Schumacherův sen o osmém titulu zmizel v bílém dýmu... Zpropadená vteřina!

SUZUKA/PRAHA – Osmého října 2000 oslavil MICHAEL SCHUMACHER (37) na okruhu v Suzuce svůj první titul u Ferrari. Na den přesně, akorát o šest let později, si prožil nejtrpčí moment. Opět v Suzuce.
✖ Potoky slz pod helmou!
✖ Tři piva a doutník na žal!
✖ A pak? Odlet za Corinnou!
Porucha na motoru ve 37. kole ho připravila o vítězství v závodu. A vzala mu téměř všechny šance na zisk osmého titulu. Jím se chtěl rozloučit s vlastní kariérou...
„Sabotáž? Ledabylost? Nebo pouze smůla?“ vykřičel do světa německý deník Bild ve svém pondělním vydání. „Šokující vteřina!“
Bylo zrovna 15.01 hodin japonského času. Schumacher si ujížděl pro vítězství, před Alonsem vedl o 5,6 vteřiny. Do cíle zbývalo jen šestnáct kol. A pak všichni oněmněli úžasem: z motoru jeho ferrari se valil bílý dým. Čára dosahovala vzdálenosti až dvěstě metrů. Německý pilot hned věděl, že je zle. Vůz odstavil mimo trať. Pod helmou mu stékaly slzy... „Titul je pryč. Už nemám žádnou šanci,“ řekl později. Na Alonsa ztrácí deset bodů, vyhrát může jen v případě, že v posledním závodu (22. října v Brazílii) vyhraje a jeho španělský konkurent nezíská ani bod.
Co se vlastně stalo se Schumacherovým vozem? Vedení italské stáje jen pokrčilo rameny. „Jsme na dně. Úplně zničení. Nevíme, proč se to stalo. Už jsme analyzovali všechna data. Ale nic nenašli. Motor musíme v Itálii rozebrat,“ hlesnul Chris Dyer, závodní inženýr.
Paradox: jen v padesáti z 249 závodů Schumacher nedojel do cíle. A kvůli technické závadě to bylo naposledy před 111 závody, v Magny Cours v roce 2000.
„Technická porucha u Ferrari. Nevěřil jsem vlastním očím, když jsem to viděl,“ popisoval s údivem Fernando Alonso.
K němu už se hrnou gratulanti, nikdo nepochybuje, že v Brazílii bude slavit titul právě on. I Schumacher přitakal: „Může jet absolutně v klidu. Nikam se nehnat. Získat bod je tak snadné.“
Odborníci to ale jako snadnou záležitost vůbec nevidí. „Michael něco řekl v emocích. Znám ho. Vyspí se a druhý den to už bude ten starý bojovník. Když ta šance pořád je, jen tak se jí nevzdá,“ podotkl Niki Lauda, komentátor RTL a bývalý trojnásobný šampion.
Glo, glo, glo... Jak zahnat smutek? Pivem!
SUZUKA/PRAHA – V Evropě se v neděli v 9 hodin ráno připravovaly snídaně s kávou. Michael Schumacher ve stejnou dobu do sebe hodil tři piva – mexické Corony a zapálil si kubánský doutník. V Japonsku zrovna odbyla třetí hodina odpoledne. A německý pilot vydýchával ten zpropadený moment z 37. kola.
Z odstaveného vozu kráčel přímo na ředitelství závodu. A pak se schoval v boxu týmu Ferrari. Nejdřív zamířil ke svému fyzioterapeutovi Michaelu Harnerovi. Pak zhruba hodinu mluvil s vedením týmu – Jeanem Todtem, Rossem Brawnem a také se sportovním šéfem Mercedesu Norbertem Haugem.
Jen Ralf Schumacher se ho ani nepokoušel kontaktovat. „Určitě se teď necítí dobře. Nemá cenu za ním chodit. Nejdřív si o tom musí popovídat s lidmi od Ferrari,“ vykládal mladší bratr, jinak pilot Toyoty.
Pár hodin po závodu, to když Španěl Alonso stále oslavoval to šťastné vítězství, už německý pilot seděl ve svém soukromém letadle Falcon 2000.
Mířil domů do Švýcarska. Utěšit se v náruči manželky Corinny.
Co také řekli...
Willi Weber, Schumacherův manažer: „Když jsem viděl bílý dým, málem jsem omdlel. Je to hořký moment. Ale nemůžeme se vzdát.“ Závod sledoval na hotelovém pokoji v Dubaji.
Jean Todt, sportovní šéf Ferrari: „Nechtěně jsem si utrhnul knoflík u košile.“
Niki Lauda, trojnásobný exšampion: „Nechápu, jak se Ferrari něco takového mohlo stát. Zřejmě se něco pokazilo při kontrole techniky.“
Ralf Schumacher, pilot Toyoty: „Bylo mi ho strašně líto. Pořád pro mě zůstává pilotem číslo jedna.“
Flavio Briatore, šéf Renaultu: „Smiloval se nad námi Bůh. Vím, že jsme neměli nejlepší formu.“
Nico Rosberg, pilot Williamsu: „Pro Michaela to je strašná škoda. Ale Fernando měl v Monze také technické problémy.“
... a co se napsalo
Deník Marca (Španělsko): „Alonso má v ruce klíč k titulu.“
Sport (Španělsko): „Alonso vrátil Španělům iluze, které jim pár hodin před tím sebrali fotbalisté pod trenérem Luisem Aragonésem. Schumacherovi, rudému baronovi, zůstala jen pachuť v ústech.“
Roberto Palomar, španělský sloupkař: „Alonso má triumf tak blízko, že by titul v posledním závodě v Brazílii získal i s Renaultem Megane. Ještě lepší by bylo, kdyby poslední kolo jel pozpátku – na protest proti šikaně mezinárodní federace.“
Bild (Německo): „Schumi, to sis nezasloužil!“
Frankfurter AZ (Německo): „Selhal stroj, nikoliv člověk.“
Gazzetta dello Sport (Itálie): „Schumacher si nezasloužil, aby jeho výjimečná kariéra skončila takhle brutálně.“
Autor: (ral)