Světová finanční krize - Český průmysl v ohrožení! Škodovka razantně omezuje výrobu a propouští
MLADÁ BOLESLAV – Podle nejnovějších čísel začíná být situace v českém průmyslu vážná. Propad produkce se týká prakticky všech odvětví. Průmyslová produkce v říjnu meziročně klesla o 7,6 %. Nejhůře jsou na tom automobilky. Výroba dopravních prostředků meziročně klesla o 14,7 %!
Podle nejnovějších čísel začíná být situace v českém průmyslu vážná. Propad produkce se týká prakticky všech odvětví. Průmyslová produkce v říjnu meziročně klesla o 7,6 %. Nejhůře jsou na tom automobilky. Výroba dopravních prostředků meziročně klesla o 14,7 %! A např. Škoda Auto drasticky snižuje výrobu, vyrábět se i po Novém roce bude jen čtyři dny v týdnu.
To s sebou stahuje i další obory – gumárenský a plastikářský průmysl, hutnictví apod. „Nikdo by neměl být překvapen, kdyby v příštím roce přišlo o práci i sto tisíc lidí,“ vysvětluje analytik Vladimír Pikora. Jen automobilový průmysl, který zaměstnává přes 130 tisíc lidí, plánuje snížit počet pracovních míst zhruba o 10 %. Mladoboleslavská automobilka navíc omezí od ledna do června výrobu na čtyři pracovní dny. Zaměstnanci zůstanou doma za 75 procent průměrného výdělku, v únoru navíc s denním příplatkem 50 korun. „Důvodem je pokles poptávky po našich vozech,“ říká mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Otázky k situaci ve Škodovce
-
Kolik zaměstnanců přijde o práci?
Škoda propouští dalších 2500 zahraničních brigádníků (už jich propustila 1500). Jejich místa obsadí kmenovými zaměstnanci, které by propustila. Přirozenou obměnou pak opustí firmu tisícovka zaměstnanců. -
Dojde k dalšímu propouštění?
Zřejmě ne, situace se spíš bude řešit jinými opatřeními (omezování výroby a nucená dovolená). I to je pro zaměstnance nepříjemné, jejich vysoké průměrné výdělky půjdou dolů. -
Koho dalšího postihne utlumení výroby ve Škodovce?
Všechny dodavatele a subdodavatele i celý maloobchod v regionu. Lidé budou víc šetřit a nebudou nic nakupovat. Mnohem více lidí také bude dojíždět za prací do Prahy. -
Zvýší se tím kriminalita v regionu?
Policisté se na to připravují. Většina propuštěných zaměstnanců je totiž z ciziny. -
Jak dlouho bude krize ve Škodovce trvat?
Záleží na vývoji v zahraničí. Výraznější zlepšení situace nemůžeme očekávat dříve než ve druhé polovině příštího roku. Vrchol krize nastane na jaře. -
Může se stát, že Škodovka zcela přemístí výrobu do zahraničí?
Určitě to nastat v budoucnu může, ale teď ne. -
Zlevní ještě auta?
Ceny aut mohou ještě poklesnout o několik procent.