Nadšenci z Plzně zrekonstruovali legendu | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Nadšenci z Plzně zrekonstruovali legendu

Michal Kouba před kompletně rekonstruovaným vozem.
Michal Kouba před kompletně rekonstruovaným vozem. (Foto Aha! – Zbyněk Schnapka)

Dvanáct let trvala partě sběratelů rekonstrukce historického zájezdového autobusu Škoda. Býval vrakem, dnes má unikátní vůz cenu pět milionů korun! Kromě něj nadšenci ze spolku Škoda-bus klub vlastní i další skvosty. Všechny jsou k vidění v muzeu ve Strašicích na Rokycansku, které sami vybudovali.

Perlou sbírky je autobus Škoda 706 RTO LUX. Po českých silnicích jezdíval v 60. a na začátku 70. let minulého století. „Vše začalo před jednadvaceti lety, když jsem se byl podívat na srazu autobusů v Lešanech. Tehdy jsem se zamiloval do busů řady RTO a rozhodl se, že jeden takový musím mít,“ vzpomíná jeho majitel Libor Had (46).

Kosmetické úpravy
Uběhl rok a autobus si opravdu pořídil. Koupil ho od ČSAD Klatovy. „Libor ho chtěl opravit a já mu ještě s dalšími kamarády začal pomáhat. Tehdy jsme ho vyvařili, vyspravili tmelením a nalakovali,“ líčí Michal Kouba (41) s tím, že šlo vlastně jen o kosmetické opravy. S vozem pak podnikali vyhlídkové jízdy a po osmi letech se rozhodli, že jej zrekonstruují kompletně. Nejdříve ho celý rozebrali. „Dolní část karosérie byla ve velmi špatném stavu, tak jsme museli vyrobit novou. Opískovali jsme rám, oplechovali a nalakovali karoserii, udělali nové výfukové potrubí a osadili okna,“ vypočítává Kouba.

Jako by sjel z linky
Spoustu věcí prý museli dělat nových. „Když jsme něco rozebrali, zjistili jsme, že součástky jsou špatné a nedají se dát zpátky. Třeba kostry sedadel jsme dělali nové, stejně jako čalounění,“ dodal Kouba. Uběhlo dvanáct let a Škoda 706 RTO LUX vypadá, jako by právě vyjel z výrobní linky!

Trolejbus Škoda 17 Tr (1989)
Vyrobily se jen tři
Československá vláda v roce 1983 schválila projekt tzv. unifikované řady vozů MHD. Cílem bylo vytvořit vozidlo, které by se vyrábělo jako trolejbus i autobus. Trolejbusů 17 Tr se však vyrobily jen tři prototypy. U modelu, který je ve sbírce Škoda-bus klubu, se karoserie dokončila v roce 1989. Nekompletní vůz se v roce 1992 prodal do Ostravy, kde byl v roce 1996 po dokončení elektrické výzbroje zprovozněn. Na linkách pak jezdil 10 let.

Trolejbus Škoda 17 Tr (1989)

Autobus Karosa ŠL 11 (1977)
Jeho cenu zvýšili desetkrát
První autobus vyjel z továrny ve Vysokém Mýtě v roce 1963. Pak se vyrobilo pár málopočetných sérií a až v roce 1971 se rozběhla sériová výroba. Tento model Karosa ŠL 11 objevil Michal Kouba v roce 2004 v hasičské zbrojnici v Plzni-Koterově. Zaplatil za něj 25 tisíc korun. Na jeho opravě strávil celý rok. Sedačky uvnitř vozu jsou původní. Před zničením je zachránily látkové potahy, které přes ně byly natažené. Dnes má autobus cenu 250 000 Kč.

Autobus Karosa ŠL 11 (1977)

Autobus Karosa B732 (1992)
Automat, pak manuál
Autobusy řady 700 se vyráběly od roku 1981 ve třech modifikacích – městská, linková a zájezdová. Vozy pro MHD měly nejdříve jen automatickou převodovku Praga, od roku 1986 pak i mechanické pětistupňové převodovky. Tento autobus zařadili do provozu na linkách MHD v Plzni v roce 1992, kde sloužil 21 let. Rok stál v depu jako záloha pro výluky tramvají a v roce 2014 skončil v Muzeu ve Strašicích.

Autobus Karosa B732 (1992)

Trolejbus 21Tr ACI (2002)
Poprvé bezbariérový
První vůz vyjel z továrny v roce 1993. Šlo o trolejbus nové koncepce s bezbariérovým nástupem a nízkou podlahou. Tento trolejbus jezdil v letech 2002 až 2017 na linkách MHD v Plzni. Byl vybaven pomocným dieselovým agregátem a mohl tak vyrazit i mimo trolejové vedení. Jezdil třeba k nákupnímu centru Olympia ve čtvrti Černice.

Trolejbus 21Tr ACI (2002)

Trolejbus Škoda 7Tr (1952)
Ještě čeká
Vyráběl se v letech 1952 až 1959 v plzeňské Škodovce. Tento vůz jezdil od roku 1952 pod evidenčním číslem 3 na nejkratší trolejbusové trati v Česku v Mariánských Lázních. Sloužil až do roku 1975. Pak z něj byl včelín na Tachovsku, kde ho objevili členové Škoda-bus klubu a v roce 2005 ho převezli do Strašic. Teď čeká, až se shromáždí dost peněz na rekonstrukci.

Škoda-bus klub
Spolek Škoda-bus klub založila skupina nadšenců vlastnících autobusy a trolejbusy. Jeho základy položili v roce 2000, když si Libor Had (46) koupil autobus a oni mu ho pomáhali opravit. „Já i další kluci jsme si pak pořídili autobusy také, a tím to všechno začalo,“ řekl Kouba. Základnu mají v garážích bývalých kasáren ve Strašicích, kde své plechové miláčky parkují a kde založili muzeum. Celkem je tu 23 autobusů a 7 trolejbusů.

Krajské volby 2020 v Plzeňském kraji >>>

 

 



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.