Český rekord: S tímhle autem na elektřinu ujel 180 km!
JIHLAVA – Že elektromobil nemusí být nutně supermoderní vozidlo, dokládá Peugeot 106 Jaromíra Vegra. Jeho auto jezdí na elektřinu a Jaromír Vegr s ním vytvořil nový český rekord – 180 km ujetých na jedno nabití.
„Takový rekord je snadné udělat. Vždyť v republice je aut na elektrický pohon kolem padesáti. Navíc tohle je starý typ motoru, nové ujedou třeba 400 nebo i 600 kilometrů,“ říká Jaromír Vegr.
Většinu lidí, kteří chtějí přejít na elektromobily, však odradí dlouhé běhání po úřadech. „Registrace tohohle auta mi zabrala dva roky! Nebudete mi to asi věřit, ale byl jsem kvůli ní 24x na technické kontrole a 11x dokonce až na ministerstvu! Pořád se jim tam něco nelíbilo. Jednou po mně chtěli, abych jim řekl, jakou má to auto hlučnost. Obracel jsem se kvůli tomu i na výrobce a ten mi vzkázal, že jim mám nahlásit, že v autě je nejhlasitější rádio,“ směje se Jaromír Vegr. „Ani se nedivím, že jeden kolega zkusil svůj elektromobil přihlásit jako elektrospotřebič. Zařadil ho do kategorie EZÚ, kam patří třeba taková pračka. A věřte nebo ne, on tu technickou dostal!“ vzpomíná pan Vegr.
Svůj vůz si pořídil už jako elektromobil. „Není to žádný překopaný benziňák. Stál mě 150 tisíc a oprava dalších 100 tisíc,“ uvedl svérázný majitel. Jeho auto přece jen nějaký ten benzin spálí, protože si musí v autě topit. „Benziňáky mají účinnost asi patnáct procent, zbytek jde na teplo, jenže já si holt musím přitápět, protože elektromotor tyhle ztráty nemá. Spotřeba je asi dvě deci benzinu na hodinu,“ tvrdí pan Vegr.
Elektromobil se musí nabíjet jednou za zhruba 100 kilometrů. „Můžu ho dobít jak jednofázovým, tak i třífázovým proudem. Když mám jednu fázi, trvá to asi čtyři hodiny, když třífázový, tak jen půl hoďky,“ pochvaluje si majitel. Za jedno nabití se platí zhruba mezi 20 a 50 korunami podle aktuální ceny energie.