13 tajemství režiséra Václava Vorlíčka: Takhle vznikala Saxana, doktor Mráček a Což takhle dát si špenát! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

13 tajemství režiséra Václava Vorlíčka: Takhle vznikala Saxana, doktor Mráček a Což takhle dát si špenát!

Dívka na koštěti a klasický trik se zrcadlem pod nočním stolkem. Za ním sedí skrčený Jan Hrušínský.
Dívka na koštěti a klasický trik se zrcadlem pod nočním stolkem. Za ním sedí skrčený Jan Hrušínský. (Foto ara)

Patří k největším českým režisérům, jeho veselohry a pohádky jsou nesmrtelné a takřka každé Vánoce televizní kanály výrazně »žijí« z jeho tvorby. Mistr komediálního žánru Václav Vorlíček (82) pro Nedělní Aha! odtajnil některé triky a zajímavosti scén ze svých filmů. Přidal i pár historek… Nuže prosím, ať máte dojem z té parády na obrazovce ještě lepší… Třeba získáte nový pohled na tradiční šlágry.

1. O »dvojce« Dívce na koštěti. Jak to bylo s triky v Saxáně…

„Rozhodně bylo jednodušší dělat triky k jedničce, kde jsme si je vymýšleli sami. Ve dvojce se najalo kolem dvaceti pěti animátorů, dokonce až z Japonska, a ti začali zpracovávat natáčené podklady, bylo tam spousta chyb, předháněli se, kdo udělá lepší trik, takže jsme museli nakonec něco dotočit, přetočit. Prostě se to prodražilo. Ale je fakt, že zase taková tragédie to nebyla.“

2. O trikařích u »dvojky« Saxány…

„Bylo jich opravdu hodně. Každý do toho chtěl přinést něco svého, a to mě trošku poškodilo, protože to nešlo dost dobře zvládnout. Bylo tam díky tomu mnoho úprav, hodně se vzdálili tomu, co jsem zamýšlel. Banda byla nezvládnutelná. Každý se chtěl uplatnit a prezentovat. A tím, že se to snažili vylepšovat, je ten film můj tak ze dvou třetin jak já říkám.“

3. O hádkách s trikaři…

„Činnost animátorů je tak drahá, že už to pak nešlo předělat. Tak mně měli trochu v kleštích.“


4. Komu patří jeho filmy…?

„Všechny zpětně do roku 1965 koupil Bontonfilm, a ten s nimi obchoduje, prodává je, já dostávám tantiémy, jsem o tom informován, jaké filmy využívám. Takže těch 40 let běhají filmy pořád dokola. V televizích nebo i v kinech.“

5. Proč nazpíval titulní píseň k filmu o Machovi a Šebestové…?

„To jsem zpíval jenom s dětmi, natáčeli jsme to u Ondry Soukupa ve studiu. Soukupovi to přišlo málo, tak jsme se přidali všichni, a tak to vzniklo. Bylo to absolutně spontánní.“

6. Technicky nejsložitější scéna, kterou točil…

„To byla jedna scéna z Arabely pod taktovkou Vladimíra Novotného. Tam jsem do scénáře napsal: Na parapet otevřeného okna dosedne krkavec, promění se do Lábuse, vstoupí do místnosti a vedle něj přiletí druhý krkavec, ten se promění do Andresíkové a oni společně seberou podobu královny a ona se pak chová příšerně a nikdo netuší, co se děje.“

7. Jak to vznikalo…

„Vše v jednom záběru, v chůzi. Natočili jsme to na samé hranici a jenom jednou. Bylo to hodně složité. Herci se museli řídit podle pohybu kamery, kamera nebyla řízena strojkem.“


8. Jak se dělal trik, kdy v »Jak utopit doktora Mráčka« leze člověk Jaromír Hanzlík do vody ve sklepě vodnického domu a je celý zmáčený a vodník Miloš Kopecký naopak suchý…?

„Je to na principu optiky. Tím, že jsme točili něco, co bylo poměrně blízko a my jsme s kamerou odešli hodně daleko a dali jsme takzvaný dlouhý objektiv, který ten obraz pěchuje dohromady.“

9. Nuže, hlavní princip…

„Mít speciální bazén, který tedy na Barrandově tehdy byl. Napustili jsme ho vodou, on měl takový přepad a do toho přepadu sestupovali herci a mohli vycházet, před nimi byla hladina a ten přepad dělal donekonečna vodu. Tak to vypadalo, že jdou opravdu do vody, ale vlastně do vody sestupoval jen Hanzlík a Kopecký šel vně bazénu. Vypadalo to autenticky. Bazén tam končil a bylo tam ještě půl druhého metru dolů.“


10. Kdo dělal další ruce za ředitelem čarodějné školy Josefem Bláhou v »Dívce na koštěti«…

„To byl nějaký člověk, loutkoherec, který obratně manipuloval rukama. Nalepený na Bláhu, který měl své vlastní ruce, a ještě mu visely dvě ruce, takže měl šest rukou.“

11. Jak se nechal zarůst hrad růžemi, v »Jak se budí princezny«…

„To jsem svěřil kameramanovi, který si tam postavil kameru, hlídal to, jestli je světlo a okénko po okénku natáčel – vzal si růže a větvičku posunul a cvaknul, a další a další. Vždy se zastavila kamera, cvak, cvak, cvak, pak se to promítlo v normálním čase, tak to nějak vzniklo.“

12. Ve parodii na akční filmy »Kdo chce zabít Jesii« se s úspěchem použily komiksové kresby Káji Saudka… Koho tohle napadlo?

„Nápad oživit komiksové figury vznikl, už když mi bylo patnáct let. Bratranec mi poslal fotky z amerického tanku, a také literaturu, kde bylo spoustu komiksových figur. Já se v tom hrabal a našel jsem tam příběh. Tak mě napadlo oživit komiksové figury. Když jsem se později seznámil se s Macourkem, ten byl okamžitě pro a povídá – jo, to by mohl dělat Kája Saudek. Napsali jsme scénář, jenže pak jsme zjistili, že Kája Saudek je zavřený, tak jsme čekali, až ho pustí. Měl jsem nějakou představu, a on nám to pak tím svým charakteristickým rukopisem nakreslil.“


13. A na závěr historka z natáčení filmu »Což takhle dát si špenát« se zkyslým špenátem…

„Sovák s Menšíkem měli ukrást v jídelně hostům talíře s posledními porcemi špenátu a zhltnout je. Jenže Sovákovi omylem připadl talíř se špenátem, který byl zkyslý. Když se rozběhla kamera, tak Jiří Sovák jako profesionál hltal ten hnusný špenát a pak hlásí: Ten špenát snad někdo skladoval přímo v pr…! Všichni kolem měli záchvat smíchu!“

1459572:gallery:true:true



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.