Bájný kouzelník a dvorní šašek krále Václava IV. (1361-1419) zvaný Žito by se zřejmě divil, kolik rozruchu jeho jméno po šesti stech letech zase vyvolá. Díky dnes již zřejmě bývalému zpěvákovi Danielu Landovi (44), který převzal jeho příjmení, se tak středověký kouzelník stal opět středem zájmu veřejnosti. Kdo a jaký byl králův dvorní šašek ve skutečnosti? Existoval vůbec, nebo jde jen figurku opředenou dávnými legendami? Podle historických pramenů kouzelník Žito skutečně existoval a nebyla to postava ledajaká.Zpět na článek
Chcete-li se zapojit do diskuse, přihlaste se prosím.
Již několik historiků i publicistů se pokoušelo spojit legendárního kouzelníka Žita s nějakou historickou postavou. Většina z nich se jej snažila ztotožnit s nějakým člověkem jménem Žito, kterého se jim podařilo dohledat v okruhu dvořanů krále Václava IV. Ale ani Henzl Žito, který zasedal v letech 1424–1426 v městské radě Nového města pražského, ani Jindřich Žito z Jivjan, přívrženec Zikmunda Lucemburského a od roku 1420 držitel hradu Přimda, zřejmě nebudou naším hledaným dvorním mágem.
Historik profesor Rudolf Urbánek na to šel z jiné strany. V Kronice university pražské, vzniklé nedlouho po smrti krále Václava IV. (1419), se mu totiž podařilo najít pasáž o jakémsi královském šaškovi, který v roce 1393 vystupoval v podivném klobouku proti prodeji odpustků a vysmíval se lakotným kněžím. Šaškovo jméno v kronice uvedeno není, ale podle profesora Urbánka mohlo jít o Žita, který byl původně královským šaškem a zároveň přívržencem Jana Husa. Jeho odpůrci z něj však v pozdějším vyprávění udělali zlomyslného (kališnického) čaroděje. Koneckonců i v Dubraviově podání si Žita nakonec odnese čert, kterému se upsal.
TIP: Šašek nebo génius: Čím pohoršoval slavný lékař Paracelsus společnost?
Ačkoliv Urbánkovo vysvětlení nemůžeme podpořit konkrétními důkazy, přece jen se nezdá až tak nepravděpodobné. Zejména v lidové tradici k sobě totiž kacíři a čarodějové mívají často blízko. Na postavu historického králova kejklíře, který se projevoval nevraživě vůči církevním představitelům, se tak mohla postupem desetiletí nabalit pavučina černokněžnických a kejklířských motivů známých z jiných příběhů.
Tak například Václav Hájek z Libočan zaznamenal k roku 1392 příběh o soupeření českých a porýnských kejklířů, který mohl posloužit Dubraviovi jako základ pro Žitovo špičkování s kejklíři Jana Bavorského. Navíc k tomu jistě přispíval i veřejně známý zájem Václava IV. o alchymii, astrologii a hádání z ruky. Pokud tedy nějaký historický Žito skutečně existova
ale, že ho tady už "nebaví" psát další muziku, to mu věřím. je něco shnilého v státě Římském. Dan ještě stále hledá a jako hleající by neměl tolik možná zveřejňovat své názory. Může být manipulován n+ěkým chytrým, komunisti nejsou rakovinou národa, to jsou nyní současní zbohatlíci....
už o tom psalo dost lidí, ale jiní neslyší, nevidí.
Žito, 44, černý kohout, falešné runy - normální sekta satanská. Žádní hrdinové, jen další manipulátoři. A dost nebezpeční.