Přezováme pneumatiky: Od zítra na zimních!
Než od listopadu do března vyjedete na cestu, podívejte se na předpověď počasí. Pokud hlásí sníh, led nebo námrazu, bez zimních pneumatik dostanete pokutu. Aha! vám poradí, jak vybrat ty správné.
Na každé pneumatice v obchodě uvidíte štítek, který shrnuje základní parametry pneumatiky a pro rychlou orientaci postačí. Pokud ale chcete vybrat opravdu dobře, vybírejte podle odborných testů. Kupříkladu rakouský autoklub ÖAMTC letos ve spolupráci s dalšími autokluby a institucemi otestoval 16 vzorků pneumatik pro malé vozy (185/65 R15). A žádné vyloženě perfektní nenašel, zato našel dvě vyloženě nebezpečné.
Pneumatiky testoval i český Autoklub ČR, který podrobil zkoumání pět vzorků pneumatik plus referenční barumky. Z vybraných modelů žádný barumky neporazil. Není přitom s podivem, že dvě pneumatiky, které prošly oběma testy, mají hodnocení podobné. Rakouský autoklub se doporučuje vyhnout gumám Toyo Snowprox kvůli velmi špatnému výkonu na sněhu. V českém testu na sněhu také propadly, byť ne tak tragicky. Naopak na suchu, kde je Rakušané také kritizovali, dokázaly barumky i mírně překonat. Kdy je čas přezout pneumatiky?
V zákoně se praví, že v období od 1. listopadu do 31. března je třeba mít své auto přezuté na zimní pneumatiky, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tyto souvislé vrstvy mohou na silnici vyskytovat. Dále nám zákon ukládá minimální hloubku dezénu zimních pneumatik 4 mm. Na rezervu se ale nevztahuje, tu můžete mít letní.
Sedm stupňů rozhoduje
Na zimní je lepší s klidem přezout v předstihu. „Směs zimních pneumatik je přizpůsobená chladným teplotám a pod 7 °C netvrdne. Díky tomu zimní pneumatiky disponují mnohem větší trakcí na sněhu a ledu než i ty nejlepší letní pneumatiky,“ vysvětluje Michal Knor z Auto Kelly.