Otravuje vás cestování v našich autobusech a vlacích? Nestěžujte si! Jsou země, kde se jezdí na střeše nebo na mašině! Tak se cestuje v Asii!
Dopravní podniky v Asii netrápí nutnost omezit noční spoje ani nedostatek cestujících. Právě naopak, hlavní starostí je katastrofální přeplněnost vlaků a autobusů. Pasažéři často padají z jedoucích souprav, případně ze střechy autobusu. Pokud lomíme rukama nad úrovní cestování v Česku, snad nám následující snímky trochu poopraví mínění o poskytovaných službách.
PÁKISTÁN - Počet obyvatel: 180 milionů
Cestování je zde opravdu masovou záležitostí. Kdo si u nás stěžuje na narvané autobusy, může si to zkusit právě tady. Když je spoj plný, je čas vyšplhat na střechu!
Město Lahore láká náboženské poutníky a jak vidno, mnozí z nich budou boží pomoc silně potřebovat. V české kotlině by podobně obsazený autobus daleko nedojel, ale v Pákistánu jde o běžný jev.
THAJSKO - Počet obyvatel: 67 milionů
I země opředená pověstí turistického ráje má kouty, které cizincům neukazuje. Jako městečko Maeklong 60 kilometrů západně od Bangkoku, kde mají tržiště hned u železniční trati, případně trať uprostřed tržiště – to podle toho, zda se zeptáte železničáře, nebo trhovce.
Vlak projíždí tržištěm osmkrát denně a prodejci musejí rychle vyklidit cestu, aby spoj nenabral zpoždění, se kterým se ale většinou stejně počítá. Do cesty mu mohou vlézt nejen lidé, ale i drobná hospodářská zvířata, která se zde prodávají.
BANGLADÉŠ - Počet obyvatel: 67 milionů
Pokud si uvědomíme, že Bangladéš není rozlohou ani dvakrát větší než Česko, je populace této země úctyhodně vysoká. I zde bylo třeba přizpůsobit dopravu přelidněnosti, s podobnými výsledky jako v okolních zemích.
Nastupování do vlaku v Dháce je trochu jako adrenalinový sport. Chvílemi to vypadá, že soupravu přepadli bandité. Ve skutečnosti se jen obyvatelé hlavního města snaží včas dostat k příbuzným na venkově, aby spolu mohli oslavit náboženské svátky.
INDIE - Počet obyvatel: 1,2 miliardy
Jen státní železnice přepraví ročně 11 miliard lidí a přes miliardu tun nákladu. Nejnebezpečnější jsou prý železnice v Bombaji, kde vlaky s kapacitou 1700 cestujících vezou až 4500 lidí. Jak? Podívejte se sami.
Kdo se nevejde dovnitř a na střechu, má už jen jednu možnost – lokomotivu. Místa není moc, pohodlí veškeré žádné, ale člověk je na čerstvém vzduchu. Jenže všeho moc škodí…
To v Bangalore vám úraz za jízdy nehrozí. Šance dostat se do vlaku je minimální.