na západě ocenili futuristický design, ale soudruzi tvrdili, že má příliš hranaté tvary. Proto se nevyráběl.





Přečtěte si
st.rec
14. 5. 2017 • 09:40

Toho projektu je škoda stejně jako kupé GT.Ve filmu bylo vidět také. Redaktůrci,opravdu je v Ml.Boleslavi Škodovka? Já tam takový nápis neviděl,asi proto,že umím číst.

Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.