Svezli jsme se v nové Škodě Superb: Téměř KRÁLOVSKÉ POHODLÍ
První stovky kilometrů absolvoval redaktor Nedělního Aha! v nové Škodě Superb. V okolí rakouského Salcburku, kde se konala novinářská prezentace tohoto nejnovějšího modelu mladoboleslavské automobilky, jsme se svezli i s nejsilnější a nejrychlejší škodovkou všech dob.
Tou je superb vybavený benzinovým šestiválcem o objemu 3,6 litru a výkonem 260 koní. Má maximální rychlost 250 km/h. Seděli jsme na všech možných místech – za volantem, na sedadle spolujezdce i v »panských« křeslech vzadu.
Jízdní vlastnosti
I když jsme s vrcholnou verzí superbu krátce vjeli i na německou dálnici s neomezenou rychlostí, kvůli hustému provozu jsme koně pod kapotou nemohli nechat rozeběhnout naplno. Dvoustovky však auto dosáhne velmi rychle a jaksi nenápadně. Převodovka DSG řadí velmi hladce a ve sportovním režimu i dostatečně rychle. Na zatáčkovitých silnicích Alp (ty jsme projížděli již se slabším benzinovým motorem 1,8 a manuální převodovkou) jsme oceňovali ochotu auta jít ze zatáčky do zatáčky při zachování velmi svižného tempa.
Místo řidiče
Sedačka ze světlé kůže ve vrcholném modelu nejen dobře vypadá, ale také dobře podpírá tělo. Dá se elektricky nastavovat do všech myslitelných směrů. Volant se širokým úsměvem se dobře drží, oblá palubní deska vypadá solidně a dostatečně luxusně. Řízení reaguje přesně, podvozek není houpavý, zatáčky auto zvládá s elegancí. Trochu překvapí, že auto není na to, jak zvenku vypadá, uvnitř moc široké – spolujezdec je dost blízko. Hodně dělají také masivní dveře. Ty jsou kvůli bezpečnosti opravdu hodně široké a těžké.
Místo spolujezdce
Pokud vzadu nikdo nesedí, může si spolujezdec (redaktor Nedělního Aha! vysoký 186 centimetrů) posunout sedadlo dozadu natolik, že bude mít místo pro zcela natažené nohy. Dřevěný dekor palubní desky působí luxusně. Místa na odložení drobností jsou ve velké schránce na palubní desce, ve dveřích, na středovém panelu a také třeba v síťce u nohou.
Místo vzadu
Díky střeše, která klesá velice pozvolna, je nad hlavou místa dost i pro vysoké lidi. Dva zadní cestující mají naprostý dostatek i pro ramena, o kolenou ani nemluvě. Tento prostor, již i tak luxusní v minulém superbu, se totiž ještě zvětšil. Sklon opěradel nejde nastavit. Jsou sice velmi pohodlná pro dlouhé cestování, ale pokud by chtěl člověk vzadu pracovat, více by mu vyhovoval strmější posaz. Sedadla lze vyhřívat.
Největší bomby nového superbu:
● kufr s dvojitým systémem otevírání – možno používat auto jako manažerský sedan a zvedat pouze plechovou zadní část víka, případně pro nakládání větších předmětů lze zvednout celé víko včetně zadního skla.
● světlomety AFS – jako první auto z celého koncernu Volkswagen má superb světla, která poznají, kde auto v noci jede, jakou rychlostí, a podle toho svítí. Na dálnici xenonový světlomet s pomocí halogenové žárovky osvětluje dostatečně vozovku na vzdálenost až 165 metrů. Umí se přitom i natáčet do zatáčky.
● samočinné parkování. Zařadit zpátečku, rozjet auto, ale pustit volant a nechat auto samo zaparkovat do řady vozidel u chodníku. Sen mnoha řidičů superb dokáže splnit. Předtím si sám změří, zda je místo dostatečně velké, aby se tam auto vešlo. Dokáže se vejít do šestimetrové mezery, když kromě 484 cm vlastní délky potřebuje ještě dalších 55 před a stejně tolik za autem.
Kolik stojí superb
Škodovka čerstvě snížila cenu základní verze – tedy auta s výbavou komfort a benzinovým motorem 1,4. Oproti 619 900 Kč, což byla oficiálně oznámená cena na autosalonu v Ženevě v březnu, si auto za měsíc bude možné v Čechách koupit již za 599 900 korun. Podle mluvčího automobilky bude mít navíc sedm airbagů, místo původně avizovaných čtyř.
Autor: Radek PECÁK