Leonardův autoportrét nevyčíslitelné hodnoty je ve Zbirohu! Přivezla ho URNA!
Muži v kuklách a s ostře nabitými zbraněmi v rukou, kolona vozů s policejním doprovodem – za mimořádných bezpečnostních opatření pod dohledem příslušníků Útvaru rychlého nasazení (URNA) přicestoval v neděli večer z Itálie na zámek ve Zbirohu na Rokycansku renesanční obraz tváře Leonarda da Vinciho.
Plátno o rozměrech zhruba 60 x 40 cm bude »perlou« expozice Příběh rytířského řádu templářů. Výstava, konaná na zámku u příležitosti 700. výročí rozpuštění tohoto řádu, začíná v pátek a potrvá do 18. března. Podle majitele zámku Jaroslava Páchy obnášelo získání obrazu rok a půl snažení, telefonátů, emailů i 15 osobních návštěv Itálie.
Cena díla je nevyčíslitelná, určitě by se počítala na stovky milionů korun, i proto byl nutný policejní doprovod. Kdo ho ale platí? „Jde to z rozpočtu policie. Není výjimkou, když specializovaný útvar dělá doprovody převozům děl velkého významu a hodnoty, dbáme i na ochranu kulturního dědictví. Navíc URNA takovéto akce vítá, bere to jako součást výcviku,“ uvedla mluvčí policejního prezidia Pavla Kopecká.
Přímo na zámku je dílo umístěno za neprůstřelným sklem a je pod nepřetržitým dozorem ozbrojené ochranky. Na kolik je pojištěno, organizátoři tají. „Dodrželi jsme veškeré podmínky italské strany. Pojistka je hodně vysoká,“ podotkl pouze Pácha.
Takto Leonardo z Itálie cestoval
➤ Linkovým letadlem v doprovodu italského policisty.
➤ Ležel ve speciálním kufru přímo v zamčené kabině pilotů.
➤ Z letiště do Zbiroha jel v pancéřované limuzíně ve střežené koloně.
➤ Na zámku bude uložen ve vitríně se stálou vlhkostí a teplotou vzduchu a bude pod stálým ozbrojeným dohledem.
Je to da Vinci, nebo Galileo?
Autoportrét Leonarda da Vinciho byl objeven před pouhými třemi roky historiky v jihoitalském městečku Acerenza. Odborníci poměrně dlouho zkoumali, koho škrábanci poškozená olejomalba zobrazuje, a nejdřív měli za to, že to je astronom a filozof Galileo Galilei. Rozbor dřeva rámu ale ukázal, že jde o dílo ze začátku 16. století, kdy Leonardo žil a tvořil.
„A v Acerenze díky stykům s florentským rodem Segniů pobýval,“ podotýká objevitel díla Nicola Barbatelli. Že by mohlo jít o Leonardův autoportrét, usoudili až později na základě typického signování obrazu.