Letošní jubilanti: 100 let je podprsence, zipu, extázi... i Husákovi!
Nevěřili byste, že plno užitečných věcí, které každodenně používáte, nám slouží přesně sto let! Ano, v roce 1913 spatřily světlo světa, nebo alespoň byly patentovány, objevy veskrze užitečné a lidstvu nadmíru prospěšné. Podívejte se na 11 nejzajímavějších vynálezů, které letos oslaví sto let… Shodou okolností by se letos stovky dožil i komunistický československý prezident Gustav Husák.
Podprsenka
Dámy ji vítají a potřebují, dodá jim sebevědomí a sema tam i vylepší drobnou nedokonalost. Pro pány je to jedna z nejzajímavějších částí ošacení ženy. Zatímco nad ostatními mávnou rukou, maximálně je zaplatí, s touto částí garderoby něžného pohlaví si dobře vědí rady. Ano, řeč je o podprsence. Předchůdcem je korzet, šněrovačky, věcičky také nadmíru rafinované. Ale podprsenka? Ta byla patentována až v roce 1913 v New Yorku módní návrhářkou Mary Phlepsovou-Jacobovou. Vyvíjela se postupně od 19. století, ovšem pořádná „práskačka“ od Mary slaví právě teď stovku.
Padák
Padák vynalezl zřejmě už renesanční všeuměl Leonardo da Vinci. Skutečný padák, který sbalíte na záda, patentovali až krajané z dob Rakouska-Uherska. Slovák Štefan Banič (1870 – 1941) využil znalostí Chorvata Fausta Vrančice a zdokonalil vynález až pro vojenské účely. Patentoval si jej a dožil spokojeně Greenville v Pensylvánii.
Extáze
Německá firma Merck původně vyvíjela lék na hubnutí a vyšlo jí z toho tohle. Stimulant, halucinogenní droga (chemicky - 3,4-methylendioxy-N-methylamfetamin, zkráceně MDMA). Extáze získala na oblibě v 70. letech napříč hnutím hippies, později se stala módní a cenově dostupnou diskotékovou drogou. Mírné psychedelické účinky se projevují především v nárůstu empatie, příjemných pocitů a laskavosti. Je označována názvy jako éčko, koule, pilule, koláč, či smajlík.
Stěrače čelního okna v autě
První mechanický stěrač čelního skla byl ovládán ručně řidičem nebo pasažéry vozidla a vynalezla jej Mary Andersenová z New Yorku v roce 1903. V roce 1913 byly povinné na všechny vozy v New Yorku. Později byly stěrače samozřejmě zdokonaleny a poháněny vzduchovým motorem propojeným s motorem vozidla.
Křížovka
Křížovka byla vynalezena 13. prosince 1913 liverpoolským novinářem Arthurem Wynnem. V New Yorku. Poprvé ji otiskly New York World 21. prosince 1913.
Rentgenová trubice
Americký fyzik William David Coolidge zdokonalil rentgenovou trubici a přispěl tak podstatnému rozšíření diagnostických možností. Díky trubicím, jejichž podoba se používá dodnes, se lépe pořizovaly snímky rakovinných nádorů.
Geologická časová stupnice
První geologická časová stupnice byla navržena v roce 1913 britským přírodovědcem Arthurem Holmesem. Byl prvním vědcem, který počítal s tím, že Země má miliardu let a ne miliony, jak věřili všichni před ním. Jeho časová osa se používá dodnes.
Brillo
Jde v podstatě o mycí savé ubrousky (žínky) na nádobí, které se používají snad ve všech domácnostech. Utěrky Brillo byly patentovány advokátem Miltonem B. Loebem, který mj. dělal do bižuterie a měl zkušenosti s leštěním skla. Jeho utěrky skvěle čistily hliníkové nádobí a staly se rázem velmi populárními.
Pásová výroba
Henry Ford slavnostně uvedl do provozu vůbec první pásovou výrobu ve své automobilce v Highland Parku v Michiganu. Tehdy se auto vyrobilo za 96 minut, dnes za 2,5 minuty. Toho roku vyslal Ford do světa 260 tisíc modelů T a měl na to 13 tisíc zaměstnanců.
Nerez
Dnes si bez nerezového nádobí nedovedeme kuchyň představit. Nerezová jsou pouzdra na hodiny, chirurgické nástroje, kdeco… Ale jak se nerez zrodil? Sheffieldský železář Harry Brearley hledal korozivzdorné slitiny pro sudy se střelným prachem a zjistil, že to půjde přidáním 10 % chromu a 8 % niklu a mixováním železa s uhlíkem. Dostal se tak až k oceli s nerezovým povrchem
Zip
Bundu nebo kalhoty si zapnete automaticky, aniž byste o tom přemýšleli. Koho by napadlo, že zip, nebo česky zdrhovadlo, je tady teprve sto let. Jeho tvůrcem je Gideon Sundback, Švéd, který emigroval do Kanady. A kdybyste neznali poučku… Zip se skládá ze tří částí - jezdce a dvou ozubených pásů, které do sebe zapadají. Každý z pásů je složen z řady speciálních zubů, které jsou na konci zahnuté, což umožňuje jejich větší soudržnost a tedy pevnost.