KRACH DODAVATELE ENERGIÍ: 6 RAD, CO UDĚLAT | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

KRACH DODAVATELE ENERGIÍ: 6 RAD, CO UDĚLAT

ilustrační foto
ilustrační foto (SPP CZ)

Krach velkého dodavatele energií vyvolal nejistotu a obavy, zda jeho klienti nezůstanou před příchodem zimy bez plynu a elektřiny. Jste mezi nimi? Tohle musíte vědět a udělat.

Společně s Bohemia Energy zkrachovaly i další firmy ze skupiny, tedy Comfort Energy, Energie ČS, Europe Easy Energy a X Energie. Plyn a elektřinu přestanou dodávat okamžitě, jejich klienti ale bez energií nezůstanou. Zachrání je tzv. dodavatel poslední instance (DPI), který je automaticky na půl roku převezme. Sám je zkontaktuje a poradí, co a kam platit. Co a jak dělat, nám poradil zástupce jednoho z dodavatelů poslední instance.

1) Jak funguje dodavatel poslední instance?

„Dodavatelé poslední instance jsou tu proto, aby zákazníci nezůstali bez dodávek energií, ať už se na trhu děje cokoli,“ říká Jan Zápotočný, místopředseda představenstva E.ON Energie.

2) Kolik zaplatím?

Dodávku elektřiny a plynu dodavatel poslední instance může zajišťovat nejdéle šest měsíců od jejího zahájení v tomto režimu. „Je třeba počítat s tím, že ceny budou reflektovat současné dění na trhu, protože pro nové klienty, kteří k nám přicházejí v rámci institutu DPI, budeme muset elektřinu a plyn nakoupit na trhu za aktuální ceny, které nejsou zrovna přívětivé,“ říká Jan Zápotočný. Kdykoliv během této doby šesti měsíců si zákazník může vybrat nového dodavatele energií a uzavřít s ním smlouvu.

3) Co mám dělat pro přechod k DPI?

A kam posílat peníze na zálohy? Zatím nemusíte dělat nic. Dál plaťte zálohy jako dosud. „Sami se ozveme a předáme všechny důležité informace, jako například cenu za dodávku, výši záloh (novou), termín splatnosti i kam peníze posílat,“ říká Zápotočný.

4) Kde se dozvím více?

Pomoc a rady v současné situaci nabízejí především dodavatelé poslední instance. Zároveň ale varují, že přes navýšení kapacit infolinek nemusí být vůbec jednoduché se na ně dovolat.

  • ČEZ Prodej, a. s. Telefon: 800 810 820 www.cez.cz
  • E.ON Česká republika, s. r. o. Telefon: 800 773 322 www.eon.cz
  • Innogy Česká republika a. s. Telefon: 800 113 355 www.innogy.cz
  • Pražská energetika, a. s. Telefon: 800 550 055 www.pre.cz
  • Pražská plynárenská, a. s. Telefon: 800 134 134 www.ppas.cz

5) Můžu si DPI sám vybrat?

Zákazník si dodavatele poslední instance (DPI) nevybírá sám, ale je mu přidělen v souladu s legislativou, a to podle distribučního území, na kterém se nachází dotčené doběrné místo.

6) Kdo má přednost?

„Zároveň transparentně říkáme, že přednost v odbavení u nás budou mít vzhledem k situaci na trhu zákazníci, kteří k nám přicházejí v rámci institutu DPI. Proto žádáme klienty, kteří mají spolehlivého dodavatele i přiměřenou cenu, aby nepanikařili a zvážili, zda se jim v této turbulentní situaci, která teď na trhu panuje, vyplatí měnit dodavatele,“ uzavírá Jan Zápotočný.

 

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.