Unikátní zubačka mezi Jizerkami a Krkonošemi: Jezdí už 120 let!
Nejstrmější železniční trať v Česku svezla za dobu své existence šest generací cestujících! Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem, spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi, funguje už celých 120 roků.
Při takovém úctyhodném věku si zaslouží obnovu. Správa železnic (SŽ) proto chystá v letech 2024 až 2025 monstrózní rekonstrukci. V plánu je výměna kolejnic a pražců, oprava výhybek, obnova odvodnění i sanace skalních zářezů na trati. „Součástí akce je také oprava přejezdů a nástupišť v dopravnách Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka,“ vypočítal mluvčí SŽ Jan Nevola.
Provoz na ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova začal 30. června 1902. Dál ve směru na Harrachov a za hranice začaly vlaky jezdit týž rok na podzim. Na 12kilometrové trati, jež je kulturní památkou, jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje. Ta pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.
Vracejí se k historii
Na letošní rok má spolek naplánované zvláštní jízdy na šest víkendů, za rok se historickými vlaky sveze kolem 10 000 lidí. O uplynulém víkendu mohli zájemci vidět jediné dvě dochované ozubnicové lokomotivy zvané Rakušanka, což nebývá obvyklé. Mezi Kořenovem a Sklářskou Porebou navíc jezdí parní lokomotiva Rosnička a na oslavách jsou i motorové lokomotivy Zamračená, Brejlovec nebo Elektronik.
Zachránily ji protesty
Mezníkem v novodobé historii zubačky se stal rok 1997. Tehdy chtěly České dráhy osobní dopravu na slavné zubačce zastavit, protože byla vysoce ztrátová. Díky protestům veřejnosti se však podařilo provoz zachovat. Od podzimu 2010 byl navíc obnoven po 65 letech přeshraniční provoz do Polska.
Až do Polska
Ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš, která provozuje na zubačce nostalgické jízdy, míní, že trať je nyní v úplně jiné situaci než před 25 lety, kdy jí hrozil zánik. „Je součástí mezinárodní spojnice Liberec – Sklářská Poreba, vlaky zde jezdí v hodinových intervalech, jsou plné cestujících, takže to si myslím, že je skvělé,“ uvedl.