Vesmírné úkazy 2017: Magická zatmění, komety, meteority! | Ahaonline.cz

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Vesmírné úkazy 2017: Magická zatmění, komety, meteority!

Kresákova kometa
Kresákova kometa (Foto Profimedia.cz, ara)

V noc na dnešek šlo pozorovat na nebi »padající hvězdy«, jeden z nejbohatších meteorických rojů – Kvadrantidy. Ty bývají k vidění až do 10. ledna. Pokud jste je propásli, nezoufejte. Rok 2017 bude velice bohatý na astronomické úkazy. Co nás na nebi v následujících 12 měsících čeká?

1. KVADRANTIDY
Leden
Prvním významným astronomickým úkazem letošního roku jsou Kvadrantidy, které jsou aktivní od 1. do 10. ledna. „Jde o jeden z nejzajímavějších a nejaktivnějších meteorických rojů, které lze během roku na noční obloze pozorovat,“ řekl v pořadu ČT astronom Pavel Koten z Astronomického ústavu AV ČR s tím, že mateřským tělesem je planetka C/2003 EH1.

2. PLANETKA VESTA
Polovina ledna
Planetku Vesta se bude dát pozorovat dalekohledem po půlnoci 18. ledna, kdy se dostane do opozice na své dráze kolem Slunce. Vestu nalezneme mezi Blíženci a Rakem.

3. POLOSTÍNOVÉ ZATMĚNÍ
Začátek února
„První zatmění Měsíce z pátku 10 na sobotu 11. února bude polostínové, takže Měsíc nebude moc zatemněný. Okem to půjde jen těžko rozeznat,“ prozradil astrolog Pavel Koten.

4. ČESKOSLOVENSKÝ ÚSPĚCH
Únor
V první polovině února budou nejlepší podmínky pro pozorování komety 45P/Honda-Mrkos-Pajdušáková (má periodu 5,25 roku). Ta byla spoluobjevena československými astronomy, Antonínem Mrkosem a Ľudmilou Pajdušákovou v roce 1948. 11. února se pak přiblíží nejblíže k Zemi (cca 12,6 mil. km). Pohybovat se bude nad souhvězdím Hadonoše a Herkula.

5. ZNÁMÁ KOMETA
Únor
Na konci druhého měsíce roku 2017 se na obloze objeví nejspíš druhá nejznámější kometa – 2P/Encke. Ta se ke Slunci vrací na své dráze každých 3,3 roku. Kupříkladu v neděli 26. února bude východně od hvězdy Procyon mezi souhvězdími Raka a Jednorožce.

6. SLOVENSKÁ VLASATICE
Březen
Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák (spoluobjevitelem je první slovenský profesor astronomie Ľubomír Kresák) bude dobře vidět od počátku března, nejjasněji má zářit na konci měsíce, kdy bude prolétat v blízkosti Velkého vozu.

7. ROJ LYRIDY
Duben
Na závěr dubna připadne aktivita meteorického roje Lyridy (od 16. do 25. dubna), nejostřeji bude k vidění během noci z 21. na 22. a v té následující ideálně v druhé polovině noci.

8. TAJEMNÝ SATURN
Červenec/srpen
V létě bude na jižním obzoru v souhvězdí Hadonoše dobře viditelná tajemná planeta Saturn, kterou bude možné pozorovat i menším hvězdářským dalekohledem.

9. ČÁSTEČNÉ ZATMĚNÍ
Srpen
7. srpna se na obloze znovu schová Měsíc. Částečné zatmění půjde dobře pozorovat z Prahy nebo Středních Čech. „Měsíc bude vycházet už zatmělý, jak bude stoupat nad obzorem, bude zatmění ustupovat,“ vysvětlil na ČT Pavel Koten z Astronomického ústavu AV ČR. Měsíci má chybět kousek pravého dolního okraje.

10. PRACH Z KOMETY
Říjen
V druhé polovině října se na obzoru objeví pravidelný meteorický roj Orionidy. Maximum je »plánováno« na sobotu 21., kdy nebude sledování rušit ani měsíční svit. Jde o úlomky a hvězdný prach Halleyovy komety.

11. ROJENÍ
Listopad/prosinec
V závěru roku »přiletí« tři meteorické roje. V polovině listopadu Leonidy (před úsvitem 17. a 18. 11.) se spoustou jasných bolidů, a také Tauridy, jejichž mateřskou základnou je kometa 2P/Encke (maximum cca 12. listopadu). Posledním rojem s příznivými pozorovacími podmínkami jsou prosincové Geminidy (noci z 13. na 14. a ze 14. na 15. prosince).

Zdroj astro.cz, Astronomický ústav AV ČR