TEST NOVÉ ŠKODY FABIA: Trumf z konce světa
ALBUFEIRA – Nová Škoda Fabia je na světě! Do vínku dostala motto: Láska na první svezení, na první pohled. Je nový trumf a stěžejní model mladoboleslavské automobilky skutečně tak uhrančivý?
Nová Škoda Fabia je na světě! Do vínku dostala motto: Láska na první svezení, na první pohled. Je nový trumf a stěžejní model mladoboleslavské automobilky skutečně tak uhrančivý? Deník Aha! má první kilometry s novou fabií za sebou. Jezdili jsme s ní v portugalském kraji Algarve, v dávnověku považovaném za konec světa.
Portugalsko Škoda nevybrala pro první testovací jízdy náhodou. Právě tady na sklonku roku 1999 představila světu první fabii, na které pak postavila svůj fenomenální vzestup. Za těch sedm let si model našel skoro 1,6 milionu majitelů!
Z šedesáti přistavených novinek se všemi sedmi nabízenými agregáty jsme si vylosovali benzínový tříválec 1.2 12V HTP se 70 koníky pod kapotou v nejlepší nabízené výbavě Elegance (mj. klima, elektr. zrcátka, dálk. ovlád. centrálu, atd.).
První pohled? Auto je nové, zjevně vyšší, je mu však – a nikoli neprávem – vytýkáno, že se přespříliš podobá Suzuki Swift. Čelo a masku má fabia sice shodnou s roomsterem, ovšem pro zbytek jako by designérům stál modelem právě malý »japonec«. Iluzi dotvářejí i tmavé sloupky, které v kombinaci s tónovanými skly dávají dojem, jako by vůz obepínal jeden kus skla. A ještě jedna podoba – lze si objednat bíle lakovanou střechu, což dosud bylo poznávací znamení Mini Cooperů! „Vedle už stávajících majitelů fabií chceme víc oslovit i mladé,“ zní strategie značky.
Zdůrazňovanou devizou fabie je prostor, což plně podepisujeme. Sedí se dobře a pohodlně a odkývali to i kolegové z německého AutoBildu, kteří do Portugalska přijeli z Mladé Boleslavi po ose (přes 3000 km). I se svými 190 centimetry jsem měl dostatek místa nad hlavou, vpředu i vzadu, vzadu přibylo pár centimetrů místa pro kolena. Kufr má rovněž špičkový objem 300 litrů (proti Fabii I plus 40 litrů)! A po sklopení sedadel až 1163 litrů! Tradičním pomocníkem jsou v kufru vychytané háčky na tašky, ohrádka pro drobné nákupy a síťový program.
Oproti předchůdci prokoukl interiér, je útulnější a nepůsobí už tak lacině. Nevzhledný jednolitý černý blok palubní desky nahrazuje elegantnější plocha s prolisy, na palubce před spolujezdcem trochu odsunula airbag druhá odkládací přihrádka. Budíky přístrojové desky mají bílé lemování, běžnější u vyšší kategorie automobilů.
Středový panel s masívní řadicí pákou je z roomstera, šikovné jsou kapsy na láhve ve dveřích, rodiče malých dětí ocení vypínač airbagu spolujezdce, novinkou je systém TPM sledující tlak v pneumatikách.
Výtky? Jedna drobná, druhá závažnější. Nešťastným jsem shledal ovládání autorádia pákou vlevo pod volantem. Levou ruku má přece většina lidí méně šikovnou… A ten vážný problém? Velké zpětné zrcátko sice poskytuje luxusní výhled za vůz, ovšem taky řidiči vysoké postavy cloní ve výhledu doprava dopředu! Zvlášť jedeli se z prudšího kopce, není »za roh« vidět vůbec a ani nové natáčecí světlomety nepomůžou…
A teď k jízdě: Na volnoběh je motor absolutně neslyšný, v zátahu už si křikne. Není to vrcholový sportovec, ale to se od »jednadvojky« ani nečeká. Táhne pěkně odspodu a dva lidi odveze vcelku svižným tempem. Po klikatých cestičkách kopcovitého kraje Algarve jsme si vyzkoušeli všechny druhy jízdy od plazení se do kopce za dýchavičnou míchačkou betonu po test rychlosti na dálnici. Projížďka to byla bezvadná, fabia zdědila výtečný podvozek i jízdní vlastnosti. Jen v ostře řezaných zatáčkách dřív než předchůdkyně jde do smyku a »odchází«. Ale za to mohou právě ty centimetry výšky navíc… Další pochvaly: Přesné řazení, dobré ostré brzdy, výkonné audio…
S novou fabií jsme během jednoho odpoledne ujeli bezmála 150 kilometrů průměrnou rychlostí 52 km/h a s průměrnou spotřebou 8,5 litru/100 km. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,9 l, k té jsme se ale vinou náročného terénu a sportovnější jízdy nepřiblížili. Projeli jsme i pár kilometrů po dálnici, kde jsme z »fabky« vymáčkli 180 km/h, v těch chvílích si motor bral skoro 14 litrů.
To nejpodstatnější – ceny – Škoda vyhodí až v březnu na autosalonu v Ženevě. Hned po něm se novinka začne prodávat v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. Odhaduje se však, že ceny by měly začínat někde na 250 až 280 tisících. Do podzimu bude hotov i kombík, časem zřejmě i »raketové« RS, naopak nepočítá se už s výrobou v provedení sedan.
A celkový dojem? Bláznivě zamilovaný jsem se z Portugalska nevracel. Avšak s novou známou, která by stála za hřích, ano.