S Kajínkem bych šel na pivo | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 28. března 2024

Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána

S Kajínkem bych šel na pivo

 (pro Aha!: Jakub LUDVÍK, Ben RENČ, Dalibor PUCHTA)

PRAHA – Proslul skandály, skvělými filmy a houfem krásných milenek. Teď už se prý režisér Filip Renč (40) uklidnil. Milenku má jen jednu, chystá několik celovečerních filmů a muzikál Golem. A pro deník Aha! exkluzivně zavzpomínal i na jedinou ženu, kterou si chtěl před lety vzít – Pavlínu Baburkovou. Ve Valdicích navštívil nejslavnějšího českého vězně Jiřího Kajínka a tvrdí: „Je to sympaťák, hned bych s ním šel na pivo!“

Narodil se 17. srpna 1965 v Praze. Již od svých pěti let se objevoval v nejrůznějších dětských filmech, zahrál si například ve snímcích Zrcadlo pro Kristýnu, Jakub, či Julek, v dospělosti pak ve filmu Nesmrtelná teta, Jízda, Kolja či Tmavomodrý svět. Vystudoval FAMU, obor dokumentaristika. Už během studia natočil dokumenty Zapadákov a Dravci na start, které získaly hlavní cenu na festivalu filmových škol v Mnichově. Jeho prvním celovečerním filmem byl snímek Requiem pro panenku (1991), za který získal hlavní cenu na festivalu Československého filmu Fórum v Bratislavě, a v roce 1992 byl tento snímek nejnavštěvovanějším filmem roku. Následovaly filmy Válka barev, Rebelové a Román pro ženy. Také režíroval divadelní muzikály Kleopatra a Rebelové, a to nejen v Praze, ale také Bratislavě a Soulu. Proslavil se také režírováním kontroverzních hudebních klipů jako například v případě klipu Medvídek skupiny Lucie. Letos si odnesl cenu Český lev za Román pro ženy, který se stal nejnavštěvovanějším filmem.

Filipe, co teď děláte?
Společně se Zdenkem Zelenkou, Lou Fanánkem Hagenem, hudebním skladatelem Karlem Svobodou a choreografem Richardem Hesem pracujeme na muzikálu Golem, který by měl mít premiéru v listopadu v novém muzikálovém divadle Hybernia. Také spolupracuji na volební kampani ODS.

Jste znám tím, že pečlivě vybíráte obsazení. Prozradíte, jaká jména se v muzikálu objeví?
Zatím je to ve fázi příprav a oslovování vybraných interpretů. Ale chceme, aby v Golemovi zpívali nejlepší zpěváci zdejší scény, protože Karel Svoboda píše krásnou, ale pěvecky velmi náročnou hudbu. Takže to musí být profíci typu Koláře, Střihavky, Petra Muka, Jirky Korna. Takováto esa bychom tam chtěli.

Natočil jste úspěšné filmy, ale pak jste se na pět dlouhých let stáhl k reklamě a klipům.
To byla filmová pauza, možná zbytečná. Dnes si myslím, že to byla ztráta času. Ztratil jsem kontakt s filmovým světem, který je hodně odlišný od světa reklamy, a už mě to přestalo bavit. Proto jsem přišel s velkým projektem, filmem Rebelové. Byl úspěšný a na základě toho jsem mohl točit Román pro ženy. Snad to tak bude pokračovat i dál, abych nemusel být závislý na příjmech z reklamy.

A máte nějaké nové nabídky?
V létě budu točit film Případ nevěrné Kláry od Michala Viewegha.

A chystáte společně s producentem Petrem Jáklem film o nejslavnějším českém vězni Jiřím Kajínkovi...
To je zajímavý projekt. O příběh Kajínka se zajímám už dlouho. Josef Klíma, který napsal předlohu pro můj první film Requiem pro panenku, o něm napsal už dvě knihy. Připomíná mi to Bessonova Leona, kdy na pozadí příběhu hlavního hrdiny, který je údajný zločinec, se odhaluje policejní zvůle, korupce, úplatky. Přišlo mi dobré na případu Kajínka ukázat obraz celé policejní a justiční scény. Je možné, že Kajínek sedí nevinně, a nikdo to nechce uvést na pravou míru. Náš film by mohl přidat názor, který jsme získali z mnoha a mnoha informací, které veřejnost ani nemá. Ale zatím má scénář v rukou scénárista Ivan Hubač.

Váš přelomový film Requiem pro panenku vznikal za podobných okolností jako Kajínek. Zapředlohou stál také Josef Klíma. Doufáte, že Kajínek bude stejně silným filmem?
Filmy podle skutečných událostí bývají velmi silné. To, co se stane ve skutečnosti, si často nevymyslí ani ten nejlepší scénárista. To na lidi hodně působí. Ale Kajínek je zatím ve stadiu tvorby scénáře. Příští rok na tom budeme intenzivně pracovat.

Vy jste se s Kajínkem setkal...
Navštívil jsem ho ve Valdicích s Petrem Jáklem. Byl to velmi příjemný rozhovor. Kajínek je velmi dobrý a vtipný řečník, má nadhled a dokáže dobře ovlivnit lidi ve svůj prospěch. Působil velmi sympaticky, šel bych s ním klidně na pivo.

Proč jste sklouznul na pět let k reklamám?
To je na filmového režiséra dlouhá doba...Já to dělám dodneška, naštěstí. O někom se to ví, o někom neví, ale reklamou se živí všichni. Já to netajím. Ale člověk si musí uvědomit, co chce. Já se chci věnovat celovečerním filmům, to je moje priorita. Dřív byla reklama prioritou, dnes už je to jen okrajová záležitost.

Je pravda, že na reklamě režisér v Česku vydělá nejvíc?
Je pravda, že některé reklamy mají obrovské rozpočty. Půlminutový šot má někdy takovou cenu jako nízkorozpočtový celovečerní film.

Kolem vás se vždy rojily davy krásných dívek. Jak jste na tom teď?
Mám přítelkyni Jerry, už dva a půl roku

Míříte ke svatbě, nebo to necháváte plynout?
Já svatbu považuji za sociální přežitek. Jsem určitě pro volný typ vztahu, abych se mohl kdykoli rozhodnout zůstat, nebo odejít. Ale rozhodně nechci řešit svoje soukromí přes nějaké soudy a média. To je takové moje okénko, když budu prozrazovat svoje soukromí, tak už můžu běhat po ulici nahý. Každý někoho má, každý s někým je, každý někoho miluje, někoho ztrácí.

Ale před lety jste si měl brát Pavlínu Baburkovou...
To bylo jedinkrát, kdy jsem měl zavařenou hlavu. Tenkrát jsme s Pavlínou skutečně svatbu plánovali. Ale byla to hektická doba, hektický vztah, absurdní vztah s absurdním vyústěním. Známý nám zařizoval svatbu na nějakém zámečku blízko Ústí nad Labem. Pak jsem odjel natáčet do Soulu a do Kyjeva, a když jsem se vrátil, tak bylo po všem. Asi jsem tam byl dlouho... (smích)

Když už byla ta jediná, s níž jste mířil do chomoutu, můžete říci, zda byla ta pravá?
Pavlína je ta pravá pro Petra Kratochvíla.

A co vaše dcera Natálka?
Navštěvuji ji, když mám čas. Letos jsem s ní byl poprvé na lyžích, protože bych chtěl, aby hodně sportovala a měla hezké dětství. Když můžu, tak jsem u ní. I když přiznávám, ideální otec pro ni nikdy nebudu, protože s její maminkou nežiju. Ale snažím se o to, aby věděla, kdo je její táta a že ji má rád. Čas strávený s ní je krásný, ale je ho málo.

Kdysi jste prohlásil, že byste chtěl hodně dětí. Ale Natálka je zatím jedináček...
Já nebudu dítě plánovat, počkám, až to přijde.

Ve vašem životopisu člověk zjistí, že jste si zahrál ve větším počtu filmů, než jste natočil jako režisér...
Já jsem hrál hodně v dětských filmech.

Měl jste spoustu hereckých zkušeností, co vás přimělo přejít na druhou stranu, za kameru?
Od dětství jsem měl spoustu režisérských vzorů – Ota Koval, Jiří Menzel, Miloš Forman, Juraj Herz, můj táta, který dřív dělal i hrané věci. U režisérů jsem vždy obdivoval tu vážnost, důležitost, on to má celé v rukou, on míchá z různých ingrediencí tu výslednou chuť dobrého filmu. Tak jsem se už na základní škole rozhodl, že budu dělat režii.

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.