Koronavirus v Česku - Velký průzkum: O jaký luxus přijdeme kvůli krizi? | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Koronavirus v Česku - Velký průzkum: O jaký luxus přijdeme kvůli krizi?

Ilustrační foto
Ilustrační foto (profimedia.cz)

Jak se rychle dostat z ekonomické krize? Politici i ekonomové se shodují: Musíme přimět lidi utrácet! Což o to, po více než dvou měsících nákupního půstu by mnozí měli chuť rozhazovat jako Rothschildové. Jenže většinu brzdí buď přiškrcené příjmy, nebo strach z budoucnosti. Deník Aha! zjišťoval, na čem nejspíš budou Češi šetřit.

RESTAURACE

Pivo, ale bez žvance

Už od pondělí mají restauratéři plně otevřeno, jenže žádný nával klientů se nekoná. Hospody jsou poloprázdné, a to i v době obědů. Podle Martiny Ferencové z Českého svazu pivovarů a sladoven vysvětlením může být to, že jednak se všichni zaměstnanci dosud nevrátili z tzv. home office. Možná ale také mají stále strach z nákazy a Ferencová nevylučuje ani finanční faktor: „Určitě se omezí frekvence návštěv i rozsah služeb. To znamená, že Češi si pivo neodpustí, ale nebudou na něj už chodit tak často. Stejně tak si v restauraci dají jen pivo a odpustí si jídlo.“

OBLEČENÍ

Jen dětem

Opatrnost v tom, za co a kolik utrácíme, je už podle Tomáše Prouzy ze Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) patrná. „Šetří se zejména na oblečení. Například u dětského oblečení, které je potřebné, protože děti rostou, je propad malý. Na dražší módě ale už to poznat lze. Lidé si koupí nějaký kousek, ale ne tři,“ říká.

AUTA

Děkuji, teď ne

Kdo má pár set tisíc korun vyčleněných na nákup nového auta, ten si tuhle investici nejspíš teď rozmýšlí. Co kdyby přišly ještě těžší časy? „Auta jsou úplně klasickým příkladem nákupu, který se v krizi odkládá,“ říká Šichtařová. To ostatně Aha! potvrdil také Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu: „Rodiny budou nákup nového vozu při nejistotě zaměstnání pečlivě zvažovat.“ Podle něj letos v dubnu prodej nových aut v Evropě meziročně propadl o 76 procent!

LUXUS

Musí počkat!

„Stranou půjdou nákupy nábytku, dovolených. Na jídle se asi moc neušetří, jíst se musí. Kde se také nedá šetřit, je elektřina či plyn,“ řekl Aha! sociolog Tomáš Kostelecký. A škudlení prý bude více bolet ty bohaté. „Chudší lidé si stejně luxusní věci nekupují,“ říká. Odřekneme si šperky, drahé parfémy, ale třeba i výbavu pro volný čas nebo různé dárkové poukazy.

NEMOVITOSTI

Bydlet se musí

„Ceny nemovitostí dočasně spadly, ale nákupy se týkaly hlavně spekulantů,“ tvrdí ekonomka Markéta Šichtařová. „Nyní poptávka po nemovitostech opět roste a blíží se stavu před koronavirem,“ řekl Aha! Tomáš Hejda za společnost RE/MAX. Navíc během karantény Češi z velkých měst zjistili, že by nebylo od věci mít zálohu v podobě chaloupky. A ty teď prý jdou doslova na dračku. „Zájem výrazně převyšuje nabídku, jejich ceny rostou,“ dodává.

ELEKTRONIKA

Drahá i kvůli koruně

Češi jistě budou šetřit i na elektronice. To platí zejména pro tu dražší. „Když se někomu pokazí třeba televize, tak si určitě nepůjde koupit nějakou plazmovou,“ říká Prouza. Navíc teď elektroniku z dovozu prodražuje slabá koruna. A i když prodejci – a to nejen elektroniky – sami úpí, budou muset podle Prouzy zlevňovat.

DOVOLENÉ

Místo Bulharska rybník

„Je patrné, že i ubytovny v Česku musejí srážet cenu, aby po výpadku příjmů cizinců vůbec někoho přilákaly,“ říká Tomáš Prouza a dodává: „Češi si ale místo třeba týdne dovolené zaplatí jen prodloužený víkend.“ Podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří budou Češi měnit plány. „Například kdo by původně jel do Thajska, pojede do Dubaje. Kdo by jel do Dubaje, pojede do Bulharska a kdo by jel k bulharskému moři, pojede spíš na chalupu,“ říká. Jen pro bohatou klientelu se prý nic nezmění, protože luxus je součástí jejího životního stylu.

POLOVINA DOMÁCNOSTÍ MÁ NIŽŠÍ PŘÍJEM:

Šetřit chtějí i na potravinách

Přesvědčit Čechy, aby bezstarostně utráceli, nebude vůbec jednoduché. Každá druhá domácnost od začátku koronakrize už pocítila pokles příjmu. Někteří dostali »padáka« a jiní se museli spokojit s nižší mzdou nebo pobírali jen ošetřovné. Přitom 12 procent domácností v průzkumu PAQ Research uvedlo, že jsou nejvýš na polovině dřívějších příjmů nebo tratili, ještě víc. Je sice pravda, že podíl takto těžce zasažených rodin na začátku dubna proti předchozímu měsíci poklesl, ale od té doby se nemění. V každém případě víc než pětina dotázaných alespoň v jednu chvíli zažila propad na 50 a méně procent dřívějších příjmů. Každý pátý proto svou finanční situaci hodnotí jako špatnou. A jak to budou řešit? I když podle průzkumu od března trochu opadla snaha šetřit, stále chce téměř pětina lidí »šidit« nákupy potravin a čtvrtina si odpustí další spotřební výdaje.

Rušíme léto! Hlásí i CK Alexandria

Po Exim Tours a Fischeru ruší zájezdy až do konce srpna i CK Alexandria. Za současných podmínek prý není možné zájezdy realizovat. Místo nich nabídne zákazníkům vouchery, za které si budou moci objednat zájezd třeba znovu na toto léto, ale podle nových podmínek. „V tuto chvíli stále není jasné, do které země a za jakých podmínek bude možné cestovat,“ říká Petr Šatný, marketingový ředitel CK Alexandria. Kvůli proticovidovým opatřením se změnila kapacita hotelů a cestovka odmítá losovat o to, kdo bude moci do hotelu jet a kdo zůstane doma. Nejasný je i osud all inclusive stravování a animačních programů. Navíc se neví, jak by místní orgány řešily situaci, kdyby se v hotelech Covid-19 v průběhu zájezdu objevil. „Způsob řešení těchto otázek může zcela zásadním způsobem ovlivnit kvalitu zájezdu, aniž bychom my jako cestovní kancelář mohli jakkoliv zasáhnout,“ vysvětluje Alexandr Pavlov, předseda představenstva CK Alexandria.

Tohle cestovka nabídne:

• Voucher podle vládního nařízení

• Vlastní alternativní poukaz se 125 % hodnoty zájezdu na zájezdy v roce 2021

• Nový zájezd na tuto sezonu s již zohledněnými eventualitami a případnými riziky (od 1. 6. 2020)

Další aktuality a zajímavé grafy a tabulky najdete v tištěné verzi Aha!



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.