Nehody se teď vyšetřují elektronicky
PRAHA – U dopravních nehod už neuvidíte policisty s legendárním »kolečkem« na měření brzdné dráhy nebo rozestavění vozidel. Začíná totiž doba elektronického vyšetřování bouraček!
Sbohem, policejní kolečko!
Pomocí přístroje GPS policisté jen zadají souřadnice a systém sám změří vzdálenost. Nehody budou navíc zpracovány v elektronické podobě, a zmizí tak hromady »papírů«.
V pražských ulicích už policisté nehody zpracovávají elektronicky. Nejenže zadávají údaje rovnou do počítače, ale využívají při vyšetřování nehod i elektronické mapy. Na těch jsou zaneseny všechny údaje, dokonce včetně dopravních značek. Elektronickým vyšetřováním se zrychluje především všemožné »papírování«. „Pro řidiče to má velkou výhodu v tom, že do pojišťovny záznam o události dorazí mnohem dříve, než když se všechno vyřizovalo papírově,“ uvedl šéf pražských policistů Pavel Švrčula.
V současné době mají pražští dopraváci k dispozici 17 transportérů vybavených k elektronickému zaznamenání nehod. „Je jen otázka času, než budeme mít dostatečný počet vozidel,“ doplnil Švrčula. Podle odborníků by postupně měla kolečka pro měření vzdálenosti, odborně rollmetry, zmizet i ve zbytku republiky.
Co je to GPS?
Global Positioning System (GPS) je soustava družic, která celosvětově poskytuje vysoce přesné informace pro zjišťování polohy a navigaci. Přijímač GPS na zemi sleduje tři až dvanáct družic a registruje vysílané informace. Z těchto údajů pak přesně určí svoji polohu a zároveň i to, jakým směrem a jakou rychlostí se přijímač pohybuje. Původně byl systém vyvíjen pro vojenské účely, později byl uvolněn i pro běžné využití.
Co je »kolečko«?
> »Koleček« používají dopravní policisté po celé republice stovky.
> Nový výrobek stojí od pěti do deseti tisíc, tedy přibližně jako GPS navigace.
> Měření nemusí být na nerovném terénu nejpřesnější.
> Policisté musejí vše do detailu zapisovat, hrozí chyby.
Autor: (ab)
Foto: ČTK