Dostaveníčko trabantů na Moravě: Bakelitový zázrak

Milovníci trabantů si o víkendu užívají u plumlovské přehrady na 21. srazu oblíbených lidových vozítek. Pro Dana Zelenku (30) to byla premiéra v roli hlavního organizátora.
„Všechno se musí chystat s až půlročním předstihem. Plán spanilé jízdy, soutěže a zábava v kempu,“ svěřil se Aha!. Řada vozů vyrobených v saském Cvikově nesla symboly zaniklé Německé demokratické republiky. „Užívat si dorazili trabaňtáci z Česka, Slovenska, Polska, Německa a jeden i z Maďarska,“ prozradil Zelenka, který si sám hýčká vozítko z roku 1980. K historickým vozům má blízko, živí se totiž renovací karoserií předválečných automobilů.

Trabant je jedna ze značek automobilů vyráběných automobilkou Sachsenring v saském městě Cvikov. Po druhé světové válce na trh vypustila lidový model trabant s dvoutaktním motorem a povrchovými panely karoserie z duroplastu. Vozidlo se stalo symbolem zaniklé Německé demokratické republiky (NDR) a vlastně celého východního socialistického bloku. V Československu se vozítku říkalo i bakelitový zázrak. Podle konstruktéra Wernera Langa šlo vlastně o nouzovku, jelikož výroba oceli byla ve východním Německu omezená...
SEDM ŠPEKŮ O BAKELITECH
- Jak se říká trabantu s brzdami? Nadstandardně vybavená verze.
- Proč jede každý trabant přes vesnici naplno? Aby ho neroztrhali psi.
- Sen majitele trabantu? Pokuta za překročenou rychlost.
- Jak zdvojnásobit cenu trabanta? Naplňte mu nádrž benzinem.
- Čím se měří rychlost trabanta? Kalendářem.
- Proč nemá trabant bezpečností pásy? Aby si ho lidé nepletli s batohem.
- Hádá se Američan s Čechem, jestli je trabant auto, nebo ne. Čech se naštve, sedne do trabanta, popojede dopředu, dozadu, udělá pár koleček a pak se rozjede. „Tak já ti věřím, jezdí to, co ale byly ty manévry?“ ptá se Američan. „Přibouchl jsem do dveří pampelišku, tak jsem ji musel ukroutit.“