Tajemství ženských vrásek: Vědci našli geny věčného mládí! | Ahaonline.cz

čtvrtek 18. dubna 2024

Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav

Tajemství ženských vrásek: Vědci našli geny věčného mládí!

Italská herečka Sophia Loren může děkovat matce přírodě. Její pleť je i v 74 letech takřka bez vrásek. (Reuters)

5:00 (pk) – Snaha o věčně dokonalou tvář bez vrásek je stará jak vrásky samé. Současný výzkum kosmetického giganta Procter & Gamble ale dává naději na život bez vrásek.

Vědci totiž vyšli z nákladného výzkumu lidského genomu za 60 miliard Kč a zjistili, že v lidském těle existuje 1500 genů (z celkových až 25 000), které určí, kdy přesně se vám začnou dělat vrásky. „Studium lidského genomu nám umožnilo sledovat stovky genetických změn, které jsou součástí stárnutí,“ říká vědec Jay Tiesman. Nejdůležitější je podle něj hydratace tváře. Asi 700 genů, které kontrolují tuto oblast těla, ztrácí s věkem na aktivitě. Tvář dostává méně tekutin a tvoří vrásky. Naopak kolagen, který pleť znehodnocuje, je s přibývajícím věkem aktivnější. Věkem se tvoří méně nových buněk, slábne obrana proti DNA poškozujícím buňkám a důležitý je také vliv ultrafialového záření ze slunce. Pokud by se vědcům podařilo změnit charakter chování 1500 zodpovědných genů, podařilo by se jim objevit tajemství věčně dokonalé pleti. Tímto směrem se také chtějí ubírat.