Čechy krize změnila - Nakupují zboží v akci a nechodí do restaurací
PRAHA – Češi šetří! Nejsme spokojeni s rodinnou finanční situací, bojíme se krize, a proto spoříme. Oproti loňskému únoru jsme podle Českého statistického úřadu utráceli v obchodech o 7,9 % méně. A nakupujeme zejména zboží v akci. Obchodníci se proto všemožně snaží donutit nás zase utrácet.
..
Společnost, která provozuje supermarkety a obchody Tesco, si dokonce nechala vypracovat průzkum, aby zjistila, jak se Češi v době krize změnili. „Lidé jsou mnohem opatrnější při nákupech. Vybírají zboží z akčních nabídek. Na čem ale rozhodně nehodlají šetřit, jsou děti,“ říká Eva Karasová ze společnosti Tesco.
Přestože jsme ještě nedávno nadávali na letáky s akční nabídkou obchodů, které nám doslova padaly z poštovních schránek, dnes je máme v oblibě. „Oproti roku 2008 přibylo 25 procent zákazníků, kteří kupují zboží z akčních nabídek,“ dodává Karasová.
Místo kina televize
> Snažíme se šetřit, tvoříme si finanční rezervy.
> Jsme opatrnější při nákupech, snažíme se plánovat a nekupovat zbytečnosti.
> Většina z nás posuzuje cenu v závislosti na kvalitě. Zejména potraviny vybíráme i podle složení a místa, kde byly vyrobeny. Upřednostňujeme české výrobky.
> Přesto ale velmi ostře sledujeme cenu. Vybíráme zejména zboží z akčních nabídek obchodů.
> Méně plýtváme potravinami.
> Jsme častěji doma. Chodíme méně do kina, raději si koupíme a pustíme film na DVD.
> Stravujeme se raději také doma, než abychom utráceli za jídlo v restauracích.
> Odmítáme šetřit na ovoci, zelenině a mléčných výrobcích.
> Chceme, aby obchodníci zlevňovali zboží i mimo akční nabídky.
> Chceme nakupovat v čistém prostředí – nelíbí se nám nakupování z krabic.
Značky pro krizi
Tesco včera představilo více než 300 nových značkových výrobků, jejichž ceny by měly být nejnižší na trhu. Jde o potraviny – od mrazené zeleniny, sýrů, jogurtů až po pečivo, těstoviny a cukrovinky. Dále o kosmetiku a čisticí prostředky pro domácnost. Přestože jde o značky určené jen pro český a slovenský trh, mají cizojazyčné názvy. Podle Evy Karasové z Teska prý tak vypadají pro zákazníky důvěryhodněji. Od 22. dubna do 5. května navíc budou tyto výrobky v prodeji za zaváděcí ceny o 20 % nižší.